Kara za brak rejestracji dziennika lub czasopisma przed Trybunałem Konstytucyjnym
20 lutego (wtorek), o godz. 10.00, Trybunał Konstytucyjny rozpozna pytanie prawne z wniosku Sądu Rejonowego we Włocławku II Wydział Karny w sprawie konstytucyjności art. 45 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 roku Prawo prasowe, przewidującego karę za wydawanie dziennika lub czasopisma bez rejestracji albo zawieszonego (sygnatura: P 1/06). Miejsce: sala rozpraw Trybunału Konstytucyjnego. Nie wiem czy rozprawa będzie transmitowana w internecie. Jeśli tak - takiej transmisji można spodziewać się na stronach Trybunału.
Trybunał Konstytucyjny rozpozna pytanie prawne czy przepis art. 45 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 roku Prawo prasowe jest zgodny z przepisami art. 31 ust. 3 i art. 54 Konstytucji RP oraz art. 10 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
Trybunał Konstytucyjny rozpozna pytanie prawne w składzie:
Wojciech Hermeliński - przewodniczący
Adam Jamróz - sprawozdawca
Marek Kotlinowski
Teresa Liszcz
Jerzy Stępień
W komunikacie prasowym wydanym przed rozprawą czytamy:
Prokuratura rejonowa skierowała do sądu rejonowego akt oskarżenia przeciwko czterem osobom. Oskarżonym zarzucono, że na terenie gminy wydawali czasopismo bez wymaganej rejestracji w sądzie. Zdaniem pytającego sądu kwestionowany przepis narusza prawo do swobody wypowiedzi, gdyż ustanawia obowiązek rejestracji dziennika lub czasopisma pod groźbą odpowiedzialności karnej. Odmowa rejestracji tytułu prasowego jest równoważna z zakazem publikacji i ma charakter cenzury prewencyjnej. Takie przepisy nie są konieczne w demokratycznym społeczeństwie. Ustanowienie zakazu danego zachowania pod groźbą kary jest dopuszczalne jedynie pod warunkiem, że nie istnieją inne skuteczne środki pozwalające osiągnąć pożądane skutki. Zdaniem sądu kwestionowana regulacja narusza konstytucyjne zasady proporcjonalności oraz swobody wypowiedzi.
Poza szczególnością każdej takiej sytuacji, w której Trybunał Konstytucyjny rozstrzyga o konstytucyjności jakiegoś przepisu, w tym przypadku odpowiedź na pytanie prawne ma znaczenie również dlatego, że w Słupsku trwa proces związany z rejestracją serwisu internetowego - prokuratura postawiła zarzuty naruszenia m.in. art. 45 Prawa prasowego redaktorowi serwisu GazetaBytowska.pl (por. Słupska rozprawa w sprawie komentarzy internautów i braku rejestracji portalu).
Art. 45. ustawy z dnia 26 stycznia 1984 roku Prawo prasowe:
Kto wydaje dziennik lub czasopismo bez rejestracji albo zawieszone - podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.
Art. 31 ust. 3 Konstytucji RP:
Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.
Art. 54 Konstytucji RP:
1. Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji.
2. Cenzura prewencyjna środków społecznego przekazu oraz koncesjonowanie prasy są zakazane. Ustawa może wprowadzić obowiązek uprzedniego uzyskania koncesji na prowadzenie stacji radiowej lub telewizyjnej.
Art. 10 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności:
WOLNOŚĆ WYRAŻANIA OPINII
1. Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez ingerencji władz publicznych i bez względu na granice państwowe. Niniejszy przepis nie wyklucza prawa Państw do poddania procedurze zezwoleń przedsiębiorstw radiowych, telewizyjnych lub kinematograficznych.
2. Korzystanie z tych wolności pociągających za sobą obowiązki i odpowiedzialność może podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, ograniczeniom i sankcjom, jakie są przewidziane przez ustawę i niezbędne w społeczeństwie demokratycznym w interesie bezpieczeństwa państwowego, integralności terytorialnej lub bezpieczeństwa publicznego ze względu na konieczność zapobieżenia zakłóceniu porządku lub przestępstwu, z uwagi na ochronę zdrowia i moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych osób oraz ze względu na zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych lub na zagwarantowanie powagi i bezstronności władzy sądowej.
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
Jak ktoś coś będzie wiedział, niech
napisze :)
Wojciech
Już jest
Więcej: Link
- Krótko: nie zgadzam się z orzeczeniem :) Brakuje odniesinie do serwisów internetowych, ale w sumie nie dotyczyło tego zapytanie.
