Archiwum - bookreview

Ochrona usługobiorcy usług elektronicznych

Rozwój technologiczny umożliwił posługiwanie się wieloma nowymi instrumentami w zakresie wymiany towarów i usług, dokonywania płatności czy wiążących czynności prawnych, a także swobodnego przepływu informacji. Wraz ze zmieniającymi się warunkami prowadzenia handlu następowały zmiany w ustawodawstwach państw.

autor:

Gabriela Rączka

wydawca:

TNOiK

ISBN:

978-83-7285-349-3

stron:

330

od wydawcy:

Rozwój technologiczny umożliwił posługiwanie się wieloma nowymi instrumentami w zakresie wymiany towarów i usług, dokonywania płatności czy wiążących czynności prawnych, a także swobodnego przepływu informacji. Wraz ze zmieniającymi się warunkami prowadzenia handlu następowały zmiany w ustawodawstwach państw.

spis treści:

Autorka w książce podejmuje tematykę negatywnych aspektów obrotu elektronicznego, które rzutują na pozycje prawną usługobiorcy, w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W rozdziale pierwszym analizuje wpływ ustawodawstw poszczególnych państw na kształt polskiej regulacji prawnej w dziedzinie e-commerce. Drugi rozdział omawia zakres przedmiotowy informacji handlowej ze szczególnym uwzględnieniem charakteru prawnego adresów WWW oraz zjawisk takich jak linking oraz deep linking. Rozdział trzeci dotyczy metod przeciwdziałania spammingowi. Autorka w książce omawia dwa szczególne aspekty przesyłania niezamówionych informacji handlowych. Pierwszy związany z zagadnieniem dóbr osobistych w rozumieniu art. 23kc, dlatego w rozdziale czwartym omawia prawną kwalifikację przesyłania niechcianych e-maili. Drugi aspekt to przesyłanie niezamówionej informacji handlowej, więc zakwalifikowanie zakazanych zachowań w sieci z punktu widzenia nieuczciwej konkurencji, stosowania w obrocie elektronicznym hyperlinks oraz meta-tags.

kilka słów od siebie:

Autorem książki jest Dr Gabriela Rączka - asesor sądowy, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, tytuł doktora prawa uzyskała w 2007 r. Wedle zapewnień wydawcy - autorka szczególnie interesuje się problematyką świadczenia usług drogą elektroniczną (pewnie dlatego ta pozycja się ukazała). Przedmiotem zainteresowań autorki są również zagadnienia szeroko pojętej bankowości elektronicznej, w tym świadczenia usług finansowych na odległość...

Od 2004 roku autorka publikuje zarówno w Radcy Prawnym jak i Przeglądzie Prawa Handlowego. I chociaż problematyka "meta tagów" powoli przestaje być aktualna (wyszukiwarki internetowe chociaż jeszcze uwzględniają dane w polach znajdujących się na stronach internetowych, to jednak coraz większą wagę przykładają do innych, bardziej "obiektywnych" czynników relewentności wyszukiwania, np. analizują zewnętrzne strony odsyłające do danego źródła), to np. interesująco wygląda tytuł "Prawne aspekty odpowiedzialności accidental spamers", artykuł o tym tytule ukazał się w Przeglądzie Prawa Handlowego nr 9/2006.

Wypada też pamiętać, że w Polsce nie objawiło się żadne spektakularne orzeczenie sądowe, które wydane byłoby na gruncie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Trzeba też pamiętać, że problematykę spamu planuje się intensywnie "wyjąć" z tej ustawy, ale nie wiadomo jeszcze, które pomysły nowelizacyjne wygrają. Na razie prawo "antyspamowe" w Polsce nie działa.

Dynamika kultury a (r)ewolucja własności intelektualnej - t.1

W sierpniu 2007 roku ukazał się tom pierwszy publikacji, pokłosia I interdyscyplinarnej konferencja pt. "Dynamika kultury a (r)ewolucja własności intelektualnej - współczesne koncepcje i problemy", która odbyła się w 2006 roku. Interdyscyplinarny projekt naukowy 'Dynamika kultury a (r)ewolucja własności intelektualnej' prowadzony jest w Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego, przez mgr Małgorzatę Burnecką pod opiekę naukową prof. dr hab. Michaela Fleischera.

autorzy:

Burnecka Małgorzata, Próchniak Rafał (red)

wydawca:

Atut

ISBN:

978-83-7432-256-0

stron:

264

od wydawcy:

W sierpniu 2007 roku ukazał się tom pierwszy publikacji, pokłosia I interdyscyplinarnej konferencja pt. "Dynamika kultury a (r)ewolucja własności intelektualnej - współczesne koncepcje i problemy", która odbyła się w 2006 roku. Interdyscyplinarny projekt naukowy 'Dynamika kultury a (r)ewolucja własności intelektualnej' prowadzony jest w Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego, przez mgr Małgorzatę Burnecką pod opiekę naukową prof. dr hab. Michaela Fleischera. Aktualnie trwają prace nad drugim tomem zawierającym część referatów z drugiej konferencji oraz przygotowania do organizacji trzeciej edycji konferencji.

