Propozycja implementacji "Poprawki 138" w polskim Prawie telekomunikacyjnym
29 grudnia 2010 r. Kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury przyjęło Założenia Projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo telekomunikacyjne. Komisja Europejska dokonała przeglądu regulacji rynku telekomunikacyjnego, został też potem przyjęty tzw. Pakiet telekomunikacyjny (o którym sporo pisałem w serwisie). To jedne z podstawowych powodów, dla którego nowelizujemy teraz ustawę. Inne powody to to, że "w trakcie sześcioletniego okresu obowiązywania ustawy Prawo telekomunikacyjne, dostrzeżono potrzebę nowelizacji niektórych jej przepisów, których stosowanie w praktyce powoduje trudności lub wątpliwości interpretacyjne". Założenia wskazują też, że czeka nas nowela związana z prawem do prywatności i ochroną danych osobowych... O prywatności warto będzie jeszcze napisać (zwłaszcza w kontekście cookies), ale dziś jedynie zasygnalizuję czytelnikom, że w przedstawionych założeniach znalazła się koncepcja implementacji sławnej "poprawki 138", o którą toczył się w 2009 roku niemały bój w Parlamencie Europejskim.
Założenia Projektu dostępne są na stronach BIP Ministerstwa. Projekt ma 101 stron.
W Pakiecie telekomunikacyjnym przyjęto m.in. dyrektywę 2009/136/WE i 2009/140/WE (por. Oficjalnie opublikowano Pakiet telekomunikacyjny w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej), a zgodnie z ich przepisami państwa członkowskie mają do dnia 25 maja 2011 roku obowiązek przyjąć i opublikować przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do ich wykonania. Treść tych przepisów będzie również przekazana Komisji Europejskiej.
Śledzący dyskusję związaną z Pakietem telekomunikacyjnym prawdopodobnie będą poszukiwali w tych założeniach implementacji "Poprawki 138" (a więc art 1 ust 3a dyrektywy ramowej po poprawkach; por. No i przyjęto Pakiet telekomunikacyjny, a wcześniej Pakiet telekomunikacyjny: komitet pojednawczy uzyskał porozumienie w sprawie "poprawki 138").
W tym kontekście wypada odnotować następujący fragment założeń (opublikowany na str. 79 udostępnionego materiału):
(...)
W obliczu inicjatyw podejmowanych przez Komisję Europejską w przedmiocie zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników, sieci oraz usług telekomunikacyjnych, w zgodzie z art. 1 ust. 3a dyrektywy ramowej, należy uprawnić przedsiębiorców telekomunikacyjnych do podejmowania odpowiednich działań zmierzających do ochrony integralności sieci i usług telekomunikacyjnych, wyłączenie w pilnych przypadkach, a polegających na odcięciu zakończenia sieci, które stanowi zagrożenie. Projektodawca nie daje natomiast przedsiębiorcom telekomunikacyjnym ogólnego uprawnienia do odcinania użytkowników od sieci telekomunikacyjnej, w każdym przypadku, a w szczególności nie daje podstawy do podejmowania środków ex ante.Jednocześnie proponuje się, aby do przerwania lub ograniczenia świadczenia usługi telekomunikacyjnej w wyniku zidentyfikowania przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego zakończenia sieci zagrażającego integralności sieci lub usług telekomunikacyjnych, zastosowanie znalazły przepisy o postępowaniu reklamacyjnym.
Ponadto, celem monitorowania przypadków najpoważniejszych zagrożeń sieci i usług, opracowywania zaleceń i rekomendacji dotyczących bezpieczeństwa i integralności sieci i usług oraz opiniowania projektów stanowisk Rady Ministrów w sprawie dokumentów Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego w tym zakresie, przy ministrze właściwym do spraw łączności powstanie Rada do spraw Bezpieczeństwa Teleinformatycznego, jako organ opiniodawczo-doradczy. Rada w szczególności analizować będzie informacje przekazane przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz Prezesa UKE.W skład Rady liczącej 12–20 członków wchodzić będą osoby wyznaczone spośród kandydatów zgłoszonych przez ministra właściwego ds. łączności, ministra właściwego ds. obrony narodowej, ministra właściwego ds. wewnętrznych i administracji, Prezesa UKE, Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej „Prezes UOKiK”) i GIODO, a także izby gospodarcze reprezentujące przedsiębiorców telekomunikacyjnych lub podmioty świadczące usługi drogą elektroniczną. Na posiedzenia Rady będą mogły być także zapraszane inne osoby, o ile będzie to wskazane dla realizacji zadań Rady. Kadencja członków Rady wynosić będzie 2 lata. Wyznaczany będzie Przewodniczący Rady, który kierować będzie jej pracami i reprezentować ją będzie na zewnątrz, a także Wiceprzewodniczący. Obsługę Rady zapewniać będzie urząd obsługujący ministra właściwego ds. łączności. Rada corocznie przedstawiać będzie ministrowi właściwemu ds. łączności sprawozdanie ze swojej działalności, a wszelkie opinie, protokoły z posiedzeń publikowane będą na stronie internetowej tego ministra.
Biorąc pod uwagę zalecenia i rekomendacje Rady, a także wytyczne Komisji Europejskiej, minister właściwy ds. łączności będzie mógł określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe środki techniczne i organizacyjne oraz metody zapobiegania zagrożeniom, o których mowa w art. 175a i 175c ust. 2 ustawy Prawo telekomunikacyjne, jakie przedsiębiorcy telekomunikacyjni zobowiązani będą stosować w celu zapewnienia bezpieczeństwa lub integralności sieci i usług telekomunikacyjnych.
(...)
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
W takim razie - na moje
W takim razie - na moje niewprawne oko - tekst założeń zakłada odcinanie od sieci jedynie w przypadku zagrożeń integralności sieci. Czyli tak naprawde to, co i tak dostawcy robią i jest to zmiana, której skutkiem będzie wzmocnienie odporności infrastruktury na ataki czy awarie (zakładając, że dostawcy opracują sobie szybkie i elastyczne procedury reakcji na zagrożenia, ofc).
Szczęśliwie nie ma słowa o odcinaniu za "naruszenia praw autorskich", "obrazę moralności" etc.
Brak jest w stosunku do poprawki PE zastrzeżeń dotyczących prywatności oraz kontroli sądowej (chyba, że zaspokaja ten wymóg postępowanie reklamacyjne?).