Standaryzacja narzędzi ochrony praw autorskich w sporze Viacom v. Google

W ramach monitorowania trendów na "globalnym rynku" warto odnotować toczący się między Viacom Inc. i Google spór. Jak wiadomo - Viacom złożył przeciwko Google pozew, w którym domaga się odszkodowania w wysokości ponad miliarda dolarów, związanego z naruszaniem przez Google praw autorskich do klipów publikowanych w serwisie YouTube. Google postanowiło wprowadzić rozwiązanie, które pozwoliłoby weryfikować prawa autorskiego do wgrywanych materiałów, jednak Viacom uznało, że zamiast "prywatnego" rozwiązania konieczne jest wprowadzenie (szerokiego) standardu dotyczącego takiej technicznej ochrony.

O sprawie pisze PC World w tekście Viacom CEO Dismisses Google Antipiracy Plan. Tam też mowa o ogłoszeniu dotyczącego uruchomienia przez Google stosownego narzędzia video-blocking tool, nazwanego YouTube Video Identification (aktualnie w beta testach). O pozwie przeciwko Google można przeczytać w tekście Google, YouTube hit with $1B copyright suit (Viacom Inc. rozpoczęło kroki prawne, gdyż w serwisie YouTube dostępnych jest ponad 160 tys chronionych przez prawo autorskie klipów - pozew w tej sprawie trafił do U.S. District Court for the Southern District of New York; sięgnij również do tekstu na temat innego sporu: Universal Music v. MySpace).

Co do technologii blokującej rozpowszechnianie chronionych przez prawo autorskie materiałów - istnieje pewne porozumienie między Viacom Inc., a The Walt Disney Co., NBC Universal, Microsoft Corp. oraz CBS Corp. (a także innymi przedsiębiorstwami z branży). Przedsiębiorstwa te ogłosiły pewne założenia dotyczące technologii chroniącej autorskie prawa majątkowe do treści wykorzystywanych w czasach web 2.0 (jak niektórzy czytelnicy pamiętają - uważam, że coś takiego jak web 2.0 nie istnieje; Serwisy społecznościowe: wojna postu z karnawałem).

W każdym razie trwa ferment związany ze standaryzacją (por. dział standardy niniejszego serwisu) narzędzi służących do ochrony monopoli prawnoautorskich (por. DRM).

Za interesujący należy również uznać następujący cytat z wypowiedzi Philippe Daumana, prezesa i CEO Viacom Inc.:

We believe in following the consumers. Our core business, our only business is creating great content. Our objective is to distribute our content and create a richer, more engaging experience for our consumers.

Silna ochrona praw autorskich - wedle powyższego - leży w interesie konsumentów.

Przeczytaj również:

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>