"Polska [administracja] Cyfrowa" i "Katalog usług publicznych" (w skrócie KUP)
Na stronach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowano prezentację "Polska [administracja] Cyfrowa", w której można zobaczyć ładne rysunki tego, jak będzie wyglądała polska administracja w zakładanej przyszłości, a to dzięki pl.ID i dzięki e-PUAP. Wczoraj w MSWiA odbyło się też spotkanie "Wrota i Katalog Usług". W spotkaniu nie mogłem uczestniczyć i w imieniu innych nieobecnych (cała Polska bez kilku osób) pragnę prosić o możliwość zapoznania się ze stenogramem z jego przebiegu. Fajnie, gdyby takie stenogramy publikowano na stronach ministerialnych, bo wówczas nie tylko osoby, które fizycznie znalazły się w jednej sali konferencyjnej, mogłyby brać udział dyskusji. A sprawa jest istotna, ponieważ dotyczy m.in. przyszłego kształtu Biuletynu Informacji Publicznej i integracji BIP - e-PUAP.
Na początek prezentacja Polska [administracja] Cyfrowa. Opublikowano ją na stronach MSWiA w związku z briefingiem ministra Drożdża. Prezentacja nosi podtytuł "Jak budować projekty teleinformatyczne dla e-administracji na zdrowych fundamentach?" i na 22 slajdach znajdą Państwo tam kilka haseł i obrazków. Bez szerszego omówienia prezentacja jest jednak mało zrozumiała. Na jednym z obrazków znalazła się urna wyborcza. Trochę to mnie niepokoi, ale cóż:
Jeden ze slajdów prezentacji Pana Witolda Drożdża, Podsekretarza Stanu w MSWiA na briefing dla mediów, 17 lipca 2009 w Warszawie. Nie byłem na briefingu i bez dodatkowych materiałów sama prezentacja jest dla mnie mało atrakcyjnym materiałem.
W efekcie briefingu w Gazecie Wyborczej opublikowano artykuł MSWiA: Do urzędu przez internet, a tam m.in.:
Coraz bliżej do e-administracji. Przełomowy ma być rok 2011, kiedy wdrożona zostanie większość rządowych planów przestawiających urzędy na cyfrowe tory.
W każdym razie chodzi m.in. o to, że w Sejmie jest nowelizacja ustawy o informatyzacji (aktualnie przekazana do sejmowej Komisji spraw wewnętrznych i administracji). Trzeba wyjaśnić, o co w tej nowelizacji mniej więcej chodzi, aby posłowie nie przeszkadzali w pracach (przeczytaj m.in. Nowelizacja ustawy o informatyzacji – I czytanie projektu w Sejmie na stronach MSWiA).
Warto chyba postulować publikowanie materiałów z odbywających się w MSWiA kolejnych spotkań "roboczych". Wczoraj miało się odbyć (i chyba się odbyło) spotkanie pt. "Wrota i Katalog Usług". Chodzi oczywiście o katalog usług publicznych. Chciałem być obecny, ale inne obowiązki mi w tym przeszkodziły. Mam agendę spotkania, ale jeśli ktoś się fizycznie nie pojawił, to właściwie nie może się zapoznać z przebiegiem dyskusji. No, chyba że MSWiA opublikuje stenogramy i inne materiały. Nie oczekuję, że takie materiały publikowano by tego samego dnia, w którym odbyło się spotkanie, ale może zaraz później? Na stronach ministerialnych nie widzę nigdzie materiałów, które rozsyłano przed spotkaniem, a takie materiały również przydałoby się opublikować dla przejrzystości dyskusji.
Dziś Katalog usług w e-PUAP wygląda m.in. tak:
Screenshot strony z Katalogiem usług publicznych; wśród usługodawców m.in. tacy, jak "(43ogkjn00b)" oraz "(h0dxq2c27c)". Ten ostatni z wymienionych oferuje "Złożenie wniosku do Naczelnika Urzędu Celnego w Bielsku - Białej"...