spis treści:

1. Paweł Lech - Własnościowa koncepcja autorskich praw majątkowych - czy to ma sens?
2. Krzysztof Kurosz - Prawo wobec niektórych wyzwań "rzeczywistości wirtualnej", interaktywności i digitalizacji sztuki
3. Anna Ostrowska-Tomańska - Patentowanie wynalazków biotechnologicznych - problemy i kontrowersje
4. Jacek Wojtaś - Rozwój kina niezależnego a prawo autorskie
5. Agnieszka Łakomy - Elektroniczne publikacje książkowe a ich ochrona prawna
6. Rafał Próchniak - Peer production: między rynkiem, przedsiębiorstwem i prawami własności
7. Patryk Gałuszka - Internet, Creative Commons i konkurencja na rynku muzycznym
8. Małgorzata Burnecka - Kształtowanie więzi społecznych w wolnej kulturze - próba analizy teoretycznej
9. Justyna Hofmokl, Alek Tarkowski - Piractwo ogranicza, piractwo wzbogaca życie kulturalne w Polsce. Analiza dyskursu na temat praw autorskich, rynku rozrywki i udziału w kulturze
10. Anna Pawlina - Jak dają - to brać..., czyli problemy własności intelektualnej w Polsce
11. Elżbieta Mrozek - Nowy etos elity intelektualnej
12. Tymoteusz Słowiński - Problem podmiotowości w sporze o patenty na oprogramowanie

kilka słów od siebie:

Na stronie poświęconej konferencji (oraz publikacji) znaleźć można abstrakty opublikowanych w książce artykułów. Można tylko pochylić się nad tym, iż pełnej treści opublikowanych tam tekstów nie można znaleźć w Sieci, chociaż tematyka konferencji i niektóre tezy prelegentów sugerowałyby coś przeciwnego.

Ochrona danych osobowych. Aktualne problemy i wyzwania.

Od 1999 r. administratorzy bezpieczeństwa informacji spotykają się na cyklicznych kongresach organizowanych przez European Network Security Institute. W ubiegłym roku odbył się jubileuszowy X Kongres Administratorów Bezpieczeństwa Informacji. Jego celem było omówienie podstawowych problemów ochrony danych osobowych, którymi zajmują się administratorzy podczas wykonywania swoich zadań. W kongresie - oprócz licznej reprezentacji środowiska administratorów bezpieczeństwa informacji - wzięli udział przedstawiciele judykatury i krajowych ośrodków naukowych, a także eksperci organizacji przedsiębiorców.

autorzy:

Sibiga Grzegorz, Konarski Xawery (red.)

wydawca:

Oficyna Wolters Kluwer business

ISBN:

978-83-7526-197-4

stron:

313

od wydawcy:

Od 1999 r. administratorzy bezpieczeństwa informacji spotykają się na cyklicznych kongresach organizowanych przez European Network Security Institute. W ubiegłym roku odbył się jubileuszowy X Kongres Administratorów Bezpieczeństwa Informacji. Jego celem było omówienie podstawowych problemów ochrony danych osobowych, którymi zajmują się administratorzy podczas wykonywania swoich zadań. W kongresie - oprócz licznej reprezentacji środowiska administratorów bezpieczeństwa informacji - wzięli udział przedstawiciele judykatury i krajowych ośrodków naukowych, a także eksperci organizacji przedsiębiorców.

W niniejszym zbiorze znajdują się referaty przygotowane na X Kongres Administratorów Bezpieczeństwa Informacji oraz teksty opracowane później, stanowiące rozwinięcie tematów poruszanych w trakcie tego spotkania. Podejmują one szeroki zakres zagadnień dotyczących ochrony danych osobowych, obejmujących: prawne zasady przetwarzania danych, działalność Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz organizacyjne aspekty wykonania przepisów prawa. Autorzy omawiają problemy przesłanek dopuszczalności przetwarzania danych osobowych, wtórnego wykorzystania danych, zasad i trybu udostępniania danych, a także funkcjonowania platformy e-GIODO i związanych z tym usług adresowanych do użytkowników internetu. Odrbębne teksty przedstawiają dotychczasowe orzecznictwo sądowe w sprawach ochrony danych osobowych.

Ze względu na dobór tematów książka adresowana jest do osób zainteresowanych problematyką od strony naukowej oraz zawodowo zajmujących się wykonywaniem obowiązków określonych w przepisach o ochronie danych osobowych.

spis treści:

Wstęp

Maciej Byczkowski
Zarządzanie procesami przetwarzania danych osobowych

Paweł Fajgielski
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Paweł Barta
Klauzula prawnie usprawiedliwionego celu w ustawie o ochronie danych osobowych

Xawery Konarski, Grzegorz Sibiga
Zasady przekazywania danych osobowych do państwa trzeciego w prawie polskim i Unii Europejskiej

Paweł Litwiński
Udostępnianie danych osobowych w ustawie o ochronie danych osobowych

Andrzej Drozd
Zasada ograniczenia czasowego przetwarzania danych osobowych w świetle ustawy o ochronie danych osobowych

Xawery Konarski
Wybrane problemy wtórnego wykorzystania danych osobowych

Wacław Zimny
Roszczenie o zaniechanie przetwarzania danych osobowych

Jan Byrski
Wybrane tajemnice zawodowe a prawna ochrona danych osobowych

Andrzej Kołodziej
Ochrona danych osobowych w świetle orzecznictwa Sądowego + zagadnienia ogólne

Arwid Mednis
Ustawa o ochronie danych osobowych w orzecznictwie sądowym - konsekwencje dla praktyki gospodarczej

Grzegorz Sibiga
Rejestracja zbiorów danych osobowych po nowelizacji ustawy o ochronie danych osobowych z 2004 r.

