Tworzenie i konsultowanie rządowych projektów ustaw - publikujemy wyniki monitoringu

Fragment jednego z wykresów prezentujących wyniki badaniaDziś w Fundacji im. Stefana Batorego odbyła się konferencja, w trakcie której prezentowaliśmy wyniki monitoringu rządowego procesu legislacyjnego. Przebadaliśmy wszystkie 110 projektów ustaw rozpoczynających swój bieg w 2012 roku i spisaliśmy swoje spostrzeżenia. Książka pojawiła się w wersji papierowej w ograniczonym nakładzie, ale jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych w wersji elektronicznej. Udostępniona jest na licencji CC BY-SA 3.0 PL, zatem można ją wykorzystywać do woli z podaniem autorów. Autorami badania i książki są: Grażyna Kopińska, Grzegorz Makowski, Piotr Waglowski i Marcin Michał Wiszowaty. Publikujemy wynik naszej pracy na wolnej licencji, by służył społeczności. Dzisiejsza konferencja zgromadziła wielu uczestników. Zapisało się do udziału 180 osób i niektórzy musieli siedzieć na parapetach. Tymczasem zachęcam do lektury, wnikliwej analizy tego, co przygotowaliśmy i do druzgocącej krytyki naszej pracy. Krytyka pozwala robić lepiej.

Kilka dni temu zapraszałem na dzisiejszą konferencję, zatem odsyłam do jej programu i krótkiego, archiwalnego omówienia: Drugiego grudnia zaprezentujemy raport z badania rządowego procesu legislacyjnego (konsultacje publiczne i OSR).

Okładka książkiNatomiast dziś mogę już podlinkować do opublikowanego na stronach Fundacji Batorego dzieła: Tworzenie i konsultowanie rządowych projektów ustaw (PDF) (kopia).

Może jeszcze przywołam krótki przekaz z ostatniej okładki książki: Przejrzyste i partycypacyjne prowadzenie procesu tworzenia aktów prawnych przynosi liczne korzyści zarówno dla władzy, jak i dla obywateli. Legislatorzy otrzymują możliwość poznania wielu – być może wcześniej im nieznanych – opinii lub nowych faktów, a także zdobycia wiedzy z różnych źródeł. Dysponując zaś szerszą i bardziej różnorodną wiedzą, mogą podjąć lepsze decyzje. Z kolei obywatele – zwłaszcza jeśli konsultacje przyjmują formę dialogu – są traktowani jak partnerzy i mają szansę na realny wpływ na kształt decyzji. Tworzone transparentnie i partycypacyjnie normy prawne w większym stopniu mogą liczyć na społeczną akceptację i wolę ich przestrzegania. Wszystkie te elementy budują wzrost zaufania obywateli do państwa.

Autorzy książki pt. Tworzenie i konsultowanie rządowych projektów ustaw: Marcin Wiszowaty, Grzegorz Makowski, Grażyna Kopińska, Piotr Waglowski

Autorzy książki pt. Tworzenie i konsultowanie rządowych projektów ustaw: Marcin Wiszowaty, Grzegorz Makowski, Grażyna Kopińska, Piotr Waglowski

O samej książce może nie powinienem teraz pisać. Powinna się sama bronić. Mogę jednak zaproponować dwa dzisiejsze wystąpienia, w których wraz z p. Grażyną Kopińską prezentowaliśmy dwa aspekty badania: analizę przygotowywania ocen skutków regulacji oraz analizę przeprowadzania konsultacji publicznych:

Wystąpienie Piotra Waglowskiego w czasie konferencji pt. Jakość i otwartość procesu legislacyjnego.

Wystąpienie p. Grażyny Kopińskiej, eksperta w Programie Odpowiedzialne Państwo Fundacji im. Stefana Batorego, w czasie konferencji pt. Jakość i otwartość procesu legislacyjnego.

No i na koniec jeszcze zdjęcie z perspektywy panelu (trochę nieostre, przepraszam):

uczestnicy konferencji prezentującej wyniki monitoringu procesu legislacyjnego

Sala konferencyjna w Fundacji im Stefana Batorego była pełna. W pierwszym rzędzie m.in. p. Mariusz Haładyj - podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki i p. Piotr Gryska – wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji. Obaj Panowie Ministrowie odnieśli się do naszego raportu w ostatniej części konferencji. Zobaczymy, czy nasza książka będzie żyła swoim życiem po dzisiejszej publikacji.

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

Ogromny respekt

Ogromy respekt ze tę solidną obywatelską robotę, Vagla.

