Zarządzenie nr 1204 KGP, serwisy internetowe policji i monitoring wizyjny
Wydział Prasowy Komendy Głównej Policji przesłał mi informacje związaną z zadanymi wcześniej pytaniami, które dotyczyły monitoringu miejskiego. Jak część z Państwa pamięta: pytania przesłałem w związku z opublikowaniem w mediach zdjęć i filmu, na których to materiałach czterech nagich mężczyzn przechadza się po Warszawie w środku nocy (por. W jaki sposób zdjęcia z monitoringu trafiły do mediów?). Policja wówczas poprosiła mężczyzn, by się ubrali, ale mężczyźni nie mieli innych, formalnych nieprzyjemności. Media jednak opublikowały zarówno zdjęcia jak i film, na którym widać m.in. twarze mężczyzn.
Aktualizacja: w komentarzu znajduje się treść Zarządzenia nr 1204 w sprawie form i metod działalności prasowo-informacyjnej w Policji (w którym znalazły się też przepisy nawiązujące do serwisów internetowych Policji).
Drążąc tematy związane z CCTV postanowiłem zapytać wówczas (27 maja 2008) Rzecznika prasowego KGP o ten film, ale również o procedury. W sumie było tam kilka pytań, m.in.: "kto w tym konkretnym przypadku podjął decyzję o opublikowaniu zdjęć w internecie?", poprosiłem o informacje na temat procedur, w ramach których podejmowane są decyzje dotyczące publikacji materiałów pochodzących z zamkniętego systemu CCTV w internecie (na policyjnych stronach), a także procedur udostępniania nagrań z tego systemu monitoringu innym (niż internetowa strona policji) mediom. Poprosiłem o wskazanie ustawowej podstawy dla działań polegających na udostępnianie przez operatorów CCTV zdjęć (nagrań) nagich osób (chociażby te osoby popełniały wykroczenie przeciwko porządkowi publicznemu, albo ich zachowanie godziło w szeroko pojętą moralność, o której mowa w art. 8 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności). Wreszcie poprosiłem o informacje na temat procedury, w jakiej dochodzi do uznania odpowiedzialności służbowej funkcjonariusza Policji za naruszenie dóbr osobistych.
Dziś otrzymałem list następującej treści:
Witam
W odpowiedzi na Pańskie pytanie uprzejmie informuję.W ramach działalności prasowo-informacyjnej rzecznicy prasowi, pracownicy zespołów prasowych przekazują dziennikarzom informacje (możliwe do przekazania), przekazują materiały zdjęciowe i filmowe. Zostało to uregulowane w Zarządzeniu 1204 KGP w sprawie działalności prasowo-informacyjnej w Policji. Udzielając takich informacji, przekazując materiały nie podajemy danych umożliwiających identyfikację osób uczestniczących w zdarzeniu. Przekazując mediom zdjęcia lub materiał filmowy niejednokrotnie sami zakrywamy twarz osobom widniejącym na zdjęciach i filmach. Jeżeli nie ma takiej możliwości każdorazowo informujemy dziennikarzy, że w przypadku publikacji powinni także zadbać o to, by uniemożliwić identyfikację tych osób.
Nie udostępniamy natomiast dziennikarzom materiałów z prowadzonego postępowania przygotowawczego, chyba że jest na to zgoda prowadzącego sprawę prokuratora. Dziennikarzom przekazywane są także materiały z monitoringu wizyjnego, z którego korzystają funkcjonariusze. Jest to zapis ich pracy, co pokazujemy w ramach działalności prasowo-informacyjnej.
Pozdrawiamy
Wydział Prasowy KGP
Powyższa informacja nie odpowiada na zadane pytania, poza istotną kwestią: dowiedziałem się mianowicie, że zostało zmienione zarządzenie w sprawie działalności prasowo-informacyjnej w Policji.
W tym serwisie nawiązywałem wcześniej do Zarządzenia nr 13 Komendanta Głównego Policji z dnia 25 września 2000 roku w sprawie metod i form działalności prasowo informacyjnej Policji (np. w komentarzu "Zadzwoniłem", ale też w Czy "własne" serwisy internetowe administracji publicznej działają legalnie?). Trzeba zatem zauważyć, że ww. Zarządzenie już nie jest aktualne, gdyż 12 listopada 2007 r. Komendant Główny Policji wydał Zarządzenie nr 1204 w sprawie form i metod działalności prasowo-informacyjnej w Policji, które uchyliło wcześniejsze zarządzenie. Nowe Zarządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Komendy Głównej Policji Nr 21/2007 r., poz. 155. Zarządzenia tego jednak nie mogę znaleźć w internecie.
