Ułatwić resampling informacji publicznych
Główny nurt amerykańskich mediów zaczyna dostrzegać tezy dotyczące konieczności zagwarantowania bezpłatnego i wygodnego dostępu i możliwości "resamplowania" informacji z sektora publicznego w celu realizacji idei transparentności życia publicznego. W moim odczuciu sprawa w ten sposób staje się "przesądzona". Przypuszczalnie będzie jeszcze opór materii (to nie jest takie proste, by to wszystko logistycznie zorganizować), ale idea dotycząca możliwości gromadzenia, przetwarzania i ponownego publikowania przez obywateli danych zbieranych w ramach e-government weszła - jak uważam - do kanonu doktryn politycznych i prawnych. Uważam się za wyznawcę tej doktryny.
Materiał na ten temat publikuje amerykański Newsweek: The People’s Data ze wstępem o brzmieniu: "Government should make data openly available and then let outside talent reimagine how it can be used online". Komentarz od razu został opublikowany w serwisie programmableweb.com: Realizing Transparency Through Federal Government APIs.
Generalnie do rozwiązania jest sporo problemów: własność intelektualna. Tu m.in. problematyka ponownego wykorzystania informacji z sektora publicznego, określenia sposobu obliczenia "kosztów", co niezbędne do odpowiedzi na pytanie - kto i ile ma łożyć na to, by obywatele mogli czerpać z publicznego zasobu, a w niektórych przypadkach również do "wyceny" takiego dostępu, chociaż trzeba odpowiedzieć wcześniej na pytanie, czy taki dostęp nie powinien być finansowany z podatków, nie z dodatkowych opłat, ponieważ stanowi realizacje podstawowych celów organizacji państwowej (por. Jeszcze o standardowych licencjach na ponowne wykorzystanie PSI). Trzeba też odpowiedzieć co jest, a co nie jest przedmiotem prawa autorskiego w przypadku materiałów urzędowych (por. Urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole w orzecznictwie sądów administracyjnych). W Polsce (i Unii Europejskiej) trzeba by - jak przypuszczam - wprowadzić przepisy o dozwolonym użytku do baz danych. Nie można zapominać o logistyce i zarządzaniu organizacją państwa (co wykracza poza obszar samej informatyzacji; por. np. Ministerstwo Transportu ma nową stronę - dlaczego każdy resort ma mieć własną?). Jednak chyba najciekawszym wnioskiem jest to, że udostępnienie obywatelom takich zasobów do resamplowania wymaga zastosowania otwartych standardów technicznych związanych z protokołami komunikacyjnymi i formatami dokumentów. W ten sposób dochodzimy do problematyki neutralności technologicznej państwa (por. Głos za uznaniem neutralności technologicznej za priorytet oraz Neutralność technologiczna państwa) i neutralności Sieci (por. Net Neutrality czyli spór o społeczeństwo informacyjne).
Dla przypomnienia kilka tekstów, które opublikowałem w tym serwisie:
- Plebejusze a dostęp do informacji o działalności organów władzy publicznej
- Przejmujemy państwo
- Zróbcie API dla danych z polskiego Sejmu i serwisów Rządowych!
- Rola mashupów w rozwoju demokracji - kiedy w Polsce "informacyjny wyścig zbrojeń"
- Nowa odsłona Biuletynu Informacji "Publicznej"
- Jak przekonać Sejm, by przestał zabraniać korzystać z materiałów? Brać przykład z Malamuda? (wraz z linkami z tego tekstu)
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
Remix danych publicznych i dyskusja budżetowa w USA
An API for Federal Legislation? Congress Wants Your Opinion
A więc w USA zaczyna się dyskusja budżetowa, która uwzględnia - w pewnym zakresie - problem udostępnienia danych publicznych w taki sposób, by inne podmioty (obywatele, przedsiębiorstwa) mogły je następnie łatwiej przetwarzać i wykorzystywać (w tym "remixować"). Status of Appropriations Legislation for Fiscal Year 2009.
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination