Archiwum - prawo_internetu

Porządkowa notatka o dwudziestoleciu serwisu VaGla.pl Prawo i Internet

Nieco manipulując datami, gdyż notatkę wrzucam w marcu, ale pod datą styczniową, pragnę jedynie odnotować w ten symboliczny sposób, że - tradycyjnie - 20 stycznia serwis obchodzi urodziny. W tym roku serwis VaGla.pl skończył 20 lat. Nie tak dawno myślałem, że taki jubileusz uczczę konferencją naukową, że będzie co celebrować, że będzie okazja do lampki wina i toastu. W ostatnim czasie publikacji jest mało, a wręcz nie pojawiają się w niektórych miesiącach wcale. Ponieważ stałem się pracownikiem służby cywilnej sygnalizowane wcześniej ograniczenie komentowania przybrało na sile.

Analityka publiczna - kilka zdań "do dyskusji"

Katarzyna Szymielewicz opublikowała tekst pt. Algorytmy stały się narzędziem władzy. Czy potrafimy jeszcze je kontrolować? Tekst jest skrótem artykułu opublikowanego przez Fundację Badań Przestrzeni Publicznej "TU" w książce podsumowującej program rezydencji artystycznych między Warszawą i Berlinem. Tekst zaczyna od słów "Odkąd Internet i technologie informatyczne zawładnęły rynkiem i stały się kluczowym narzędziem w walce o polityczne wpływy, ich paliwo – dane – urosły do rangi strategicznego zasobu". Prawie zgoda. Ale wypadałoby - jak uważam - dodać kilka zdań komentarza do linkowanego tekstu. Bo przydałaby się dyskusja.

Pełnomocnik ds. otwartości danych w Ministerstwie Rozwoju

Jak sygnalizowałem w czerwcu: rozpocząłem wówczas pracę w Ministerstwie Rozwoju, w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych. Obecnie jestem zatrudniony jako ekspert w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego Ministerstwa Rozwoju, w Zespole ds Lepszych Regulacji (ten departament zajmuje się m.in. tym, co badaliśmy kiedyś w ramach badania na temat tworzenia i konsultowania rządowych projektów ustaw). Natomiast z dniem 7 grudnia br. zostałem wyznaczony do pełnienia funkcji Pełnomocnika ds. otwartości danych w Ministerstwie Rozwoju. Co otwarte dane mają do lepszych regulacji? Postulat tworzenia prawa w oparciu o dowody.

Rada Cyfryzacji drugiej kadencji

Minister Cyfryzacji Anna Streżyńska dokonała wyboru i ustaliła skład Rady ds Cyfryzacji drugiej kadencji. Rada ds Cyfryzacji działa na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i jest organem opiniodawczo-doradczym ministra właściwego ds informatyzacji. Kadencja Rady ds Cyfryzacji pierwszej kadencji upłynęła w czerwcu. Do udziału w pracach Rady kolejnej kadencji zgłosiło się około stu kandydatów, rekomendowanych przez organizacje pozarządowe i branżowe, ośrodki akademickie oraz organy władzy publicznej. Zgodnie z ustawą - Rada składa się z od 15 do 20 członków. Kadencja Rady trwa dwa lata.

Gra komputerowa jako przejaw wolności człowieka. Wybrane zagadnienia prawne.

Prezentuję Państwu nadesłaną do publikacji pracę magisterską p. Rogera Konarskiego, którą obronił na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, a której tytuł brzmi: Gra komputerowa jako przejaw wolności człowieka. Wybrane zagadnienia prawne. Praca została przygotowana pod kierunkiem dr hab. Michała Bernaczyka w Katedrze Prawa Konstytucyjnego. Sam autor napisał mi: "tematyka gier komputerowych, którą poruszam w pracy jest dość marginalna i oprócz kilku monografii (...) stanowi raczej niszową sferę publikacyjną. Ponadto, temat mojej pracy odnosi się w dużej mierze do prawa konstytucyjnego, który jak do tej pory nie był szerzej opisywany w żadnej publikacji...". I to, że nie ma zbyt wielu prac na ten temat czyni pracę interesującą! Promotor napisał mi odrębny list, w którym poparł publikację pracy, a w mailu napisał: "Spodoba Ci się ponieważ ma ładny wstęp dla takich dziadków jak ja czy ty o grach epoki komputerów 8-bitowych...". Zatem życzę miłej lektury.

Kilka słów po rządowym hackathonie z perspektywy oceniającego prezentowane projekty

Już po rządowym hackathonie, który w miniony weekend odbywał się w Bibliotece Narodowej w Warszawie. Oto garść refleksji dotyczących ponownego wykorzystania informacji z sektora publicznego. Z jednej strony piszę je z perspektywy komentatora, który od ponad 20 lat przygląda się konfliktom prawnym związanym z obiegiem informacji, ale mniej więcej w połowie drogi, 11 lat temu, uznał, że ów re-use jest niezwykle ważny dla rozwoju demokracji. Pisząc ten komentarz pamiętam też, że jako członek Jury, które przyznać miało nagrody w organizowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji konkursie, miałem swój głos i za jego pomocą wpływ na trzy z czterech nagród (czwarta to nagroda specjalna przyznana suwerennie przez PWPW). Teoretycznie więc powinienem się wypowiedzieć przez ten głos, ale przecież mam jeszcze kilka słów komentarza na temat moich "preferencji wyborczych".

Książka z konkursu na glosy orzeczeń dot. prawa do informacji

Ukazała się książka z konkursu na glosę, w którym "nadesłane prace konkursowe, czyli glosy wybranych przez uczestniczki i uczestników orzeczeń dotyczących prawa do informacji publicznej, oceniała 6-osobowa komisja konkursowa w składzie: Michał Bernaczyk, Marek Domagała, Aleksandra Monarcha-Matlak, Anna Streżyńska, Piotr VaGla Waglowski oraz Mirosław Wróblewski".

Rozporządzenie eIDAS, usługi zaufania i identyfikacja elektroniczna wejdą w miejsce ustawy o podpisie

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Projekt ustawy o usługach zaufania, identyfikacji elektronicznej oraz zmianie niektórych ustaw), przedłożony przez ministra rozwoju. To w związku z unijnym rozporządzeniem eIDAS. Projekt zakłada uchylenie przepisów ustawy o podpisie elektronicznym.

Elektronizacja akt pracowniczych - projekt założeń

W Polsce obowiązuje 50 - letni okres przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej. Obecnie wymaganą formą prowadzenia akt osobowych i dokumentacji pracowniczej jest forma papierowa. Do 4 sierpnia trwają konsultacje przygotowanego w Ministerstwie Rozwoju projektu założeń, wedle których okres przechowywania dokumentacji zostanie skrócony, a pracodawcy będą mogli prowadzić akta pracownicze w postaci elektronicznej.

Rozpocząłem pracę w Ministerstwie Rozwoju

Z okazji podjęcia przeze mnie pracy w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju poprosiłem o zawieszenie mnie w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji. Przeprosiłem również Pełnomocnika Rządu ds. Społeczeństwa Obywatelskiego i Równego Traktowania za to, że w związku z podjętymi zobowiązaniami zawodowymi nie będę mógł uczestniczyć w dalszych pracach Zespołu eksperckiego dot. podstaw prawnych społeczeństwa obywatelskiego.