Wojciech
Z motywów ustnych dzisiejszego wyroku
No proszę. Jeszcze na dobre nie wszedłem do domu, a tu już na stronie :) Bardzo mi miło. To ja ze swojej strony dorzucę kilka zdań relacji z ogłoszenia dzisiejszego wyroku Trybunału Konstytucyjnego na podstawie ustnych motywów wyroku (26 min. 21 sekund). "Pytający sąd zaskarżył w sensie materialnym art. 45 prawa prasowego w wymienionym wyżej zakresie, co wynika jednoznacznie z uzasadnienia przez sąd pytania prawnego. Dlatego mimo formalnego wskazania przez sąd całego przepisu art. 45 prawa prasowego jako przedmiotu zaskarżenia Trybunał poddał kontroli ze wskazanymi w petitum pytania prawnego wzorcami kontroli przepis art. 45 prawa prasowego tylko w zakresie, w jakim zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym odpowiedź na pytanie może mieć wpływ na rozstrzygnięcie sprawy, w związku z którą pytanie zostało postawione". W ustnych motywach sędzia Wojciech Hermeliński (przewodniczący) stwierdził również: "...ustawowa regulacja samego trybu rejestracji dzienników lub czasopism nie należy do obszaru normatywnego zaskarżonego art. 45 prawa prasowego. Problem ten nie będzie zatem przedmiotem kontroli konstytucyjnej Trybunału". Należy ona do art. 20 ust. 1 ustawy, gdzie właśnie mowa: "Wydawanie dziennika lub czasopisma wymaga rejestracji w sądzie wojewódzkim właściwym miejscowo dla siedziby wydawcy...". Sam obowiązek rejestracji dziennika lub czasopisma nie ma nic wspólnego - zdaniem Trybunału konstytucyjnego - z cenzurą prewencyjną. W dalszej części motywów ustnych: "...dokonując kontroli konstytucyjnej zaskarżonej normy art. 45 prawa prasowego Trybunał nie dokonywał oceny konstytucyjnej samej odpowiedzialności karnej jako sankcji za niedokonanie rejestracji dziennika lub czasopisma, lecz odpowiedział na pytanie: czy zamieszczona w art. 45 odpowiedzialność karna nie zniechęca do rejestracji dziennika lub czasopisma, a przez to do wydawania dziennika lub czasopisma, co byłoby ograniczaniem wolności zawartej w art. 54 ust. 1 Konstytucji". Potem Trybunał rozważał czy ograniczenie wolności jakim jest rejestracja dziennika lub czasopisma, a ściślej sankcja karna za niedopełnienie takiego obowiązku, nie narusza zasady proporcjonalności (art. 31 ust. 3 Konstytucji). Trybunał nie podzielił przy tym stanowiska, że obowiązek rejestracja dzienników lub czasopism pod groźbą kary narusza istotę prawa do swobody wypowiedzi. Uznał też, że nie naruszono zasady proporcjonalności, gdyż poza sankcją karną są też możliwe inne sytuacje, a w szczególności to sąd będzie musiał ocenić jak reagować w konkretnym przypadku (np. czy nie mamy w istocie do czynienia w konkretnym przypadku ze znikomą społeczną szkodliwością - a czyn o znikomej społecznej szkodliwości nie jest przestępstwem, co wynika z kodeksu karnego). Warto też zauważyć, że TK nie badał art. 45 prawa prasowego ze wzorcem konstytucyjnym wyrażonym w art. 14 Konstytucji (Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność prasy i innych środków społecznego przekazu; nie badał też zgodności art. 20 ust. 1 prawa prasowego z tym wzorcem), gdyż pytający sąd nie wskazał takiego wzorca w petitum pytania prawnego...
Warto pamiętać też, że sąd zwrócił się z pytaniem prawnym do TK w konkretnej sprawie. Z punktu widzenia tematyki niniejszego serwisu jest ona istotna, ale rozważania TK (oraz sądu) nie dotyczyły nowych form funkcjonowania "środków społecznego przekazu". Innymi słowy - Trybunał nie odniósł się do konieczności rejestracji serwisów internetowych, generalnie internet został wspomniany bardzo pobieżnie w czasie samej rozprawy, nie zaś w ustnych motywach wyroku. W tym sensie wyrok nie przybliża nas do odpowiedzi na pytanie - co z internetowymi serwisami, czy są one dziennikiem lub czasopismem i co w przypadku braku rejestracji takiego dziennika lub czasopisma ma zrobić sąd.
Stan faktyczny rozstrzyganej sprawy zacytuję z opinii prawnej Centrum Monitoringu Wolności Prasy, które to Centrum występuje w charakterze amicus curiae - przyjaciela sądu:
Przy takim stanie faktycznym Centrum Monitoringu Wolności Prasy rozważało "czym był Informator" i czy był dziennikiem lub czasopismem (a tylko do nich odnosi się obowiązek rejestracji). Brak rejestracji czegoś, co nie jest ani dziennikiem ani czasopismem nie jest też penalizowana przez przepis karny prawa prasowego. Centrum uznało w swej opinii, że Informator nie był ani dziennikiem ani czasopismem. Dodatkowo Centrum wskazało na brak winy, co - wobec wcześniejszej konstatacji ma mniejsze znaczenie, skoro nie może być mowy o popełnieniu przestępstwa. W przypadku jednak uznania wydawania takiego informatora za wydawanie dziennika lub czasopisma trzeba rozważyć, czy mamy do czynienia z czynem zawinionym, przy czym: "Według prof. Bogdana Michalskiego, „biegłego strony oskarżonej”, przestępstwo z art. 45. prawa prasowego można popełnić jedynie w winie umyślnej". Centrum w swojej opinii argumentowało za tym, że "że wydawcy „Informatora” mogli pozostawać nieświadomi bezprawności czynu wydawania czasopisma bez rejestracji, co wykluczałoby winę". Również w opinii Centrum czyn "wydawcy" nie miał znamion szkodliwości społecznej - "co uniemożliwia przypisanie oskarżonym popełnienia przestępstwa". W opinii są też inne motywy. Jeśli Centrum wyrazi zgodę - opublikuję ją w całości online...
Tymczasem w słupskiej sprawie redaktora serwisu GazetaBytowska.pl niebawem odbędzie się druga rozprawa (28 lutego)...
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination
Polska nie jest sama :-)
Dobrze, że swój dziennik przygotowuję w UK, a serwer mam w Czechach :)