Będą zmiany. MSWiA przeprowadzi badania użyteczności interfejsu użytkownika systemu informatycznego ePUAP. Kilka osób od usability na pewno się ucieszy, ponieważ - jak zapowiedziało MSWiA:
Badania zostaną przeprowadzone w oparciu o wymagania WAI wskazane przez WC3 oraz normy: ISO 9241-11 i ISO 9126-1. W prowadzonych pracach zostaną wykorzystane interaktywne metody badań użytkowników podczas użytkowania ePUAP, m.in. technologia „Eye-tracking”, wideo rejestracja zachowań użytkowników.
Agenda spotkania w Centrum Projektów Informatycznych (28 lipca 2009), by odnotować zapowiadane tematy:
Zakres spotkania
- Wprowadzenie do tematyki Katalogu Usług (KU).
- Omówienie zakresu opisu usługi w KU.
- Przegląd proponowanych klasyfikacji usług oraz powiązań między nimi.
- Koncepcja nowych mechanizmów filtrowania, wyszukiwania, wertowania i nawigowania.
- Przykłady użycia KU po wprowadzeniu modyfikacji.
- Propozycja koncepcji integracji KU ze Stroną Główną Biuletynu Informacji Publicznej.
- Utrzymywanie aktualności informacji w KU.
- Wymiana danych pomiędzy systemami informatycznymi katalogującymi usługi publiczne.
- Zakres udostępniania danych z KU poprzez usługi sieciowe.
- Dyskusja.
- Podsumowanie.
Cel spotkania
1. Zebranie uwag do koncepcji budowy i utrzymania nowego KU w zakresie opisu, klasyfikowania i dostępu do informacji.
2. Uzgodnienie, czy budowane rozwiązanie może być promowane jako rekomendacja do stosowania w systemach informatycznych katalogujących usługi publiczne.
Czas trwania spotkania: 3 godziny
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
brak porządku
Nie czepiałbym się kilku ćwiczebnych wpisów do systemu. Bardziej mnie martwi brak porządkowania danych i sposobu ich zapisu w systemie. Proszę zobaczyć jak różne mogą być przykładowe opisy usług do urzedów skarbowych. Wydaje się, że katalog powinien być katalogiem i porządkować także nazwy podmiotów i usług. Niestety trudno dotrzeć do konkretnych usług bez stosownych uprawnień ale można się domyślić, że im głębiej w lesie usług tym większe problemy.
----------------------------------------------------------
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie Złożenie wniosku do Instytucji
Urząd Skarbowy w Jaworze Złożenie wniosku do Urządu Skarbowego w Jaworze
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gliwicach Złożenie wniosku do Instytucji
DRUGI URZĄD SKARBOWY W GLIWICACH Złożenie wniosku do Instytucji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim Złożenie wniosku do Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim
Urząd Skarbowy w Grudziądzu złożenie pisma ogólnego
URZĄD SKARBOWY WROCŁAW STARE MIASTO Złożenie wniosku do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław Stare Miasto
EPUAP, eUrząd i inne e... Tylko jak? Skoro prawo kuleje.
Witam.
Zamysł szczytny, zwłaszcza w sytuacji gdy sporo pieniędzy unijnych zdążono już utopić we wszelakiej maści portale eAdministracji lokalnej. Nie o tym jednak chciałem.
Ciekawi mnie jak MSWiA ma zamiar realizować swoje szczytne zamysły w sytuacji gdy sztandarowym hasłem jest decentralizacja władzy. A przecież sam pomysł KUP czy ePUAP, to scentralizowany system informatyczny. Zastanawiam się jak zamierzają zrealizować swoje hasła przestawienia urzędów na tory informatyczne, skoro jest kryzys ekonomiczny, a pieniądze w budżecie są cięte na maksa. Ciekawe czy autorom z MSWiA wiadomym jest, że sprzęt komputerowy w urzędach, to często maszyny z ostatnich lat i nie wszystkie mają MS Vista, a tym bardziej MS Windows 7. Ciekawe czy MSWiA jest świadome, że sama ustawa czy rozporządzenie niewiele zdziała, czego przykładem jest obecna sytuacja ePodpisu w interpretacji sądu, albo jak wygląda BIP pomimo dość precyzyjnie opisanych wskazówek w ustawie i rozporządzeniach.