Andrzej Kaczmarek
Elektroniczna Platforma Komunikacji z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych (e-GIODO)

Indeks rzeczowy

kilka słów od siebie:

Ta praca zbiorowa zawiera referaty przygotowane na X Kongres Administratorów Bezpieczeństwa Informacji, ale także inne teksty, które powstały z inspiracji obrad Kongresu. Nazwiska autorów prezentujących swoje poglądy w niniejszej pracy powinny stanowić najlepszą rekomendację. Ja zaś serdecznie dziękuje za egzemplarz z dedykacją :)

Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Komentarz

Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne reguluje - chaotyczny dotąd - proces informatyzacji szeroko pojętej administracji publicznej. Ustanowione w niej powszechne zasady planowania, standaryzacji, atestacji, rejestracji i kontroli zasadniczo zmieniają w tym zakresie uprawnienia i obowiązki podmiotów gospodarczych oraz obywateli. Poruszony w komentarzu temat został opracowany przez prawników i informatyka. Stan prawny na 1 marca 2007 roku

autorzy:

Grażyna Szpor, Czesław Martysz, Kajetan Wojsyk

wydawca:

Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.

ISBN:

978-83-7526-201-8

stron:

339

od wydawcy:

Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne reguluje - chaotyczny dotąd - proces informatyzacji szeroko pojętej administracji publicznej. Ustanowione w niej powszechne zasady planowania, standaryzacji, atestacji, rejestracji i kontroli zasadniczo zmieniają w tym zakresie uprawnienia i obowiązki podmiotów gospodarczych oraz obywateli. Poruszony w komentarzu temat został opracowany przez prawników i informatyka. Stan prawny na 1 marca 2007 roku

spis treści:

Spis treści:
Wykaz skrótów 9

Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne 11
Wprowadzenie 11

Rozdział 1. PRZEPISY OGÓLNE 22

Art. 1 [Zakres przedmiotowy ustawy] 23
Art. 2 [Zakres podmiotowy ustawy] 29
Art. 3 [Objaśnienia użytych w ustawie określeń] 36
Art. 4 [Reguły kolizyjne] 48

Rozdział 2. PLAN INFORMATYZACJI PAŃSTWA ORAZ PROJEKTY INFORMATYCZNE O PUBLICZNYM ZASTOSOWANIU 54

Art. 5 [Cele Planu Informatyzacji Państwa] 55
Art. 6 [Tryb ustanawiania Planu Informatyzacji Państwa] 64
Art. 7 [Instrumenty realizacji Planu Informatyzacji Państwa] 69
Art. 8 [Tryb ustanawiania ponadsektorowego projektu informatycznego] 72
Art. 9 [Tryb ustanawiania sektorowego projektu informatycznego] 75
Art. 10 [Wytyczne do rozporządzenia o projektach informatycznych] 76
Art. 11 [Wnioski o ustanowienie projektu informatycznego] 78
Art. 12 [Dotacje wspierające rozwój społeczeństwa informacyjnego] 79

Rozdział 3. SYSTEMY TELEINFORMATYCZNE UŻYWANE DO REALIZACJI ZADAŃ PUBLICZNYCH, REJESTRY PUBLICZNE ORAZ WYMIANA INFORMACJI W FORMIE ELEKTRONICZNEJ MIĘDZY PODMIOTAMI PUBLICZNYMI 87

Art. 13 [Obowiązki związane z używaniem systemów teleinformatycznych] 90
Art. 14 [Obowiązki związane z prowadzeniem rejestrów publicznych] 97
Art. 15 [Nieodpłatny dostęp do danych rejestrowych] 101
Art. 16 [Obowiązki związane z wymianą informacji] 110
Art. 17 [Rada Informatyzacji] 126
Art. 18 [Tryb określania minimalnych wymagań] 133
Art. 19 [Prowadzenie Krajowej Ewidencji Systemów Teleinformatycznych i Rejestrów publicznych] 138
Art. 20 [Zgłaszanie danych do Krajowej Ewidencji] 144

Rozdział 4. BADANIE ZGODNOŚCI OPROGRAMOWANIA INTERFEJSOWEGO Z ROZWIĄZANIAMI OKREŚLONYMI PRZEZ PODMIOTY PUBLICZNE ORAZ KONTROLA PRZESTRZEGANIA PRZEPISÓW USTAWY 149

