Raport Gartnera przygotowujący zmiany w myśleniu o europejskiej interoperacyjności

W 2006 roku Komisja Europejska postanowiła podejść raz jeszcze do problemu interoperacyjności. W Europie problem interoperacyjności jest powodem pewnych przepychanek lobbingowych. Do tej pory istniał sobie dokument referencyjny The European Interoperability Framework for pan-European eGovernment Services (PDF) (EIF) z 2004 roku. Tam też znajduje się definicja otwartych standardów (por. Standardy w egovernment - czy mogę mieć wrażenie manipulacji?). Tego typu podejście, które zaprezentowano w EIF wielu graczom na rynku nie podoba się, bo jeśli administracja publiczna będzie musiała się opierać na aplikacjach pisanych z wykorzystaniem standardów zdefiniowanych w taki sposób jak w EIF - wówczas wiele z podmiotów gospodarczych musiałoby zmienić swoje strategie biznesowe, aby móc oferować administracji swoje produkty. Stąd też pewne ciśnienie na zmianę EIF.

Debata nabiera rumieńców wraz z ukazaniem się raportu Gartnera pt. Preparation for Update European Interoperability Framework 2.0 - FINAL REPORT (PDF) (raport ma 94 strony). Raport został przygotowany w ramach programu IDABC (Interoperable Delivery of European eGovernment Services to public Administrations, Businesses and Citizens), chociaż nie jest oficjalnym stanowiskiem Komisji Europejskiej. W pewien sposób stanowi ukłon w kierunku krytyków otwartych rozwiązań w kształcie z EIF. Nie jest już tak radykalny, jak wcześniejszy dokument. Generalnie: otwarte standardy tak, ale... ("Allow open standards and other recognized standards to coexist"). Zresztą zachęcam do lektury.

W wielu krajach pojawiły się już krajowe Ramy Interoperacyjności, wśród tych krajów są: Belgia, Dania, Estonia, Francja, Niemcy, Irlandia, Malta, Hiszpania, Szwecja i Wielka Brytania.

O innych krajach pisałem m.in. w tekście Po co nam Krajowe Ramy Interoperacyjności?.

W Polsce trwa proces konsultowania Krajowych Ram Interoperacyjności, ale jest z tym kłopot, bo nie ma delegacji ustawowej do wydania stosownego rozporządzenia, proponowano uchwałę Rady Ministrów, ale wówczas tego typu regulacja będzie miała zbyt słaby zakres działania, no i niekoniecznie dobrym pomysłem jest wydawanie w takiej sprawie samoistnej uchwały (generalnie wydawanie samoistnych uchwał Rady Ministrów nie jest dobrym pomysłem, chociaż istnieją takie uchwały w polskim porządku prawnym)... Dyskusje można prześledzić w dziale informatyzacja niniejszego serwisu, a zwłaszcza w tekstach poniżej (oraz w linkach w nich zawartych, które prowadzą do wcześniejszych materiałów):

Odwiedź również stronę IDABC: Revision of the EIF and AG

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

Konsultacje w sprawach Krajowych Ram Interoperacyjności

Dorzucę jeszcze dwa linki odnośnie rzeczonych konsultacji:
- stanowisko KROS
- stanowisko jakilinux.org, które w minionym tygodniu prezentowałem w MSWiA.

W sprawie KRI zebrać się ma również szeroko pojęte polskie środowisko związane z wolnym oprogramowaniem (twórcy, przedstawiciele społeczności) prawdopodobnie pod przewodnictwem FWIOO (Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania), m.in. w celu wypracowania oficjalnego stanowiska nie-biznesowej części środowiska w tej sprawie.

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>