"Zakaz fotografowania w muzeach" już wpisany do Rejestru

W efekcie wyroku, o którym pisałem w tekście Regulaminowy zakaz fotografowania w muzeach to klauzula abuzywna (sygn. XVII Amc 1145/09) Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dokonała wpisu klauzuli abuzywnej stosowanej przez Muzeum Regionalne im. Dzieci Wrzesińskich do Rejestru klauzul niedozwolonych (nr wpisu: 1945).
Aktualizacja w górę osi czasu: Informacja o zakazie fotografowania w muzeach dotarła na szczyty i spodziewamy się ministerialnej "decyzji"

Zakwestionowana klauzula znalazła się w § 8 Regulaminu zwiedzania ekspozycji muzealnej Muzeum Regionalnego im. Dzieci Wrzesińskich. Po wyroku klauzula została z tego regulaminu usunięta, ale fakt wpisania klauzuli do Rejestru ma znaczenie również dla innych muzeów.

Na stronie prowadzonej przez UOKiK można zapoznać się z dokładnym brzmieniem klauzuli, która została zakwestionowana i która wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie-Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 5 marca 2010 r. została uznana za klauzulę niedozwoloną:

Zabrania się fotografowania i filmowania eksponatów oraz sal ekspozycyjnych bez uzyskania pozwolenia dyrektora Muzeum. Fotografowanie możliwe jest po uzyskaniu zgody i uiszczeniu opłaty.

Wpis został dokonany w Rejestrze z datą 25 maja 2010 roku. Od tego momentu stosowanie takiego postanowienia w obrocie z konsumentami jest zakazane (w praktyce oznacza to, że te konkretne postanowienia nie wiążą konsumenta).

Zgodnie z ustawą z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów - stosowanie postanowień wzorców umów, które zostały wpisane do rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone jest praktyką naruszającą zbiorowe interesy konsumentów (art. 24 ustawy). W przypadku, gdy przedsiębiorca (w tym przypadku muzeum), choćby nieumyślnie, dopuści się stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć na niego, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości nie większej niż 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

A konkretnie?

Czy to znaczy, ze w muzeach mozna fotografowac wszystko co jest tam wystawione? Czy tylko, ze muzea nie moga pobierac oplat za zdjecia? Dotyczy to wystaw stalych, czy czasowych rowniez? Serdeczne dzieki za dodatkowe wyjasnienia

zgoda dyrektora

Z tego, co pamiętam z uzasadnienia wyroku (które jest podlinkowane w artykule) chodziło głównie o uzależnienie od fanaberii dyrektora, niestety.

Konkretnie obu

Zarządać moga jedynie oplaty za specjalnie przygotowane po zamówienie eksponaty. Nadal nie bedzie mozna używać lamp błyskowych ze wzgledu na niszczące działanie takowych.

Czy to ma też zastosowanie do innych "zwiedzanych"obiektów?

Czasem spotykam się z zakazem robienia zdjęć wewnątrz zabytkowych budynków, które choć nie są muzeami, to są warte zwiedzenia.
Czy takie zakazy w tego typu obiektach też są objęte tym wyrokiem?

A co z klauzulami równoznacznymi, ale niedosłownymi?

Co w przypadku, gdy muzeum wymyśli sobie klauzulę o podobnym/identycznym znaczeniu, ale o innym brzmieniu?
No i ten cały Wawel - jak dyrekcja uważa, że za robienie zdjęć "profesjonalnym" sprzętem trzeba płacić, a fotografujący się z tym nie zgadza to co? Policję wzywać?

Jak zwykle w takim przypadku

Jak zwykle w takim przypadku pojawia się wiele pytań, na które nie ma odpowiedzi.

Odpowiedzi są do znalezienia

VaGla's picture

Odpowiedzi są do znalezienia. W wielu przypadkach wystarczyłoby, gdyby pytający sięgnął do linkowywanych źródeł i materiałów. Odpowiedzi nie ma w tym sensie, w jakim dziś podobno konsumenci mediów wykazują niewielką chęć skupiania uwagi na analizie i dekonstrukcji przekazu.
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination

Nadal jest to dla mnie niejasne

DiskDoctor's picture

W całym tekście (oraz tym podlinkowanym) nie ma w zasadzie odniesienia do prawa autorskiego. Np. nie ma wyjaśnienia relacji w tej konkretnie sprawie, artykułu 33 p. 2 oraz szerzej - komentarza do dozwolonego użytku.

Poza tym jeśli niedozwolona jest "zgoda dyrektora oraz odpłatność" to sama bezwarunkowa odpłatność bądź nieodpłatne korzystanie pod warunkiem zgody jest już klauzulą dozwoloną, logicznie rzecz ujmując.

Natomiast z perspektywy samego muzeum; wydaje mi się, że możliwość bezwarunkowego i bezpłatnego reprodukowania zbiorów godzi w prawa autora. Jeśli autor wypożycza zbiór swoich dzieł celem ekspozycji, nie jest w stanie (jeśli rzeczywiście założymy, że teraz wolno "zawsze i darmo") utrzymać swojego ustawowego monopolu nad ewidentnym polem eksploatacji, jakim jest reprodukowanie dzieła wystawionego w muzeum. Czyli co? Licencja na udostępnienie egzemplarza na wystawie częściowo wyłącza jego prawo podmiotowe?

Fajnie.

tylko zakaz

Czyli jeżeli zakaz brzmi tak:
"Zabrania się fotografowania i videofilmowania wnętrz ekspozycji i sal wystawowych. Na fotografowanie i videofilmowanie profesjonalne (m.in. sesje reklamowe, produkcje filmowe) wymagana jest pisemna zgoda Dyrektora Muzeum"
Źródło: http://www.lednicamuzeum.pl/Dla-zwiedzajacych/Ceny-biletow.aspx

To powyższe wpisanie do rejstru nie jest nic w tym przypadku warte, ponieważ wymagana jest tylko zgoda a nie zgoda i odpłatność? Dobrze rozumiem? Jeżeli tak to oznacza to, że nie wiele się do przodu posuneliśmy?

A co z filmowaniem?

A co z filmowaniem?

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>