Art. 21 [Badanie interoperacyjności] 151
Art. 22 [Egzekwowanie interoperacyjności] 158
Art. 23 [Badanie interoperacyjności przez podmiot publiczny mający autorskie prawa majątkowe do oprogramowania] 161
Art. 24 [Wyłączenie obowiązku badania interoperacyjności] 162
Art. 25 [Zakres kontroli zgodności z minimalnymi wymaganiami] 163
Art. 26 [Upoważnienie do kontroli zgodności z minimalnymi wymaganiami] 169
Art. 27 [Uprawnienia kontrolera] 170
Art. 28 [Kwalifikacje kontrolera] 173
Art. 29 [Wyłączenie kontrolera] 176
Art. 30 [Obowiązki kontrolowanego] 176
Art. 31 [Sporządzanie protokołu kontroli] 179
Art. 32 [Zgłaszanie zastrzeżeń do protokołu] 180
Art. 33 [Odmowa podpisania protokołu] 181
Art. 34 [Upoważnienie do konkretyzacji zasad kontroli] 182
Art. 35 [Wystąpienie pokontrolne] 186

Rozdział 5. ZMIANY W PRZEPISACH OBOWIĄZUJĄCYCH 188

Art. 36 [Zmiany w ustawie - Kodeks postępowania administracyjnego] 188
Art. 37 [Zmiany w ustawie o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach] 206
Art. 38 [Zmiany w ustawie o regionalnych izbach obrachunkowych] 214
Art. 39 [Zmiany w ustawie o muzeach] 215
Art. 40 [Zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych] 218
Art. 41 [Zmiany w ustawie o finansach publicznych] 228
Art. 42 [Zmiany w ustawie o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych] 229
Art. 43 [Zmiany w ustawie o leśnym materiale rozmnożeniowym] 245
Art. 44 [Zmiany w ustawie o dostępie do informacji publicznej] 247
Art. 45 [Zmiany w ustawie o podpisie elektronicznym] 252
Art. 46 [Zmiany w ustawie o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym] 258
Art. 47 [Zmiany w ustawie o systemie oceny zgodności] 260
Art. 48 [Zmiany w ustawie o świadczeniach rodzinnych] 263
Art. 49 [Zmiany w ustawie o systemie informacji oświatowej] 269
Art. 50 [Zmiany w ustawie o pomocy społecznej] 273
Art. 51 [Zmiany w ustawie o wyrobach medycznych] 280
Art. 52 [Zmiany w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy] 282

Rozdział 6. PRZEPISY DOSTOSOWUJĄCE, PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE 285

Art. 53 [Termin przedstawienia projektu Planu Informatyzacji] 286
Art. 54 [Termin powołania Rady Informacji] 286
Art. 55 [Termin udostępnienia danych z krajowej ewidencji] 286
Art. 56 [Termin przekazania danych o rejestrach publicznych i systemach teleinformatycznych] 287
Art. 57 [Termin udostępniania testów akceptacyjnych] 287
Art. 58 [Termin dostosowania systemów teleinformatycznych albo rejestrów publicznych
do wymogów ustaw] 288
Art. 59 [Termin dostosowania systemu informatycznego ZUS do wymogów ustawy] 289
Art. 60 [Termin stosowania dotychczasowego systemu przekazywania dokumentów do ZUS] 289
Art. 61 [Wykładnia dotychczasowych przepisów o informatyzacji] 290
Art. 62 [Termin pełnego dostosowania terminologii w ustawach odrębnych] 291
Art. 63 [Termin obowiązywania dotychczasowych przepisów wykonawczych] 292
Art. 64 [Wejście w życie ustawy] 292
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne 295

Bibliografia 335

kilka słów od siebie:

Zachęcam do lektury komentarza do ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, który ukazał się niedawno. Myślę, że to ważna pozycja w dyskusji nad informatyzacją państwa. Na pewno warto do niej sięgnąć, zwłaszcza wobec dość intensywnej dyskusji środowiskowej w tym obszarze (por. dział informatyzacja niniejszego serwisu)... Autorami komentarza są Dr hab. Grażyna Szpor, Prof. dr hab. Czesław Martysz i Dr inż. Kajetan Wojsyk.

Dr hab. Grażyna Szpor jest profesorem nadzw. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, kierownikiem Katedry Prawa Informatycznego, profesorem nadzw. Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach. Prof. dr hab. Czesław Martysz jest administratywistą związanym z Katedrą Prawa i Postępowania Administracyjnego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Dr inż. Kajetan Wojsyk jest zaś Wiceprezesem Stowarzyszenia "Miasta w Internecie", znany w środowisku m.in. ze względu na intensywne prace informatyzacyjne Urzędu Miasta Częstochowy.

To pierwszy tak obszerny komentarz do ustawy i sądzę, że po nim pojawią się następne. Być może kolejni autorzy zwrócą większą uwagę na dyskusję dotyczącą tzw. otwartych standardów w teleinformatyce. W omawianej pracy pojawiają się odesłania do "standardów interoperacyjności" i "standardów w zakresie formatu danych, które wchodzą w skład minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych", myślę jednocześnie, że istnieje pole do dalszych komentarzy w obszarze, który stanowi tak intensywny spór pomiędzy poszczególnymi graczami w debacie publicznej...

