Rzecznik MSWiA w sprawie elektronicznej publikacja prawa i witryn administracji publicznej
No i znów muszę wspomnieć o p. Michale Charzyńskiem ("Fakty i mity"; mam kłopot, bo zaraz p. Michał pewnie zechce, bym mu płacił za współpracę), który podchwycił dwa tematy opublikowane w tym serwisie. Pierwszy z nich dotyczy ministerialnego edytora aktów prawnych i historii rozporządzenia regulującego elektronicznego wydawania prawa (por. Czytelnicy pytają: gdzie można znaleźć edytor do pisania aktów prawa miejscowego?), drugi z podchwyconych tematów dotyczy Centrum Projektów Informatycznych MSWiA oraz ujednolicania serwisów administrajci publicznej (por. Propagowanie pornografii przez polską administrację publiczną to problem systemowy oraz Zróbcie API dla danych z polskiego Sejmu i serwisów Rządowych!). Dzięki uprzejmości wspomnianego wyżej dziennikarza (kiedy inne redakcje zaczną przysyłać mi ministerialne odpowiedzi do cytowania?) - prezentuję Państwu stanowiska MSWiA w sygnalizowanych sprawach.
Zanim zacznę cytować listy sygnowane przez p. Wiolettę Paprocką z Wydziału Komunikacji i Promocji MSWiA, przypomnę czytelnikom, że notatki dotyczące poruszanych tu tematów gromadzę w dziale informatyzacja oraz e-government niniejszego serwisu. Streszczając zaś listy trzeba powiedzieć, że przeprowadzono "doraźną" kontrolę procesu legislacyjnego, związanego z przyjmowaniem rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, dotyczącego wymagań technicznych dokumentów elektronicznych zawierających akty normatywne i inne akty prawne, elektronicznej formy dzienników urzędowych oraz środków komunikacji elektronicznej i informatycznych nośników danych. Czy coś z tej kontroli wynika? Hmm... Co do serwisów administracji publicznej bodaj najciekawszym zdaniem jest to, w którym czytamy: "Posiadanie przez urząd administracji publicznej serwisu internetowego w domenie „gov" powinno być, podobnie jak wielu krajach UE postrzegane przez urzędy, jako swego rodzaju wyróżnienie i prestiż, a nie w kategoriach obligatoryjnego obowiązku"... Ale oddaję już głos rzecznikowi ministerialnemu:
Odpowiedź w sprawie rozporządzenia i edytora aktów prawnych:
Szanowny Panie Redaktorze,
odpowiadając na Pana zapytanie, dotyczące rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 kwietnia 2008 r. w sprawie wymagań technicznych dokumentów elektronicznych zawierających akty normatywne i inne akty prawne, elektronicznej formy dzienników urzędowych oraz środków komunikacji elektronicznej i informatycznych nośników danych (Dz. U. Nr 75, poz. 451 z późn. zm.) uprzejmie informuję, że przeprowadzono doraźną kontrolę, mającą na celu wyjaśnienie przyczyn kontrowersji jakie powstały wokół publikacji wyżej wymienionego rozporządzenia.Przedmiotowe rozporządzenie, jak i załączona do niego schema, przekazana uprzednio przez Sejm, zawierały pewne błędy. W związku z powyższym jeszcze przed wejściem w życie znowelizowano przedmiotowy akt odraczając tym samym datę jego obowiązywania do dnia 1 stycznia 2009 r. Osiągnięty w ten sposób czas poświęcono na dalsze prace, które w efekcie pozwoliły na wydanie w dniu 23 grudnia 2008 r. nowelizacji wyżej wymienionego rozporządzenia. Przedmiotowy akt prawny w obecnej formie pozbawiony jest uprzednio rozpoznanych błędów.
Odnośnie praw autorskich dotyczących schemy należy podkreślić fakt, iż przedmiotowy schemat został przekazany Departamentowi Informatyzacji przez Sejm, w związku z czym MSWiA nie miało wyraźnych podstaw by mieć jakiekolwiek wątpliwości co do jego praw autorskich, a co za tym idzie działało w przekonaniu, iż kwestia ta jest odpowiednio zabezpieczona.
Odnosząc się do ostatniej kwestii uprzejmie informuję, że zgodnie z § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia: „Dzienniki urzędowe wydaje się w formacie PDF, opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym organu wydającego i oznacza się czasem określanym na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 grudnia 2003 r. o czasie urzędowym na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r.Nr 16,poz. 144)".
Zarówno w opinii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, jak i Rządowego Centrum Legislacji powyższa forma jest wystarczająca do realizacji obecnego zadania, jakim jest elektroniczne publikowanie dzienników urzędowych w celach informacyjnych.