Nie chcę być czarnowidzem, ale zapewne znów się okaże, że zamiary były szczytne tylko trudności obiektywne i dynamiczny rozwój technik informatycznych uniemożliwił funkcjonowanie aplikacji realizujących prezentowane założenia. Zresztą można zobaczyć jak to wygląda na wielu tego typu portalach wykonanych w przetargach za pieniądze podatnika.
Ciekawe czy MSWiA zakłada interoperacyjność prezentowanych rozwiązań i pełną kompatybilność z już funkcjonującymi systemami. Bo jeśli nie, to co z tymi już opłaconymi za wykonanie?? Czyżby na mocy ustawy nastąpi abolicja dla wszystkich, którzy zmarnotrawili pieniądze podatnika na budowanie portali wg zapisów, które jak się okazało są mało dobre i wymagają nowelizacji.
A może raczej MSWiA zakłada obowiązkowe korzystanie z budowanych portali, co wiązać się będzie z poniesieniem określonych kosztów, celem dopasowania już posiadanych rozwiązań do nowych rozwiązań.
Można zadać jeszcze wiele pytań w podobnym tonie.
Dlatego choć to nie eleganckie, to jednak wydaje mi się, że ktoś odrobił "pracę domową", aby nie wyszło "że nie robi się wiele albo nic". Papier jest cierpliwy, prezentacje komputerowe również.
Jako pośredni dowód na moje stwierdzenie powyżej, podzielam obawy Pana Piotra Vagli w kontekście rysunku urny.
Trzeba zauważyć, że zapis przy osobie z kartą chip-ową brzmi "Weryfikacja, identyfikacja i uwierzytelnienie - po wdrożeniu ID.pl" Powstaje pytanie, jak te trzy hasła mają się do zasady anonimowości głosowania !!! Czyżby autor prezentacji przeoczył taki drobny niuans?? Nie zakładam, że kierunkiem docelowym tego systemu jest nadzorowanie orientacji politycznych obywateli. Kiedyś tu był wątek o eGłosowaniu i wyszło jasno, że techniki informatyczne mają tak wiele cech umożliwiających monitorowanie preferencji politycznych, tudzież oddanie wielu głosów, że użycie ich do tego celu poza lokalami wyborczymi, mija się z celem. Trudno jest oceniać coś na czym się nie było, ale zastanawiam się czy pracownicy MSWiA są świadomi tego, jakimi metodami prowadzi się nadzorowanie transakcji kartami płatniczymi czy lokalizuje położenie telefonu komórkowego. Może nie analizują takich zagrożeń jakie niesie ze sobą komunikacja elektroniczna i żyją w błogim przeświadczeniu, że byt w internecie jest anonimowy. Tylko co z tą anonimowością, skoro CHIP ma być wmontowany w dowód osobisty.
Ciekawe co autor prezentacji miał na myśli rysując ten obrazek.
Pozdrawiam
a propos głosowania
Witam,
przyznaję, że nie do końca mnie przekonuje kwestia urny zaprezentowana na slajdach mswia (choc sama nie miałabym nic przeciwko skorzystaniu z mozliwości zagłosowania via Internet - przy zachowaniu wszelkich wymogów prawnych, technicznych etc.) ale co do obaw, że "Trzeba zauważyć, że zapis przy osobie z kartą chip-ową brzmi "Weryfikacja, identyfikacja i uwierzytelnienie - po wdrożeniu ID.pl" Powstaje pytanie, jak te trzy hasła mają się do zasady anonimowości głosowania" to może owe "Weryfikacja, identyfikacja i uwierzytelnienie" będą dotyczyły kroków jedynie DO pobrania, nazwijmy to, "e-karty do głosowania" czyli model on-line bedzie odzwierciedlał głosowania off-line gdzie w lokalu komisji też identyfikuje się osobę, weryfikuje (pokazujemy dowód) i uwierzytelnia (składamy podpis) ale juz sam głos ląduje w urnie anonimowo?
pozdrawiam