Należy odnotować tezę, która pojawiła się w niniejszym komentarzu: "Nie powinno (...) być istotne, jaki program (aplikacja) zostanie użyty do wytworzenia dokumentu, ważne jednak, by ów dokument w postaci elektronicznej mógł być zapisany (utrwalony) w jednym z formatów podanych w wyżej wymienionym rozporządzeniu". W ten sposób podsumowano rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, przy czym autorzy nie wskazali na pojawiającą się krytykę istniejącego stanu prawnego w tym zakresie, ograniczając się tu jedynie do jego omówienia.

Dyskusja zatem trwa. Omawiany komentarz systematyzuje nieco - zgodnie z deklaracją wydawcy - chaos w obszarze informatyzacji. Przed nami jednak ustawa czyszcząca terminologię dot. informatyzacji w innych ustawach, być może również zmiany samej ustawy o informatyzacji. Trwa dyskusja na temat ram interoperacyjności. Nie tylko w Polsce ta dyskusja się pojawiła.

Przestępczość teleinformatyczna

Publikacja pod red. dr inż. Jerzego Kosińskiego stanowi zbiór materiałów z odbywającego się w dniach 13-14 lipca 2006 roku w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie IX Seminarium Naukowego nt. "Techniczne aspekty przestępczości teleinformatycznej". Głównym przesłaniem seminariów TAPT jest przekazanie najnowszej wiedzy o cyberprzestępczości policjantom zajmującym się przestępstwami teleinformatycznymi. Specyfika ich pracy wymaga poznania stosowanych przez przestępców technologii, często bardzo zaawansowanych.

autor:

Jerzy Kosiński (red)

wydawca:

Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie

ISBN:

83-7462-067-6

stron:

223

kilka słów od siebie:

Publikacja pod red. dr inż. Jerzego Kosińskiego stanowi zbiór materiałów z odbywającego się w dniach 13-14 lipca 2006 roku w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie IX Seminarium Naukowego nt. "Techniczne aspekty przestępczości teleinformatycznej". Głównym przesłaniem seminariów TAPT jest przekazanie najnowszej wiedzy o cyberprzestępczości policjantom zajmującym się przestępstwami teleinformatycznymi. Specyfika ich pracy wymaga poznania stosowanych przez przestępców technologii, często bardzo zaawansowanych. Dzięki seminarium powinni uzyskać wiedzę o narzędziach możliwych do wykorzystania w pracy wykrywczej, jak również wypracować własne metody pracy i uwzględnić w nich współpracę międzynarodową.

VAT w informatyce, telekomunikacji i elektronice 2006

Nie brakuje problemów związanych z opodatkowaniem i rozliczaniem VAT od usług informatycznych, telekomunikacyjnych i elektronicznych, a także związanych z usługami licencyjnymi, czyli ze sprzedażą praw lub udzielaniem licencji i sublicencji, przeniesieniem lub cesją praw autorskich lub innych pokrewnych praw w rozumieniu przepisów o prawach autorskich i prawach pokrewnych. Najważniejsze z nich to prawidłowe zaklasyfikowanie tych czynności, czemu zostało poświęcone sporo miejsca w niniejszym poradniku.

autor:

Elżbieta Rogala

wydawca:

Difin

ISBN:

83-7251-621-9

stron:

104

od wydawcy:

Nie brakuje problemów związanych z opodatkowaniem i rozliczaniem VAT od usług informatycznych, telekomunikacyjnych i elektronicznych, a także związanych z usługami licencyjnymi, czyli ze sprzedażą praw lub udzielaniem licencji i sublicencji, przeniesieniem lub cesją praw autorskich lub innych pokrewnych praw w rozumieniu przepisów o prawach autorskich i prawach pokrewnych. Najważniejsze z nich to prawidłowe zaklasyfikowanie tych czynności, czemu zostało poświęcone sporo miejsca w niniejszym poradniku.

Licencje na korzystanie z elektronicznych baz danych

W polskim piśmiennictwie prawniczym problematyka licencji na korzystanie z elektronicznych baz danych była dotychczas w zasadzie pomijana. Tymczasem wraz ze wzrostem znaczenia zbiorów elektronicznych zwiększyła się liczba zawieranych umów określających warunki korzystania z nich. Można więc przyjąć, że wykształciła się już określona praktyka licencyjna. Niniejsza publikacja ma na celu jej przybliżenie.

W pierwszej części pracy autor wyjaśnia m.in. pojęcie "baza danych", przedstawia budowę bazy elektronicznej, a ponadto wskazuje na prawa własności intelektualnej, jakie przysługują poszczególnym jej częściom.

autor:

Rafał Sikorski

wydawca:

Dom Wydawniczy ABC

ISBN:

83-7416-770-X

stron:

288

od wydawcy:

W polskim piśmiennictwie prawniczym problematyka licencji na korzystanie z elektronicznych baz danych była dotychczas w zasadzie pomijana. Tymczasem wraz ze wzrostem znaczenia zbiorów elektronicznych zwiększyła się liczba zawieranych umów określających warunki korzystania z nich. Można więc przyjąć, że wykształciła się już określona praktyka licencyjna. Niniejsza publikacja ma na celu jej przybliżenie.

