Audiowizualne usługi medialne: po pierwszym spotkaniu seminaryjnym w MKiDN

Zgodnie z ustaleniami spotkań z Panem Premierem oraz z ministrem Michałem Bonim - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zorganizowało dziś pierwsze z cyklu spotkań seminaryjnych, poświęconych implementacji przepisów o audiowizualnych usługach medialnych na żądanie. Marek Deptuła (MarkD) opublikował kilka chwil temu relację po dzisiejszym spotkaniu w MKiDN. Mam do tej relacji generalną uwagę (i liczę, że autor relacji uwzględni ją - poprawiając swój materiał): otóż w spotkaniach z rządem reprezentuję jedynie siebie, czyli gościa, który prowadzi serwis VaGla.pl Prawo i Internet. Nie wypowiadam się tam w imieniu żadnej organizacji pozarządowej ani innych podmiotów (a mógłbym mieć co najmniej kilka afiliacji). Druga zaś uwaga jest taka, że w czasie tej dyskusji głównie zadawałem pytania. W opublikowanym sprawozdaniu zabrakło mi znaków zapytania przy moich, przywołanych tam wypowiedziach.

Relacja dostępna jest pod tytułem Ustawa medialna a dyrektywa unijna. Sprawozdanie :( (to samo na blogmedia24.pl, tylko z komentarzami pod tekstem), a jej autor opublikował również nagranie w formacie mp3 (to blisko 2 godziny nagrania i 103 MB danych do pobrania).

Jeśli chodzi o moje pytania dotyczące relacji planowanej właśnie regulacji z ustawą z dnia 5 lipca 2002 r. o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym, to zachęcam do lektury tekstu z 2005 roku: Dostęp warunkowy - dziwna ustawa obowiązująca od 3 lat.... Skoro dziś rozmawiamy o wdrożeniu do polskiego systemu prawnego przepisów unijnych poświęconych audiowizualnej usłudze medialnej na żądanie, to zastanawiam się (a dzisiejsze spotkanie - wedle założeń wyłuszczonych na jego początku przez stronę rządową - było poświęcone wstępnemu definiowaniu problemów i luźnym rozważaniom), czy da się zabiegać o spójny system prawny, jeśli istnieje w tym systemie prawnym ustawa odnosząca się już do:

1) rozpowszechniania i rozprowadzania programów telewizyjnych i radiowych w rozumieniu przepisów o radiofonii i telewizji,

2) innych usług świadczonych na indywidualne żądanie usługobiorcy drogą elektroniczną bez jednoczesnej obecności stron.

Zakładam, że kiedyś poznam odpowiedź (która nie będzie jedynie stwierdzeniem, że teraz pracujemy nad ustawą "kontentową").

Na początku dzisiejszego spotkania usłyszałem, że strona rządowa nie widzi możliwości, aby przepisy dyrektywy były implementowane via ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (to inna ustawa, niż przywołana wyżej). Przyjąłem to do wiadomości. Nie będę się upierał (chociaż nadal uważam, że to lepsze rozwiązanie). Liczę tylko na to, że w wyniku tej implementacji system będzie bardziej spójny niż przed nią.

Na razie rozmawiamy sobie. Celem tych rozmów jest przepracowanie kontrowersji związanych z ustawą i zaproponowanie (już w przyszłej kadencji) lepszego projektu ustawy. Ministerstwo i Kancelaria Prezesa Rady ministrów czeka na Państwa uwagi i przemyślenia na temat Dyrektywy 2007/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 grudnia 2007 r. zmieniającej dyrektywę Rady 89/552/EWG w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, dotyczących wykonywania telewizyjnej działalności transmisyjnej

PS
Wypowiadający się w imieniu Internet Society Poland nazywa się Józef Halbersztadt, nie zaś "Józef Harbenstein", mec. Xawery Konarski pisze się przez "X" i tak dalej. MarkD przeprosił we wstępie: "Przepraszam za formę licząc na zrozumienie. Spotkanie trwało prawie dwie godziny i jeszcze trochę pracy z w miarę szybkim przygotowaniem relacji (mogą być błędy ortograficzne, a niektóre nazwiska mogą nie być precyzyjnie podane)". Po chwili refleksji wypadałoby poprawić kilka nieścisłości.

Przeczytaj również:

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

Poprawki

Witam,
dziękuję za zwrócenie uwagi na błędy. Oczywiście poprawię.

Nie dysponowałem listą obecnych, a jedynie zaproszonych. Pan był na zaproszeniu przedstawicielem IAB.
Błędy w nazwiskach również wynikały z powyższego faktu.

Zdaję sobie sprawę, że Pan stawiał pytania.

Pozdrawiam
MarkD

Tak

VaGla's picture

Rzeczywiście w "rozdzielniku" afiliowano mnie do IAB, ale - jak wynika z mojej korespondencji z KPRM - to "pomysł autorski" MKiDN. Jeszcze przed wczorajszym spotkaniem prosiłem ministerstwo o stosowanie właściwej afiliacji i obiecano mi, że od kolejnych uszanują to.

W każdym razie dziękuję za poprawienie sprawozdania, co, jak widziałem, już się stało.
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>