Cennik usług Narodowego Archiwum Cyfrowego (czy wystawiacie faktury VAT?)

Logo NACKiedy zostaną opublikowane źródła wspaniałego systemu ZoSIA? Prawdopodobnie nigdy, chociaż fajnie brzmi, że oto Archiwa Państwowe przechodzą na "open source". Kiedy zostanie zaktualizowany cennik Narodowego Archiwum Cyfrowego? Na razie mamy wersje z marca 2008 roku (por. Otworzono nowy sklep: Narodowe Archiwum Cyfrowe). Pewnie trzeba będzie niedługo zaktualizować, bo idzie kryzys, a koszt połączenia z internetem i pobrania pliku w rozdzielczości 75 dpi może się drastycznie zwiększyć. Po ostatnich uprzejmych uwagach koledzy z NAC nabrali wody w usta. Chcieli stu dni. Sto dni minęło dość dawno (por. 23 czerwca minie 100 dni dla NAC) i... cisza.

Pomyślałem, że może nie każdy sięgnie do cennika w PDF, więc może po pewnym czasie, w którym sytuacja lekko przyschła, warto przybliżyć cennik na stronie HTML? No, bo przecież chodzi o wielką sprawę. Udostępnianie archiwów polskiemu społeczeństwu. Trochę nie rozumiem, dlaczego ceny są uzależnione od tego, do czego daną grafikę, fotografię czy nagranie (dźwiękowe lub wizyjne) będzie się chciało wykorzystać. Ceny - najwyraźniej - nie są ustalone ze względu na koszty, ponieważ - jak czytam - gdybym chciał coś wykorzystać w reklamie, to muszę zapłacić dodatkowo. Za przeproszeniem - (ugryzłem się w język) - co NAC obchodzi, po co ja z Narodowego Archiwum wyciągam materiał? Do wielu materiałów NAC nie ma praw autorskich (bo wiele już wygasło). Skąd zatem ten cennik uzależniony od celu, w którym będę chciał wykorzystać foty? Co was obchodzi, czy mogę zagwarantować DRM?

Ceny - jak widzę - podane są "brutto". Czy Narodowe Archiwum Cyfrowe płaci od tego VAT? Mam wrażenie, że ta działalność niczym nie różni się od sprytnie ustawionej manufaktury do zarabiania pieniędzy. Nawet sprytniej, ponieważ ktoś dorwał się - w moim odczuciu - do zasobu archiwalnego i korzysta ze specjalnej pozycji państwa (a także braku jakiejkolwiek konkurencji, a więc faktycznego monopolu).

Jak chcecie mi sprzedać zdjęcie Józefa Piłsudskiego? Jakie macie prawa do tego zdjęcia, by mi je sprzedawać?

Tym razem zirytowałem się tekstem ZoSIA już pracuje (open source w archiwach państwowych), opublikowanym w serwisie linux.pl. Tam o Zintegrowanym Systemie Informacji Archiwalnej (ZoSIA), ale też wypowiedź p. Rafała Magrysia, kierownika Oddziału Archiwistyki Zasobów Cyfrowych NAC: "Używanie open source oraz otwartych standardów to jeden z warunków technologicznej niezależności państwa. Otwarte standardy są szczególnie istotne dla archiwów które są zobowiązane do permanentnego przechowywania informacji – również w postaci elektronicznej". Zgoda. No to opublikujcie źródła systemu ZoSIA.

Tymczasem chętnie wspomogę światłe cele NAC i przybliżę czytelnikom "Cennik usług Narodowego Archiwum Cyfrowego" (ważny od dnia 8 marca 2008 r., ceny brutto wyrażone w złotych):

1. Wykonywanie reprodukcji
a) materiały aktowe
kserokopie czarno - białe
- format A-4 3,-
- format A-3 6,-

b) fotografie
Kopie cyfrowe (wraz z ceną nośnika lub ceną transmisji sieciowej):
- format 13x18 do 349 dpi (1 zdjęcie) 20,-
- format 13x18 od 350 dpi (1 zdjęcie) 25,-
- kopie cyfrowe 75 dpi (1 zdjęcie) 10,-
- kopie cyfrowe niestandardowe - cena do uzgodnienia w zależności od trudności wykonania (nie mniej niż 50,-)
Kserokopii z fotografii Archiwum nie wykonuje

c) nagrania dźwiękowe (z montażem, bez ceny nośnika) za 1min. 10,-

d) nagrania wizyjne:
Koszty techniczne sporządzenia kopii z taśm filmowych 8 mm, 16 mm, 35 mm ponosi zamawiający wg cennika instytucji, w której zamawiane jest przekopiowanie. Dodatkowo zamawiający przekazuje jedną kopię sporządzoną na DVD do ADM.
Przekopiowanie z kaset VHS na VHS lub DVD oraz z DVD na DVD lub VHS – 50,-
za każde rozpoczęte 30 minut użycia sprzętu + cena nośnika.