W pierwszej części pracy autor wyjaśnia m.in. pojęcie "baza danych", przedstawia budowę bazy elektronicznej, a ponadto wskazuje na prawa własności intelektualnej, jakie przysługują poszczególnym jej częściom.

W drugiej natomiast zajmuje się m.in. analizą praw i obowiązków stron umowy, odpowiedzialnością stron za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania - w szczególności odpowiedzialnością licencjodawcy za wady prawne oraz "fizyczne" (np. niekompletność, nieaktualność czy nieprawdziwość informacji), a także określeniem prawa właściwego dla omawianych kontraktów.

Praca skierowana jest zarówno do przedstawicieli licencjodawców, jak i licencjobiorców. Pierwsi znajdą tu wiele uwag ułatwiających odpowiednie kształtowanie polityki licencyjnej, drudzy zaś informacje mogące pomóc zabezpieczać interesy użytkowników.

System informacji strategicznej

Początek XXI wieku jest okresem "nowej ekonomii". Ten tajemniczy termin określa nowy ład organizacyjny oparty na informacji i informatyce. Cechą przedsiębiorstw 'nowej ekonomii" jest koncentracja na zasobach niematerialnych, a w szczególności na kapitale intelektualnym. Podstawą kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa są zasady wiedzy jego pracowników i motywacja do ich wykorzystania na rzecz swojej firmy, a także zasoby informacyjne zgromadzone w specjalnie zaprojektowanych systemach informacyjnych. Z tych względów autorzy zajęli się problematyką projektowania systemów informacyjnych wykorzystywanych w zarządzaniu strategicznym oraz zarządzaniu tymi systemami.

autorzy:

Ryszard Borowiecki (red.), Maria Romanowska (red.)

wydawca:

Difin Centrum Doradztwa i Informacji sp.z o.o

ISBN:

83-7251-183-7

stron:

394

od wydawcy:

Początek XXI wieku jest okresem "nowej ekonomii". Ten tajemniczy termin określa nowy ład organizacyjny oparty na informacji i informatyce. Cechą przedsiębiorstw 'nowej ekonomii" jest koncentracja na zasobach niematerialnych, a w szczególności na kapitale intelektualnym. Podstawą kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa są zasady wiedzy jego pracowników i motywacja do ich wykorzystania na rzecz swojej firmy, a także zasoby informacyjne zgromadzone w specjalnie zaprojektowanych systemach informacyjnych. Z tych względów autorzy zajęli się problematyką projektowania systemów informacyjnych wykorzystywanych w zarządzaniu strategicznym oraz zarządzaniu tymi systemami. Pokazano związek strategii i jej sukcesu z dostępem do informacji, a także omówiono różne podejścia do projektowania systemów informacyjnych i różne metodologie zarządzania nimi - w szczególności ich ochrony. Bowiem tworzenie przewagi konkurencyjnej opartej na informacji zależy w dużym stopniu od zdolności firmy do ochrony swojego systemu informacyjnego. W książce omówiono również prawne i informatyczne aspekty funkcjonowania systemów informacyjnych, pokazano rzeczywiste przypadki ich funkcjonowania w przedsiębiorstwie, bariery i dylematy z tym związane. Książka jest skierowana przede wszystkim do menedżerów, którzy na co dzień borykają się z podejmowaniem decyzji w oparciu o niepełną informację i ponoszą konsekwencje niepotrzebnego często ryzyka.

Prawo umów elektronicznych

W październiku 2005 r. na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego odbyła się konferencja naukowa poświęcona prawu umów elektronicznych, której organizatorem było Centrum Badań Problemów Prawnych i Ekonomicznych Komunikacji Elektronicznej (CBKE) działające na tym wydziale.

W spotkaniu uczestniczyli prelegenci z krajowych ośrodków naukowych (Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Instytut Nauk Prawnych PAN, Uniwersytet Jagielloński oraz Uniwersytet Wrocławski) oraz z Uniwersytetu w Hanowerze.

autor:

Gołaczyński Jacek (red.)

wydawca:

Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE

ISBN:

83-7444-244-1

stron:

292

od wydawcy:

W październiku 2005 r. na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego odbyła się konferencja naukowa poświęcona prawu umów elektronicznych, której organizatorem było Centrum Badań Problemów Prawnych i Ekonomicznych Komunikacji Elektronicznej (CBKE) działające na tym wydziale.

W spotkaniu uczestniczyli prelegenci z krajowych ośrodków naukowych (Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Instytut Nauk Prawnych PAN, Uniwersytet Jagielloński oraz Uniwersytet Wrocławski) oraz z Uniwersytetu w Hanowerze.