Na marginesie warto zauważyć, że na stronach internetowych Policji wciąż Zespoły prasowe powołują się na Zarządzenie Nr 13/2000 KGP (jak na przykład na stronie Zespołu prasowego małopolskiej Policji). Warto zatem od czasu do czasu zadać Policji jakieś pytanie, by dowiedzieć się, że reguły uległy jednak zmianie od ostatniego razu.
Gdyby ktoś zatem znał treść Zarządzenie nr 1204 KGP, proszę się nie krępować i ją udostępnić z pożytkiem dla wszystkich zainteresowanych.
Tak. Trzeba poznać Zarządzenie, ale nie znajdę tam informacji na temat tego kto konkretnie podjął decyzję w sprawie opublikowania "golasów", Zarządzenie to nie może też być podstawą uchylenia prawa do prywatności, nie odpowie też na pytania dotyczące np. prawa autorskiego do utworów audiowizualnych (chociaż o to jeszcze KGP nie pytałem). Warto też pamiętać, że operatorami monitoringu wizyjnego w stolicy niekoniecznie są funkcjonariusze Policji (por. A właściwie, to na jakich zasadach działa monitoring miejski w Warszawie?). W każdym razie przesłałem do KGP list wskazujący na to, że de facto nie uzyskałem odpowiedzi na zadawane pytania. Wszystko po kolei. Najpierw przeczytajmy Zarządzenie.
Jak informowałem w jednym z komentarzy - również Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych wyraził zainteresowanie (informacja pochodzi od Rzecznika prasowego GIODO) uzyskaniem informacji od Komendanta Głównego Policji w sprawie tego monitoringu. Zastanawiam się, czy GIODO dostanie podobną odpowiedź do tej, którą ja otrzymałem?
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
zarządzenie 1204
To zarządzenie, jeśli istotnie jest tym, czym wydaje mi się, że jest znajduje się pod adresem:
http://www.policja.pl/ftp/dzienniki_urzedowe/2007/dziennik_21_2007.pdf
W razie jakichkolwiek problemów, mam kopię tego pdf'a i z chęcią go udostępnię (mailowo).
Tak, znalazłem
:) nie wrzuciłem wcześniej, bo chciałem przedstawić w formie czytelnej (co stało się w komentarzu poniżej). Byłeś szybszy o 3 minuty :)
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination
Dokopałem się
Okazuje się, że Dziennik Urzędowy Komendy Głównej Policji Nr 21/2007 r. (PDF) dostępny jest w internecie. Tam też, pod pozycją 155, opublikowano Zarządzenie Komendanta Głównego Policji nr 1204 z dnia 12 listopada 2007 r. w sprawie form i metod działalności prasowo-informacyjnej w Policji (str. 791).
Przywołane wyżej zarządzenie:
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination
właściwe policyjne strony internetowe
W Zarządzeniu mowa o "informowaniu środków masowego przekazu" "poprzez przygotowywanie oraz przekazywanie" "komunikatów prasowych, materiałów fotograficznych, filmowych i dźwiękowych oraz poprzez zamieszczanie przygotowanych materiałów na właściwych policyjnych stronach internetowych". Takie przepisy Zarządzenia nie uchylają jednak powszechnie obowiązującego prawa. Zmiana zarządzenia może mieć związek z sygnalizowanymi wcześniej pytaniami dotyczącymi zasad funkcjonowania stron internetowych Policji i odpowiedzi, która uzyskałem w czerwcu 2007 roku (por. Odpowiedź od Rzecznik Komendanta Głównego Policji w sprawie serwisów Policji).
W porządku prawnym pojawiły się więc "właściwe policyjne strony internetowe", warto zatem wrócić do pytania, czy te strony zostały zarejestrowane w sądzie rejestrowym jako dziennik lub czasopismo? Pytanie jest aktualne, gdyż - o ile wiem - nie ma szczególnych zasad prowadzenia takich stron internetowych przez policję, więc będą miały zastosowanie zasady ogólne (dla wszystkich), zaś "właściwe strony internetowe" Policji to nie to samo co Biuletyn Informacji Publicznej, którego dotyczą odrębne zasady.
Jak się wydaje - wraz z pojawieniem się nowego Zarządzenia serwisy internetowe można oceniać przez pryzmat przepisów prawa prasowego, w szczególności dotyczących odpowiedzialności, rzetelności, etc. publikowanych materiałów prasowych. Nie wiem jednak kto jest "redaktorem naczelnym", jeśli "właściwe policyjne strony internetowe" mają być "dziennikiem lub czasopismem" (nadal uważam, że z obowiązującego powszechnie prawa nie wynika obowiązek rejestracji serwisów internetowych, ale skoro sądy wydają wyroki przeciwne przyglądam się jak prawo prasowe interpretowane jest przez formacje odpowiedzialną za przestrzeganie prawa; por. GBY.pl - wniosek o kasacje skierowany do Rzecznika Praw Obywatelskich oraz inne notatki w dziale prasa niniejszego serwisu).
