Logotyp cyfryzacji telewizji naziemnej - kto ma do niego prawa?

logotyp odbiór cyfrowyBardzo przepraszam, jeśli przez przypadek naruszę teraz prawa autorskie, ale - żywię taką nadzieję - mam tu do czynienia z materiałem urzędowym. Materiały urzędowe nie są przedmiotem prawa autorskiego na podstawie art. 4 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Być może zatem nie naruszam żadnych praw, gdy publikuję wybrany przez Międzyresortowy Zespół ds. Telewizji i Radiofonii Cyfrowej (z pośród kilku przekazanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego) projekt logotypu cyfryzacji telewizji naziemnej?

Jeśli logotyp został wybrany przez zespół i to międzyresortowy, to pewnie jest w stenogramach z posiedzeń tego zespołu jakiś ślad tego, kto logotyp ów przygotował - narysował, stworzył oraz w jaki sposób zostały przeniesione na państwo prawa autorskiego do tego obrazka (por. Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie, kto jest autorem logo BIP? por. również: Wytyczne dla ruchu rowerowego to tylko kolejny przykład)?

Ustawy jeszcze nie ma "w obrocie prawnym", więc nie ma też ewentualnych rozporządzeń do niej, a więc nie ma też ewentualnych załączników, w którym może chociaż jeden mógłby być poświęcony logotypowi (por. Urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole w orzecznictwie sądów administracyjnych).

Rzeczpospolita w tekście Bądź gotowy na odbiór cyfrowy. Jest już logo kampanii najwyraźniej trochę bała sie korzystać z dzieła. Linkuje do materiału opublikowanego na serwerze KIGEiT (Logo_NTC_haslo_big.jpg) i pisze o kampanii:

Kampania ma ruszyć, gdy uda się wreszcie pokonać wszystkie przeszkody opóźniające start usługi w Polsce i gdy wejdzie w życie ustawa cyfryzacyjna.

Wyborcza.biz przy tekście Bądź gotowy na cyfrę. Jest logo dla naziemnej telewizji cyfrowej nowe logo zamieściła. O kampanii informacyjnej oraz o planowanych polach eksploatacji grafiki Wyborcza pisze:

Logo ma pojawić się w ich programach poświęconych tej tematyce oraz na materiałach promocyjnych (jak np. ulotki czy plakaty). Najprawdopodobniej rząd wyłączy kampanię informacyjną z limitów reklamowych stacji. Finansowana z budżetu państwa ma ruszyć jeszcze w tym roku.

Ja zaś u siebie umieszczam drugi z wybranych przez zespół logotypów i boję się trochę nalotu o 6:00 rano. Mam nadzieję, że mnie p. minister Magdalena Gaj z Ministerstwa Infrastruktury, szefowa zespołu ds. cyfryzacji (którą pozdrawiam bardzo serdecznie), będzie chciała bronić, jak przyjdzie co do czego. W końcu kampania ma kosztować 20-30 milionów złotych, a ja promuje za darmo. Ku chwale Ojczyzny.

Przeczytaj również

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

małe sprostowanie

1. małe sprostowanie - nie logotyp (to część tekstowa znaku, liternicza) a logo :)

2. to widać jakaś moda, jak z utajnianiem nr tel urzędów i firm :)

Jak donoszą dobrze poinformowani - ma być też maskotka!

VaGla's picture

Jak donoszą dobrze poinformowani - ma być też maskotka cyfryzacji! Powiedziano mi, że mam o nią jednak nie pytać, więc tylko spekulowałem nieudolnie, że to może pięciometrowy goryl wspinający się na Empire State Building w celu zerwania analogowych anten?
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination

Uczestniczyłem w obradach

Uczestniczyłem w obradach Zespołu do momentu, w którym oceniłem, ze Zespół utracił kontakt z Matrixem.
Pomysły typu E-AC-3 jako podstawowy standard transmisji dźwieku, pomysły na rezygnację z nadawania dźwięku w formacie MPEG-1 Layer 2 (i olewanie miliona widzów, którzy kupili telewizory nie obsługujące tego standardu), obowiazkowa transmisja SSU OTA i inne dzikie pomysły utwierdziły mnie w przekonaniu, że Zespół żyje w kosmosie.
Projekt znaku zgodności jest w moje ocenie żałosny, niezgodny z zasadami typografii i "best practices" w projektowaniu logotypów. Ale to już nie jest moje zmartwienie...

Czy można przerobić?

Czy taką grafikę, będącą materiałem urzędowym mogę sobie bez pytania przerobić i legalnie zamieścić na swojej stronie logo strony?

Kolejny skok na kase -

Kolejny skok na kase - chcesz ogladac telewizje kup dekoder - ( ciekawe kto zadecyduje jakie to beda pudelka ).

Latami bedziemy wysylac polski pieniadz za granice do MPEGLA - czemu to sluzy, w jaki sposob dzialalnosc tej instytucji jest dobroczynna dla Polakow, czy nikt o tym nie pomyslal. Kolejny zmarnowany pieniadz, opodatkowanie.

MPEGLA
http://thepriorart.typepad.com/the_prior_art/2010/04/mobilemedia-ideas-v-apple.html

Ja się nie znam,

Ja się nie znam, ale
1.zapewne jest tak, że autorskie prawa osobiste ma autor, i w jego dobrze pojętym interesie jest, nie ujawniać się (do czego ma zresztą niezbywalne prawo), natomiast
2. prawa majątkowe drogą kupna nabyło państwo, ale ono nie może bez zgody autora go zdradzić. Bowiem patrz pkt 1.

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Członek Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji, ekspert w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego Ministerstwa Rozwoju, felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również Członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>