Celem konferencji była próba włączenia się w ożywioną dyskusję dotyczącą elektronicznych czynności prawnych, jaka toczy się w ostatnim czasie w kręgach polskich naukowców. Komunikacja elektroniczna ujawniła nieznane dotychczas problemy prawne i wymusiła poszukiwanie nowych rozwiązań w dziedzinie zawierania umów. Publikowane w niniejszej książce referaty naukowe stanowią próbę odpowiedzi na liczne pytania pojawiające się w obrębie tej dziedziny badawczej.

spis treści:

Wykaz skrótów
Wstęp

Jacek Gołaczyński
Umowy elektroniczne - próba definicji

Janusz Kaspryszyn
Podpis elektroniczny osoby niemogącej pisać

Agnieszka Gryszczyńska
Oświadczenia woli opatrzone podpisem elektronicznym w Polsce oraz we Włoszech

Xawery Konaiski
Ochrona konsumenta korzystającego z usług elektronicznych w prawie polskim i Unii Europejskiej

Krystyna Kowalik-Bańczyk
Ochrona przed spamem w prawie Unii Europejskiej

Maciej Skory
i O potrzebie interdyscyplinarnego podejścia do tak zwanego l obrotu elektronicznego

Bogusław Sołtys
Zawarcie umowy o arbitraż w formie elektronicznej

Agnieszka Łuszpak-Zając
Uregulowania kodeksu cywilnego a aukcje elektroniczne

Paweł Litwiński
Ochrona danych osobowych w umowach zawieranych za pomocą środków komunikacji elektronicznej

Dariusz Szóstek, Marek Świerczyński
Prawne możliwości poszerzenia rynku podpisu elektronicznego w Polsce

Mirosław Kutyłowski
Podpis elektroniczny osoby prawnej w Republice Czeskiej

Beata Gadek
Rozważania o błędzie na tle umów zawieranych przez Internet

Przemysław Polański
Strona sklepu internetowego - oferta czy zaproszenie do składania ofert?

Gabriela Rzeżuchowska
Chwila złożenia oświadczenia woli przy użyciu środków komunikacji elektronicznej

Rafał Cisek
Sprawozdanie z konferencji

Sposoby regulacji handlu elektronicznego w prawie wspólnotowym i międzynarodowym

Opis: Przedmiotem opracowania jest regulacja handlu elektronicznego, rozumianego jako ogół transakcji dokonywanych za pomocą wymiany danych elektronicznych, w prawie międzynarodowym i w prawie Unii Europejskiej. Szczególny nacisk został położony na określenie istniejących sposobów regulacji tego handlu oraz ustalenie, jaka powinna być jej optymalna metoda. W pracy przeanalizowano zagadnienia związane zarówno z prawem prywatnym (podpis elektroniczny, umowy zawierane w formie elektronicznej, płatności dokonywane przez internet), jak i z prawem publicznym (prawo konkurencji, dostęp do rynku, ochrona konsumenta i danych osobowych).

autor:

Kowalik-Bańczyk Krystyna

wydawca:

Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE

ISBN:

83-7444-163-1

stron:

336

od wydawcy:

Opis: Przedmiotem opracowania jest regulacja handlu elektronicznego, rozumianego jako ogół transakcji dokonywanych za pomocą wymiany danych elektronicznych, w prawie międzynarodowym i w prawie Unii Europejskiej. Szczególny nacisk został położony na określenie istniejących sposobów regulacji tego handlu oraz ustalenie, jaka powinna być jej optymalna metoda. W pracy przeanalizowano zagadnienia związane zarówno z prawem prywatnym (podpis elektroniczny, umowy zawierane w formie elektronicznej, płatności dokonywane przez internet), jak i z prawem publicznym (prawo konkurencji, dostęp do rynku, ochrona konsumenta i danych osobowych). Równolegle przebadano rozwiązania przyjęte na forum międzynarodowym i wspólnotowym.

spis treści:

Spis treści:
Wykaz skrótów

Wprowadzenie

Rozdział I. Definicja i charakterystyka handlu elektronicznego
1. Rozwój internetu
1.1. Rys historyczny
1.2. Funkcjonowanie internetu - aspekty techniczne
2. Pojęcie handlu elektronicznego
3. Cechy handlu w internecie
4. Podmioty handlu elektronicznego
5. Charakter prawny przedmiotu handlu elektronicznego
6. Handel elektroniczny a rynek wewnętrzny Wspólnoty Europejskiej
Podsumowanie

Rozdział II. Techniki regulacji handlu elektronicznego
1. Miękkie prawo - soft law
2. Autoregulacja
3. Koregulacja
4. Zwyczaj
5. Standaryzacja techniczna
6. Lex informatica
7. Regulacja przez "zaniechanie regulacji"
8. Konwencje międzynarodowe
8.1. Problematyczne stosowanie już istniejących umów międzynarodowych
8.2. Postulaty de lege lata
9. Akty wydawane przez organizacje lub organy międzynarodowe
9.1. Akty wiążące prawnie
9.2. Akty niewiążące prawnie
Podsumowanie