Łączę wyrazy szacunku
Podpis na oryginale
Wioletta Paprocka
Tu tylko przypomnę pierwszy z serii tekstów: Dziennik Ustaw nr 75 z 2008 roku, poz 451, strona 4216... . Rozumiem, że nikt nie ponosi odpowiedzialności za to, co opublikowano w tym Dzienniku Ustaw, bo schema przyszła z Sejmu, a fakt, że Minister wydaje rozporzadzenie, to taka tam tylko drobna niedogodność...
Odpowiedź w sprawie serwisów administracji publicznej:
Szanowny Panie Redaktorze,
odpowiadając na Pana zapytanie uprzejmie informuję, że Centrum Projektów Informatycznych MSWiA jest państwową jednostką budżetową podległą Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji realizującą w zakresie projektów informatycznych istotnych dla informatyzacji państwa - zadania powierzone w drodze decyzji przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, m. in,:
- ePUAP - elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej;
- PESEL2 - przebudowa i integracja systemu rejestrów państwowych;
- pl.ID - elektroniczny dowód osobisty.
Z uwagi na zakres i wagę projektów realizowanych przez CPI, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie rozważało możliwości rozpoczęcia procedury ujednolicania adresów witryn internetowych w ramach zadań powierzanych tej jednostce organizacyjnej.
Na dzień dzisiejszy (6 stycznia 2009 r.) wszystkie z 17 ministerstw oraz przeważająca większość centralnych urzędów podległych Prezesowi Rady Ministrów posiada swoje serwisy internetowe w domenie drugiego poziomu „gov.pl". W przypadku urzędów wojewódzkich już niestety tylko ok. 50% spełnia ten warunek.
Należy podkreślić, że katalog podmiotów (jednostek organizacyjnych), które w ramach porozumienia MSWiA oraz rejestratora IPPT PAN mogą rejestrować swoje serwisy w domenie „gov.pl" jest dość szeroki i nic nie stoi na przeszkodzie, by jednostki te skorzystały z takiej możliwości. Opłata za utrzymywanie zarejestrowanej domeny „gov.pl" jest co prawda nieco wyższa niż w innych domenach, ale nie jest wygórowana i wynosi 90 zł za okres jednego roku.
Nie są znane w Europie przypadki prób obligatoryjnego ujednolicania adresów serwisów internetowych administracji publicznej (rządowej) i rejestrowania ich w domenie „gov", a jedynie ogólne zalecenia i reguły jak np. w Wielkiej Brytanii. Również w Polsce w tym zakresie są, określone wytyczne na stronach Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN - rejestratora domen „gov". Posiadanie przez urząd administracji publicznej serwisu internetowego w domenie „gov" powinno być, podobnie jak wielu krajach UE postrzegane przez urzędy, jako swego rodzaju wyróżnienie i prestiż, a nie w kategoriach obligatoryjnego obowiązku.
Zgodnie z opracowanym przez MSWiA a następnie przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 23.12.2008 r. dokumentem „Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013" planuje się, jako jedno z kluczowych zadań - dostosowanie wszystkich publicznych serwisów on-line do wymagań W3C w zakresie projektowania i funkcjonalności stron WWW (w ramach programu eAccessibility). W ramach tych działań istnieje również możliwość promocji domeny „gov.pl" oraz zalecenia i zarekomendowania urzędom administracji publicznej (rządowej) ujednolicenia nazw domen.
Do tego czasu, urzędy administracji publicznej (rządowej) powinny same, we własnym zakresie i dobrze pojętym interesie rejestrować serwisy internetowe w domenie „gov", między innymi również z powodów wspomnianych w zapytaniu dziennikarskim lub przynajmniej zadbać o aktualność treści zawartych w serwisach internetowych, w tym również kontrolować prawidłowość i aktualność odnośników (linków).
Łączę wyrazy szacunku
Podpis na oryginale
Wioletta Paprocka
No, to już wszystko Państwo wiecie.
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
nie wiemy
Nadal nie wiemy gdzie szukać EDAP.
Co do ujednolicenia domen to swego czasu MSWiA naciskało aby podjąć domeny z rozszerzeniami eu. Próbowaliśmy ale nic z tego nie wyszło bo okazało się, że przepisy polskiego prawa nie były dostateczną podstawą do uzyskania domeny. Zdaje się że od tamtych czasów wiele się zmieniło, a ujednolicenia nie ma zarówno w pl jak i eu.
KJM
wiemy
Wspomniany edytor jest do pobrania z instrukcją ze strony
http://bip.mswia.gov.pl/portal/bip/21/17881/
KJM