e) mikrofilm
- negatywowy - 1 klatka 2,5
- pozytywowy - 1 metr 25,-
- diazo - 1 metr 12,5
kserokopie czarno-białe z mikrofilmu
- format A-4 3,-
- format A-3 6,-
- skany z mikrofilmów – 1 klatka 300 dpi: 3,-

2. Usługi archiwalne
a) wyszukiwanie materiałów archiwalnych (kwerenda) 35,- za 1 godz.
b) wydruk komputerowy 2,-
W przypadku występowania specyficznych utrudnień w realizacji zamówienia, ceny mogą być ustalane w trybie indywidualnym

3. Inne opłaty
1) Opłaty dodatkowe za jednorazową reprodukcję fotograficzną w czasopismach
(za 1 sztukę):
- nakład do 5000 egzemplarzy 15,-
- nakład powyżej 5000 egzemplarzy 20,-
- nakład powyżej 10000 egzemplarzy 50,-
- nakład powyżej 20000 egzemplarzy 60,-
- nakład powyżej 50000 egzemplarzy 100,-
- nakład powyżej 100000 egzemplarzy 150,-

2) Reprodukcje przeznaczone do publikacji w wydawnictwie nieperiodycznym
(za 1 sztukę)
- nakład do 500 egzemplarzy 10,-
- nakład powyżej 500 egzemplarzy 25,-
- nakład powyżej 1000 egzemplarzy 50,-
- nakład powyżej 10000 egzemplarzy 100,-

3) Reprodukcje przeznaczone do:
- jednorazowej prezentacji telewizyjnej (za 1 sztukę) 50,-
- wielokrotna prezentacja, film (za 1 sztukę) 100,-

4) Reprodukcje przeznaczone do prezentacji w rozległych sieciach informatycznych
(za 1 sztukę) - 100,-
(udostępniane wyłącznie z logo NAC po udzieleniu przez zamawiającego gwarancji posiadanych zabezpieczeń przed kopiowaniem. Reprodukcje bez gwarancji udostępniane są w najniższej rozdzielczości.)

5) Reprodukcje przeznaczone do prezentacji w reklamach (za 1 sztukę)
ceny negocjowane nie mniej niż 250,-

6) 1 minuta nagrania dźwiękowego 10,-

7) 1 minuta nagrania wizyjnego 100,-
Cena usługi ulega podwyższeniu o 100%, jeżeli zamówienie realizowane jest w terminie wcześniejszym niż wynika to z terminarza realizacji zamówień.
Terminarz ustala się zgodnie z bieżącymi możliwościami realizacji zamówień na usługi.
Komórki organizacyjne NAC prowadzą ewidencję zamówień na usługi pozwalającą na ustalenie kolejności złożonych zamówień oraz wynikające z niej zwykłe terminy realizacji zamówień.

4. Zniżki
Dyrektor Narodowego Archiwum Cyfrowego w uzasadnionych przypadkach może udzielać zniżek lub zwolnić z opłat zawartych w cenniku.

Może zwolnić? Tak sam z siebie? No, proszę... Omnipotencja.

Przeczytaj również: We Francji OpenStreetMap może korzystać z państwowych danych kartograficznych.

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

Oniemiałem

Napisałbym coś, ale brak mi słów. Monopol prywatnych punktów kserograficznych przy publicznych bibliotekach (właśnie, ktoś się tym interesował kiedyś?) to przy tym mały Pikuś.

Czy NAC działa legalnie?

W marcu minie rok od wejścia w życie "Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 lutego 2008 r. w sprawie zmiany nazwy i zakresu działania Archiwum Dokumentacji Mechanicznej w Warszawie."
http://bip.ap.gov.pl/dokument.php?iddok=624&idmp=836&r=o

Par. 2 ust. 2 wspomina coś o statucie. W BIP w dalszym ciągu wisi tylko statut ADM. Być może jest to niedopatrzenie osoby odpowiedzialnej za informacje umieszczane w BIP, a być może NAC w dalszym ciągu posługuje się "pieczęcią urzędową państwową okrągłą z Godłem Państwa w środku i napisem na otoku "Archiwum Dokumentacji Mechanicznej"" (par. 4).

Jeżeli jednak naprawdę jeszcze nie ma statutu, a Archiwum np. używa innej pieczęci to czy dokumenty pieczętowane nią są legalne?
A kto wystawia faktury za sprzedane produkty i usługi NAC czy ADM?

To jest najlepsze

Koszty techniczne sporządzenia kopii z taśm filmowych 8 mm, 16 mm, 35 mm ponosi zamawiający wg cennika instytucji, w której zamawiane jest przekopiowanie. Dodatkowo zamawiający przekazuje jedną kopię sporządzoną na DVD do ADM.

Nie dość, że kopie wykonuje firma zewnętrzna, to jeszcze muszę wykonywać obowiązki należące do NAC, bo jak czytam na stronie NAC.