Mam przy okazji dwa pytania:

a) Czy ten projekt miał choćby minimalny związek z dyskusją na Forum Debaty Publicznej u Prezydenta z lat już zamierzchłych. Ślady znajduję na http://www.prezydent.pl/dialog/fdp/biuletyny-fdp/ Chodzi konkretnie o dokument nr. 5. Wtedy uważałem, że to ogromnie pożyteczna dyskusja i dobry znak, ale potem próbując przebadać kontynuację tego wątku dyskusji o państwie trafiłem na pewną próżnię informacyjną i sobie to w końcu "olałem". W Waszym projekcie widzę pewną kontynuację tematu, stąd te pytanie.

b) Te oceny o których słyszę, że proces legislacji jest oceniany na trójkę z minusem, a nawet dwoma, to oceny w starym systemie dwójkowo-piątkowym, czy w nowym systemie jedynkwo-szuskowym. Bo taka trójka z dwoma to w oby systemach jednak zupełnie inne pojęcia i katagorie oceny. Na przykład z adań wynika, że już standardem i nawykiem stało się konsultowanie społeczne projektów ustaw. Uważam to za ogromny postęp i plus (pomijam tutaj poziom jakości przeprowadzanych konsultacji) Sam nawyk wydaje się już bardzo cenny i jest dobrym punktem odniesienia do dalszej poprawy. 3= to była w moich czasach w zasadzie pała z daniem ostatniej szansy do poprawy. W sumie u mnie w szkole to była dla mnie ocena standardowa. Nie wiem dlaczego, ale tych ostatnich szans poprawy dawano mi setki.

Jeszcze raz, wielki respekt i gratulacje. To jest ważny obszar działalności państwa i warto być w tej sprawie aktywnym. Ciekawią mnie dlasze losy tych prac. Sama liczna obecność na spotkaniu była już dobrym znakiem. Ale teraz czas na monitorowanie czy wnioski i rekomendacje na dalsze prace i efekty się przełożą.

Projekt

VaGla's picture

Projekt jest niezależny. Brałem udział w Forum Debaty Publicznej u Pana Prezydenta, zresztą we wspomnianym Dokumencie nr 5, tj. w Biuletynie nt Systemu stanowienia prawa, są moje wypowiedzi. Kancelaria rozważała podjęcie działań, ale skończyło się na "księdze".

Odnośnie ocen - my w naszej książce nie wystawialiśmy ocen (szkolnych lub innych niż wynikające z opisanej w książce metodyki badania). Te, które funkcjonują są raczej ocenami dziennikarskimi i wynikają z tego, że w trakcie konferencji, gdy omawialiśmy metodykę i mówiliśmy, że nie wystawialiśmy ocen, padło, że wedle skali szkolnej trójka to powyżej 50%. A co nam wyszło - widać, mniej więcej, na stronie 97 raportu. Zatem można oczywiście przejrzeć co tam w materiałach prasowych napisano, ale odnośnie samego badania - książka cała jest mu poświęcona i do niej odsyłam.
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination

Dziękuję za to

Dziękuję za to uzupełnienie. Pracę pobieżnie przeglądałem, ale jeszcze nie "studiowałem" bo na ponad 300-stronicowe dzieło trzeba jednak trochę czasu i warunków do skupienia uwagi. Właśnie pytałem się skąd wzięły się te oceny trójkowe, ale teraz już wiem, że to dziennikarskie dopiski.

Co mnie w tej chwili najbardziej interesuje to dalsze losy i efekty tej w końcu bardzo solidnej pracy.

Dalej

VaGla's picture

Dalej to oczekujemy, że zostaniemy solidnie skrytykowani, aby wskazano błędy, a to po to, by je wyeliminować w ewentualnych przyszłych badaniach tego typu. Ktokolwiek je podejmie.
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination

Książka jako ebook do pobrania

VaGla's picture

Ponieważ przed wydaniem naszej książki (o wynikach monitoringu procesu tworzenia rządowych projektów ustaw) kilka osób pytało mnie, czy będzie też dostępna jako e-booki, to spieszę donieść, że dostępna jest w wersji MOBI (dla Kindla) i EPUB dla reszty (w archiwum RAR). Do ściągnięcia (bez żadnych rejestracji, kupowania itd).
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination

A tu takie

A tu takie "kwiatki":
http://forumprawne.org/postepowanie-administracyjne/596490-bezczynnosc-ministerstwa.html

Monitoringu procesu legislacyjnego ciąg dalszy

VaGla's picture

Legislacyjny fast food, czyli jak się uchwala ustawy za rządów PiS: "Za rządów PiS proces legislacyjny radykalnie przyspieszył. Od połowy listopada do połowy lutego uchwalono 43 ustawy. Podczas pierwszych 100 dni w przypadku poprzednich rządów uchwalono ich odpowiednio: 13 (VII kadencja Sejmu) i 27 (VI kadencja Sejmu). Pośpiech ma swoją cenę. Większość projektów nie była poddana publicznym konsultacjom. Nie zawierała też ocen skutków regulacji (OSR) - wynika z raportu opracowanego przez Obywatelskie Forum Legislacji działające przy Fundacji Batorego. "

Raporty OFL z obserwacji rządowego procesu tworzenia prawa
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination

Dodaj nowy komentarz

Zawartość tego pola nie będzie publicznie dostępna.
  • Dopuszczalne tagi HTML: <a> <em> <del> <ins> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rozpoczynanie akapitów i łamanie wierszy następuje automatycznie.
  • Użyj [# ...] by dodać automatycznie numerowany przypis dolny (footnotes).

Więcej informacji na temat opcji formatowania

CAPTCHA
Niestety spamerzy atakują, dlatego muszę się bronić.
11 + 0 =
Rozwiąż to proste zadanie matematyczne. Dla przykładu: 1+3 daje 4.

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Członek Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji, ekspert w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego Ministerstwa Rozwoju, felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również Członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>