Policję obowiązują też ogólne zasady dotyczące ochrony dóbr osobistych, w tym prawa do prywatności. Zarządzenie w tym względzie nie może zmienić przepisów Kodeksu cywilnego. Dlatego pytanie o zasady odpowiedzialności funkcjonariuszy Policji za materiały zagrażające lub naruszające dobra osobiste jest nadal aktualne.
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination
Logo serwisu www.policja.pl i materiały urzędowe
Zastanawiam się nad jeszcze jedną sprawą - można chyba już teraz uznać, że materiały publikowane na "właściwych stronach internetowych policji" są materiałami urzędowymi w rozumieniu przepisów prawa autorskiego (gdyż są przygotowywane przez zespoły prasowe Policji w ramach ich właściwości służbowej, na podstawie przepisów prawa; nie oceniając na razie podstaw prawnych funkcjonowania serwisów internetowych policji jako takich).
Jako ilustrację notatki umieściłem logo znajdujące się na stronie www.policja.pl i zacząłem się zastanawiać, czy to logo (gwiazda stylizowana na odznakę policyjną z napisem www.policja.pl na taśmie) jest również materiałem urzędowym, a więc nie będącym przedmiotem prawa autorskiego? Ciekawe zatem kto przyjął i w jakim trybie to zrobił, wzór tego logo serwisu internetowego Policji?
W tym kontekście aktualne jest wciąż pytanie o zdjęcia z monitoringu wizyjnego (wideogramy), ponieważ - jak wynika z wcześniejszych ustaleń - w centrach monitoringu operować mogą również cywile, sam Zakład Obsługi Systemu Monitoringu w Warszawie podlega raczej Prezydentowi miasta. Ciekawy zatem jest status prawny tych filmów (znów: pomijając na razie to, czy konkretne opublikowanie filmu narusza dobra osobiste konkretnych osób lub im zagraża - chodzi m.in. o wizerunek, prawo do prywatności, ochronę intymności, dobrego imienia, etc., czy też w konkretnej sytuacji nie narusza/zagraża)...
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination
komu podlega zakladobslugi systemu monitoringu
Witam
Odrobiłem pracę domową i na stronie bip.warszawa.pl znalazłem dowód potwierdzający informację iż Zakład Obsługi Systemu Monitoringu jest jednostką organizacyjną Miasta Stołecznego Warszawy. Na logikę to chyba miasto jest właścicielem filmów.
GIODO wysłał pytania do KGP 11 czerwca
A ja dostałem potwierdzenie, że Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych "w dniu 11 czerwca 2008 r. wysłał pismo do Komendanta Głównego Policji z prośbą o wyjaśnienie podstaw upublicznienia wizerunku roznegliżowanych mężczyzn".
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination
policja nie miasto masz rację Vagla
Masz rację. Miasto stołeczne W-wa nie przyznaje się do praw do materiałów filmowych z systemu monitorungu. Według administratora systemu takie prawa ma KSP. I to tylko ona decyduje o upublicznieniu. Dodatkowo pan Jacek Gniadek p.o. dyrektora Zakładu Obsługi Systemu Monitoringu powiedział mi, iż nikt poza policjantami nie ma dostępu do nośników z utrwalonymi zapisami.
Moja wina i błąd. Operator nie równa się właściciel.
I stąd zapytanie GIODO kierowane do KSP a nie do miasta.
warto ufać, ale lepiej kontrolować
Jak już zadbamy o bezpieczeństwo na ulicach to może moglibyśmy coś zrobić, żeby obywatele czuli się bezpiecznie wobec państwa? Ja uważam na przykład, że podczas przesłuchań ofiar gwałtu policja powinna mieć pod stołem specjalne kamerki, żeby było wiadomo co robią policjanci... ;)
A może wszystkie radiowozy oraz pomieszczenia komisariatów, prokuratur i sal sadowych powinny być monitorowane, a zapis nagrywany... Co zrobić, żebyśmy mieli 100% pewności, że to co jest protokołowane i stanowi później podstawę dalszych czynności, dochodzeń lub orzeczeń jest zgodne z tym co zostało rzeczywiście powiedziane?
Proponuję przyjrzeć się
Proponuję przyjrzeć się chociażby drukowi zawiadomienia o przestępstwie. Strona ma prawo domagać się odczytania jej treści protokołu bądź też przeczytania go osobiście. Następnie może zgłosić swoje uwagi na których zaprotokołowanie jest miejsce w osobnej rubryce. Dotyczy to zresztą wszystkich stron które biorą udział w danej czynności procesowej. Wyprzedzam stwierdzenia dotyczące tego, że nie każdy może wiedzieć o tym że ma prawo przeczytania czegoś co podpisuje - chociaż właściwie to chyba w samym tym stwierdzeniu zawiera się już odpowiedź ...