Pakiet telekomunikacyjny: komitet pojednawczy uzyskał porozumienie w sprawie "poprawki 138"
Ze strony zaangażowanych polityków płyną sygnały dotyczące uzyskania porozumienia w sprawie tzw. "poprawki 138" Pakietu telekomunikacyjnego. Dziennikarze przygotowujący wczoraj dzisiejsze teksty prasowe nie wiedzieli (bo nie mogli) o porozumieniu, dlatego komentują np., że "upór przy poprawce 138 jest trochę bez sensu, bo ta poprawka jest... sprzeczna z prawem europejskim" - tak przynajmniej napisał p. Niklewicz w dzisiejszej Gazecie Wyborczej (przygotowywanej wczoraj). Tymczasem komitet pojednawczy porozumienie uzyskał. Dziś w nocy. Na obrazku końcowe negocjacje związane z Pakietem (fot. Sandra Baqirjazid/Regeringskanslie, serwis szwedzkiej Prezydencji).
Christian Engström, piracki MEP, pisze o uzyskaniu porozumienia w tekście Telecom package: Final agreed text. To już było po tym, gdy posłanka Lidia Geringer de Oedenberg napisała wczoraj wieczorem w serwisie Salon24.pl: Pakiet Telekomunikacyjny wchodzi w pojednanie…. Jak widać bezpośrednie przekazy polityków potrafią znacznie wyprzedzać serwisy agencyjne. Posłanka Geringer de Oedenberg, opierając się na uzyskanych od Catharine Trautman informacjach, relacjonowała, że "procedura pojednawcza po tzw. drugim czytaniu - czyli majowych głosowaniach Parlamentu skupia się właściwie tylko nad słynną poprawką 138". Pięć godzin później Engström ogłosił uzyskanie porozumienia i opublikował treść przyjętej wersji (naniesione są przekreślenia i wstawki - efekty negocjacji - poniżej chodzi o artykuł 1 dyrektywy ramowej):
3a. Measures taken by Member States regarding end-users’ access to or use of services and applications through electronic communications networks shall respect the fundamental rights and freedoms of natural persons, as guaranteed by the European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms and general principles of Community law.
Any of these measures regarding end-user’s access to or use of services and applications through electronic communications networks liable to restrict those fundamental rights or freedoms may only be imposed if they are appropriate, proportionate and necessary within a democratic society, and their implementation shall be subject to adequate procedural safeguards in conformity with the European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms and with general principles of Community law, including effective judicial protection and due process. Accordingly, these measures may only be taken with due respect for the principle of presumption of innocence and the right to privacy.
and shall guarantee aA prior fair and impartial procedure shall be guaranteed, including the right to be heard of the person or persons concerned, subject to the need for appropriate conditions and procedural arrangements in duly substantiated cases of urgency in conformity with European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms.and tThe right to an effective and timely judicial review shall be guaranteed.
Mamy też oficjalne potwierdzenie, ze strony prezydencji: Negotiations finished on the Telecoms package. Tam również materiały video z dziś rano przeprowadzonej konferencji prasowej:
Jest również oficjalny komunikat prasowy: Agreement on EU Telecoms Reform paves way for stronger consumer rights, an open internet, a single European telecoms market and high-speed internet connections for all citizens (MEMO/09/491, Brussels, 5 November 2009). Tam czytamy m.in.:
Late last night (at 0:45), the European Parliament and the Council of Ministers reached an agreement on the EU Telecoms Reform, after intense negotiations brokered by the European Commission. The reform, proposed by the Commission in November 2007 (IP/07/1677), substantially strengthens competition and consumer rights on Europe's telecoms markets, facilitates high-speed internet broadband connections to all Europeans and establishes a European Body of Telecoms Regulators to complete the single market for telecoms networks and services. Following the endorsement of the reform package by an overwhelming majority of the European Parliament in May this year (MEMO/09/219), only one subparagraph had remained controversial between Parliament and Council: the degree to which access to the internet should, and could, be protected by EU law, as well as the procedural and judicial safeguards for internet users. After further talks, in a conciliation committee made up of representatives of the 27 Member States and an equal number of representatives from Parliament, the negotiators of Parliament, Council and Commission agreed last night – by unanimity – on a new internet freedom provision (see Annex 1) that will substantially strengthen the rights of internet users. The new internet freedom provision will be accompanied by new measures to reinforce the neutral character of the internet in Europe. Following final votes in Parliament and Council in November, these reforms could come into force in early 2010. EU countries will then have 18 months to incorporate the new provisions into their national legislation.
Uzyskane porozumienie wymaga jeszcze formalnego potwierdzenia zarówno przez Parlament, jak i przez Radę. Głosowanie w tej sprawie ma się odbyć w przeciągu 6 tygodni, a więc jeszcze w listopadzie. Potem ogłoszenie w Dzienniku urzędowym (początek 2010 roku), powołanie europejskiego regulatora rynku, a następnie proces transpozycji dyrektyw w nowym brzmieniu do prawa państw członkowskich.
W tym kontekście komentarz p. Niklewicza z Gazety Wyborczej, który zatytułował on Głuchy telefon: będą odcinać od internetu, wydaje się nieco nieaktualny.
Przeczytaj również:
- Odcinanie internautów i prawa podstawowe: jeden krok do przodu, dwa kroki wstecz
- W Polsce "poprawka 138" do Euro-Pakietu telekomunikacyjnego przegrywa medialnie z małpkami i spotem
- Po głosowaniu nad Pakietem telekomunikacyjnym w drugim czytaniu - czeka nas komitet pojednawczy
- Pakiet telekomunikacyjny nie pojawił się między rybami
I inne...
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
Gdyby PE był korporacją...
... jak np. wytwórnia DreamWorks to narzuciłaby posłom klauzulę poufności, żeby nie wybiegali przed szereg z ujawnianiem nowinek prawie spod pulpitu do głosowania na socialmediowe wynalazki.
Cyt. Cameron Diaz i Mike Myers nie mogą korzystać z Twittera
Ale Agencje Prasowe powinny ;) oprotestować takie zachowania, jako nieuczciwą konkurencję godzącą w ich zyski. To prawie piractwo.
Niklewicz pisze, ze nie ma
Niklewicz pisze, ze nie ma sensu poprawka 138 w pierwotnym ksztalcie. A rozmiekczona - prawdopodobnie przejdzie. I przeszla.