Podstawowe zadania NAC to:
- digitalizacja tradycyjnych materiałów archiwalnych
NAC będzie także realizował wszystkie dotychczasowe zadania ADM.

Może to zabrzmi śmiesznie,

Może to zabrzmi śmiesznie, ale kierunek, który wskazał NAC (wolne oprogramowanie + zamknięty kod) zyskał światowe uznanie już na jesieni:
http://www.linux.pl/?id=news&show=5123

Nawet argumenty podobne.

kup Pan coś, co jest darmowe

Załóżmy sytuację, że kupie zdjęcie (- format 13x18 od 350 dpi (1 zdjęcie) 25,- ). O ile dobrze zrozumiałem to takie samo zdjęcie do opublikowania w Internecie kosztowało by mnie 100zł.

I teraz co jeśli z premedytacją wykorzystam odbitkę za 25 w Internecie? Czy mogę być pociągnięty do odpowiedzialności karnej? Zakładam, że NAC nie ma już praw autorskich do tego zdjęcia.

Czy otrzymując reprodukcję zdjęcia nie należy ono do domeny publicznej?

Podstawa prawna działania NAC, a arbitraż cenowy...

piper's picture

Sytuacja, jaką opisał Radzik, to bardzo dobra ilustracja problemu.. Jaka jest podstawa prawna segmentowania przez NAC rynku...

Jeśli takiej podstawy nie ma, to można sobie wyobrazić, iż inny podmiot zakupi od NAC skan jakiegoś zdjęcia/mikrofilmu (do którego prawa autorskie już wygasły) i będzie je udostępniać kolejnym podmiotom lub je opublikuje. Podobnie może postąpić ze zbiorami, które jeszcze są chronione prawami autorskimi, ale nie należą do NAC (pod warunkiem uzyskania licencji od posiadającego te prawa).

Gwoli ścisłości licencyjnej

BoBsoN's picture

Widzę tutaj święte oburzenie rosnące dookoła, i o ile chodzi o cennik, to zgadzam się, że jest to wykorzystywanie monopolistycznej pozycji państwa (co na to urząd antymonopolowy?), ale...

Licencje OS wcale nie wymagają przekazania kodu społeczności FLOSS. Licencja typu GPL wymaga jedynie przekazania kodu klientowi - na jego życzenie. Ani klient, ani wykonawca nie są zobowiązani do publicznej publikacji kodu. Oczywiście klient/wykonawca może dystrybuować ten kod/kod wynikowy dalej - ale właśnie może != musi.
Atak na wykonawce projektu na licencji OS z żądaniem udostępnienia kodu, gdy się nie było jego zamawiającym wskazuje na brak zrozumienia mechanizmów licencji OS.

Oczywiście przedmiotem dyskusji pozostaje, czy nie należałoby zobowiązać jednostki publiczne do publicznego publikowania kodu zamawianych przez nie rozwiązań.

gwoli jeszcze większej ścisłosci licencyjnej

ksiewi's picture

Licencja GPL wymaga przy komercyjnym obrocie programami nią objętych albo przekazania klientowi kodów źródłowych, albo złożenia mu oferty tego przekazania. To dostawca jest zobowiązany zatem wyjść z inicjatywą, a nie klient (tzn. czekanie aż klient zauważy, że dostał program na GPL i być może upomni się o kod byłoby naruszeniem licencji).

nie jest tak, że NAC jest

nie jest tak, że NAC jest jedyną instytucją z tego rodzaju cennikiem, podobnie jest w innych archiwach - np: Płock:
§ 8.
Dopłaty
28. Pobiera się następujące dopłaty (w złotych polskich) do wymienionych w ust. 27 cen
za:
1) reprodukcje przeznaczone do publikacji w wydawnictwie periodycznym
(za 1 sztukę):
a) nakład do 5000 egzemplarzy________________ 20
b) nakład 5001-20 000 egzemplarzy ____________ 30
c) nakład 20 001-100 000 egzemplarzy ___________60
d) powyżej 100 000 egzemplarzy _______________100
2) reprodukcje przeznaczone do publikacji w wydawnictwie nieperiodycznym
(za 1 sztukę):
a) nakład do 5000 egzemplarzy________________ 30
b) nakład 500-10 000 egzemplarzy ______________50
c) powyżej 10 000 egzemplarzy _______________100
3) reprodukcje przeznaczone do jednorazowej prezentacji telewizyjnej, radiowej
lub filmowej (za 1 stronę) ______________________ 60
(w przypadku emisji wielokrotnej dopłata wynosi dwukrotność kwoty za emisję jednorazową)
4) reprodukcje przeznaczone do prezentacji w rozległych sieciach
informatycznych (za 1 stronę) __________________100
5) reprodukcje przeznaczone do prezentacji w reklamach (za 1 stronę) ___200 zł.

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Członek Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji, ekspert w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego Ministerstwa Rozwoju, felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również Członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>