Rozdział III. Podmioty zmierzające do regulacji handlu elektronicznego na forum międzynarodowym i wspólnotowym
1. Poziomy działania
2. Różnice w podejściu Wspólnoty Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej do wybranych zagadnień związanych z handlem elektronicznym
2.1. Kontrowersje wobec problemu ochrony danych osobowych
2.2. Nazwy domen
3. Regulacje unijne a projekty międzynarodowe
4. Porozumienia regionalne
5. Wyspecjalizowane organizacje międzynarodowe
5.1. Światowa Organizacja Handlu (WTO)
5.2. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego (OECD)
5.3. Komisja Narodów Zjednoczonych do spraw Międzynarodowego Prawa Handlowego (UNCITRAL)
5.4. Międzynarodowa Organizacja Standaryzacji - ISO
5.5. Międzynarodowa Unia Telekomunikacji - ITU
6. Podmioty nietypowe
Podsumowanie

Rozdział IV Przedmiot regulacji - prawo prywatne
1. Podpis elektroniczny
1.1. Techniki tworzenia podpisu elektronicznego
1.2. Rodzaje certyfikatów
1.3. Dyrektywa o podpisach elektronicznych
1.3.1. Uznanie prawne podpisu elektronicznego wprowadzone przez dyrektywę
1.3.2. Zakres zastosowania dyrektywy
1.3.3. Podstawowe definicje
1.3.4. System odpowiedzialności stosowany wobec podpisu elektronicznego
1.3.5. Ochrona danych osobowych
1.3.6. Sektor publiczny
1.3.7. Międzynarodowe aspekty dyrektywy
1.3.8. Ewentualne problemy dla rynku wewnętrznego
1.4. Prawo międzynarodowe
1.4.1. Międzynarodowa Izba Handlowa (ICC)
1.4.2. OECD
1.4.3. UNCITRAL
1.4.4. Wzajemne uznawanie licencji na wydawanie certyfikatów
1.5. Podpis elektroniczny w Polsce
2. Umowy zawierane drogą elektroniczną
2.1. Prawo wspólnotowe
2.1.1. Dyrektywa o handlu elektronicznym
2.1.2. Zakres zastosowania dyrektywy
2.1.3. Harmonizacja definicji dotyczących usług elektronicznych
2.1.4. Prowadzenie działalności gospodarczej i obowiązek informacji
2.1.5. Umowy zawierane drogą elektroniczną
2.1.6. System odpowiedzialności wprowadzony przez dyrektywę o handlu elektronicznym
2.2. Egzekwowanie odpowiedzialności w praktyce
2.3. Regulacja w Polsce
2.4. Prawo międzynarodowe - analogie między dyrektywą a innymi regulacjami
3. Płatności w internecie
3.1. Pieniądz elektroniczny
3.1.1. Prawo wspólnotowe
3.1.2. Państwa trzecie (nieczłonkowskie)
3.2. Usługi finansowe
4. Prawo własności intelektualnej
4.1. Problematyka praw autorskich
4.1.1. Traktat WIPO o prawie autorskim - podstawowe założenia
4.1.2. Dyrektywa 2001/29/WE
4.2. Nazwy domen
4.3. Rozstrzyganie sporów w zakresie nazw domen
Podsumowanie

Rozdział V. Przedmiot regulacji - prawo publiczne
1. Regulacja problematyki podatków pośrednich za czynności wykonywane w interncie
1.1. OECD - warunki opodatkowania w handlu elektronicznym
1.2. Rozwiązania przyjęte w prawie wspólnotowym
2. Dostęp do rynku i problematyka prawa konkurenci
2.1. Wyznaczenie rynku właściwego w internecie
2.1.1. Rynek geograficzny
2.1.2. Rynek produktu
2.2. Ewentualne naruszenia prawa konkurencji
2.2.1. Zagrożenie dla konkurencji wynikające z łatwości porozumiewania się przedsiębiorstw - ryzyko zmowy kartelowej
2.2.1.1. Wspólne zakupy
2.2.1.2. Wspólna sprzedaż
2.2.1.3. Wymiana informacji
2.2.1.4. Kwestie związane z członkostwem bądź dostępem
2.2.2. Problemy związane z tendencją do koncentracji
2.3. Możliwości egzekwowania prawa konkurencji i ewentualne rozwiązania "ogólnoświatowe"
2.4. Ograniczenie dostępu do rynku przez ograniczanie możliwości świadczenia usług z perspektywy rynku wewnętrznego UE
3. Ochrona praw podstawowych
3.1. Prawo do prywatności
3.1.1. Ochrona danych osobowych w prawie międzynarodowym
3.1.2. Ochrona danych osobowych w Unii Europejskiej
3.1.3. Ocena sposobów ochrony
3.2. Prawo do informacji
3.3. Ochrona konsumentów
3.3.1. Prawo wspólnotowe
3.3.2. Prawo międzynarodowe
Podsumowanie

Podsumowanie i wnioski
Bibliografia
Akty wspólnotowe
Akty międzynarodowe
Orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i Sądu Pierwszej Instancji