Rząd przyjmie dziś projekt założeń ustawy dokonującej transpozycji dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych
Dziś wtorek, a więc spotyka się rząd. W porządku obrad dzisiejszego posiedzenia Rady Ministrów zaplanowano m.in. punkt w brzmieniu: "Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji (w związku z implementacją Dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych)". O pracach nad dyrektywą pisałem kilka razy, np. w 2005 roku, gdy aktualna jeszcze była "telewizja bez granic" (por. Chcą regulować "media audiowizualne") i później: Dyrektywa audiowizualna po pierwszym czytaniu. 11 grudnia 2007 roku przyjęto dyrektywę 2007/65/WE, co oczywiście tworzy konieczność dokonania jej transpozycji do polskiego porządku prawnego. O pracach nad założeniami stosownej ustawy pisałem we wrześniu zeszłego roku. Teraz jesteśmy na etapie, na którym rząd przyjmie założenia, potem powstanie projekt ustawy i na końcu rozpoczną się prace nad samą ustawą (Sejm, Senat, Prezydent, publikacja). Webcasting zostanie wówczas uregulowany.
Plan pracy Rządu na dziś nie przynosi zbyt wielu informacji o projekcie, dlatego zachęcam do odwiedzenia stron Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, gdzie można znaleźć dokumenty związane z Projektem założeń do ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji w związku z implementacją dyrektywy 2007/65/WE z dnia 11 grudnia 2007 r. o audiowizualnych usługach medialnych, w tym: uzgodnienia środowiskowe i ocena skutków regulacji (PDF), potem projekt założeń na uzgodnienia międzyresortowe (PDF) wraz z uwagami resortów, wreszcie projekt założeń (przyjęty 5 marca 2010 r. oraz przez Komitet Stały Rady Ministrów (29 marca 2010 r.). Ten ostatni dokument ma 55 stron, a internautów może zainteresować m.in. następujący fragment:
W wyniku transpozycji przepisów Dyrektywy, zakres usług poddany kontroli Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji ulegnie znacznemu poszerzeniu o nowe usługi linearne, w tym webcasting oraz usługi na żądanie. KRRiT będzie musiała zapewnić, aby usługi te były świadczone na warunkach określonych w Dyrektywie (system kontroli i monitoringu), a także sporządzać analizy i raporty, prowadzić większą ilość postępowań koncesyjnych i rejestrowych, egzekwować stosowanie przepisów prawnych w odniesieniu do znacznie szerszej niż dotąd grupy podmiotów.
Generalnie założono, że:
W nawiązaniu do motywów (16)-(21) Dyrektywy 2007/65/WE należy wspomnieć, iż zakres obowiązywania Ustawy nie będzie obejmować działalności zasadniczo niekomercyjnej i niestanowiącej konkurencji dla rozpowszechniania telewizyjnego, takiej jak strony internetowe prywatnych użytkowników, blogi, prywatna korespondencja oraz usług, w których treści audialne i audiowizualne wytworzone przez prywatnych użytkowników są dystrybuowane w celu udostępnienia lub wymiany w ramach wspólnoty zainteresowań. Projektowana Ustawa nie będzie również obejmować ruchomych obrazów towarzyszących prasie elektronicznej, czy animacji graficznych na stronach internetowych, jeśli stanowią tylko dodatek, a nie główną treść tych stron.
Co to są "blogi" i "strony prywatne" - tego nie wiem. Dyskusja na ten temat pojawiła się już przy "rejestracji prasy" (por. Kolejny projekt noweli Prawa prasowego zabiera prawa dziennikarzom). Paremia na dziś: "de minimis non curat lex" (prawo nie troszczy się o drobiazgi)...
Warto przywołać jednocześnie kolejny fragment dokumentu założeń:
...rozszerzenie Ustawy zostanie dokonane – zgodnie z wymaganiami Dyrektywy – na wszelkie linearne telewizyjne (audiowizualne) usługi medialne, z wyłączeniem usług radiowych, co dotyczy głównie programów rozpowszechnianych w systemach teleinformatycznych i wymaga:
1) wzmianki o takich programach i ich rejestracji jako podstawie uprawnienia do ich rozpowszechniania - w art. 2 ust. 1 Ustawy,
2) neutralnej technologicznie i szerokiej definicji rozpowszechniania (proponowany art. 4 pkt 9 Ustawy – „rozpowszechnianiem jest emisja programu drogą bezprzewodową lub przewodową do odbioru przez odbiorców”),
3) zdefiniowania systemu teleinformatycznego – poprzez odesłanie do ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną19,
4) uelastycznienia kwot programowych z myślą o programach rozpowszechnianych wyłącznie w systemach teleinformatycznych - przez rozszerzenie delegacji ustawowej dla KRRiT z art. 15 ust. 4 Ustawy, na uprawnienie do obniżenia kwot językowych i europejskich dla takich programów,
5) uregulowania rejestracji programów telewizyjnych rozpowszechnianych wyłącznie w systemach teleinformatycznych (Rozdział 6) i konsekwentnie wyłączenia takich programów z systemu koncesyjnego (art. 33 ust. 1) oraz odpowiedniej adaptacji przepisów karnych (art. 52a oraz art. 52b).
Przeczytaj również:
- Europejskie konsultacje w sprawie neutralności Sieci
- Przy okazji nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji i wygaśnięcia kadencji KRRiT...
- Rezolucja w sprawie "zarządzania internetem" - cenzura, domeny, prywatność i prawo do zapomnienia...
- "Nieodpłatne licencje" i fiskus - podpowiedź interpretacji w celu ochrony własnych interesów?
- Czy telewizja zagraża demokracji? Fragmenty wystąpień
- Skoro wiadomo, kim jest autor filmu zarejestrowanego telefonem komórkowym...
- W poniedziałek pełniący obowiązki Prezydenta RP potwierdzi wygaśnięcie kadencji KRRiT
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
Opłata za prawo do publikacji filmów na swojej stronie
Chciałbym zwrócić uwagę na następujący fragment projektowanego prawa. Otóż udostępnienie filmu z wakacji w Internecie będzie wymagało opłat. Dodatkowo dane osoby publikującej film będą jawne!
Marek Jerzy Minakowski (http://minakowski.pl)
Katalog negatywny
Analogia do prac nad nowelizacją prawa Prasowego jest taka, że również tam rząd proponował "negatywną definicję" (por. "Dobrowolna" rejestracja nie jest rozwiązaniem, negatywna definicja "prasy" jest zagrożeniem). O katalogu negatywnym w przypadku usług medialnych czytamy w założeniach "Proponowane rozwiązanie, polegające na wprowadzeniu przykładowego katalogu negatywnego, rozwiewającego wątpliwości co do niestosowania ustawy wobec niektórych, niespełniających przesłanek usługi medialnej, rodzajów komunikacji elektronicznej przyjęto we wspomnianych motywach 16-21 Dyrektywy."
Te katalogi "negatywne", to jest jakiś generalny i nieco niepokojący trend, zwłaszcza wobec nieprecyzyjnych określeń znajdujących się w tych negatywnych katalogach.
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination
Jeszcze nie "dziś"
A więc jeszcze nie trafiło na posiedzenie: Decyzje Rady Ministrów z 06 lipca 2010 r.
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination
Porządkowo - audiowizualne usługi medialne (założenia)
13 lipca 2010 r. CIR opublikował notatkę Rada Ministrów przyjęła założenia do projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji, w związku z implementacją Dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych, przedłożone przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego, a tam czytamy:
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination