O projekcie założeń do projektu ustawy o lobbingu
"Nie chcę podpowiadać rozwiązań, za które mogę zostać przez lobbystów ukamienowana, ale przy sankcjach karnych można by dać zawodowcom dwa lata w zawiasach od razu po zarejestrowaniu. W końcu w myśl projektu uczciwy lobbysta to skorumpowany matacz, który jeszcze nie wpadł. Być może nadchodzą czasy, kiedy w Polsce lepiej będzie zostać skazanym pedofilem niż lobbystą."
- Anna Mazgal, ekspertka Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych, działająca również w Obywatelskim Forum Legislacji, grupie roboczej powstałej przy Programie przeciw korupcji Fundacji im. S. Batorego, w artykule pt. Lobbing i inne przestępstwa opublikowanym w Kulturze Liberalnej („Kultura Liberalna” nr 72 (22/2010) z 25 maja 2010 r.).
O co chodzi? Chodzi o Projekt założeń projektu ustawy o lobbingu - z 12 maja 2010 r., który można znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Jest tam m.in. plik PDF, w którym - na 67 stronach zeskanowanej bitmapy - można znaleźć przedmiotowy projekt.
Tymczasem organizacje społeczne nadal usiłują się dowiedzieć czegoś o tym, jak rząd ma zamiar zwiększyć przejrzystość działania państwa (por. Demokracja w dobie Internetu, czyli po Kongresie Praw Obywatelskich). Niebawem opublikuję na ten temat kolejne notatki, gdyż atmosfera się zagęszcza.
Na marginesie powyższego odnotuję również, że na prośbę Ministerstwa Gospodarki wspomniane wyżej Obywatelskie Forum Legislacji przy Fundacji Batorego (w którego pracach również uczestniczę; por. Społeczna e-partycypacja oraz dobra legislacja) wskazało mnie i kilka innych osób jako "społecznych ekspertów podczas realizacji I etapu projektu systemu Konsultacji On-line". Sam jestem ciekawy, co to jest taki "społeczny ekspert" i ile mi za to grozi, jeśli rzeczywiście zdecyduję się wspierać społecznie (czyli bezpłatnie?) Ministerstwo Gospodarki w pracach nad konsultacjami (por. "Wśród serdecznych przyjaciół psy zająca zjadły", a to błąd, bo chodzi o to, by go gonić (zając, królik, wszystko jedno), Ćwiczenie z demokracji: podpisy na papierze w celu wprowadzenia elektronicznej partycypacji oraz "Internauci to również obywatele" - konteksty wywiadu w Rzepie). Może lepiej nie pomagać rządowi, jeśli miałbym potem kłopoty w postępowaniu przed CBA? Po co mi to potrzebne? Już i tak komentatorzy Bywalca sugerują, że znajdzie się na mnie jakaś "gustowna teczuszka"...
Przeczytaj również: Czy "grupa inicjatywna" mogłaby również liczyć na ministerialne pensje?
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
Ustawodawca najwyraźniej
Ustawodawca najwyraźniej kieruje się rozumowaniem, że za ustawione lub błędne regulacje nie odpowiada nigdy urzędnik, tylko wielki zbiór czynników zewnętrznych. Tu kusi ponury lobbysta, tu związkowiec, tam media a autor ustawy po prostu musi każdemu z nich ulec i nie ma w tej kwestii żadnego wyboru. Karać należy społeczeństwo, a nie przestępcę, bo to ono go ukształtowało. A żadne reformy w samej administracji nie wchodzą w rachubę, bo ona sama jest nieskazitelna, inaczej się nie da, paraliż decyzyjny, dura lex sed lex i ad nauseam...
--
Paweł Krawczyk
IPSec.pl - Podpis elektroniczny i bezpieczeństwo IT
kolejne opinie do lobbingu
Grzegorz Makowski z nstytut Spraw Publicznych opublikowałe tekst WSZYSCY BĘDZIEMY LOBBYSTAMI. RZĄD PRZEDSTAWIŁ PROJEKT ZAŁOŻEŃ NOWEJ USTAWY LOBBINGOWEJ. Tam m.in.:
Jest również opinia PKPP Lewiatan: Lewiatan krytykuje projekt ustawy o lobbingu, a tam m.in.:
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination
Po konferencji prasowej Obywatelskiego Forum Legislacji
Dziś odbyła się konferencja prasowa Obywatelskiego Forum Legislacji, w ramach której przedstawiono ocenę projektu założeń ustawy lobbingowej. Poniżej publikuję informację prasową po tej konferencji:
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination
Komentarz do ustawy lobbingowej
Też pozwoliłem sobie skomentować ten projekt i nie dostrzegam w nim większości wymienionych powyżej zagrożeń.
--
Paweł Krawczyk
IPSec.pl - Podpis elektroniczny i bezpieczeństwo IT