Jak to jest z tym nowym prawem prasowym na Białorusi?

W zeszłym roku pisałem w tekście Zręby informatyzacji Białorusi - projekt ustawy o projekcie prawa medialnego (nie był to ani projekt ustawy "o informatyzacji", ani projekt "prawa prasowego", ale szeroka regulacja mediów, wszystko na raz, w jednym). W czerwcu - jak pisze Wprost - tamtejszy Parlament miał zatwierdzić "nowe prawo prasowe". Mikhail Doroshevich z serwisu e-belarus.org tego nie odnotował.

Wprost w tekście Białoruś: Łukaszenko bierze się za internet? (a to za PAP) cytuje szereg oficjalnych stanowisk, np. wypowiedź doradcy prezydenta Alaksandra Łukaszenki, Usiewołoda Janczeuskiego, który miał powiedzieć: "Wszelkie mówienie o tym, że Białoruś wprowadza restrykcje dla internetu jest czystą głupotą". Jest również wzmianka, że Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) apelowała o odrzucenie ustawy przed jej przyjęciem. To m.in. ze względu na konieczność rejestracji serwisów internetowych.

Jest też czerwcowy tekst Wprost: Białoruś: nowe prawo prasowe, w którym tygodnik odnotował (tu również za PAP):

Nowe prawo prasowe wprowadza zakaz finansowania mediów przez kapitał zagraniczny; dla uzyskania rejestracji konieczny jest udział w przedsięwzięciu podmiotu białoruskiego, a władze mogą odmówić, jeśli udział kapitału zagranicznego przekracza 30 proc. Zaostrzono też inne zasady rejestracji mediów i wydawania akredytacji. Dla dziennikarzy pracujących dla zagranicznych mediów ustawa wprowadza zakaz wykonywania działalności zawodowej bez akredytacji przyznanej przez białoruskie MSZ. Pojawił się także zapis o odpowiedzialności środków masowego przekazu w przypadku "rozpowszechniania niewiarygodnej informacji, która może zaszkodzić interesom państwowym lub społecznym".

Zastanawiam się, w związku z tym, czy Mikhail nie odnotował tego w swoim serwisie (który wszak jest cały czas dostępny online) ze względu na ograniczenia wynikające z nowej ustawy, czy też jest tak, że jeszcze nie ma o czym pisać? Próbowałem też znaleźć stanowisko OBWE, o którym mowa w tekście, ale nie widzę go w Sieci. Nie jestem wreszcie pewny, czy konsultowany w zeszłym roku projekt prawa medialnego i to, o czym pisze Wprost to ta sama regulacja, czy też nieco inna (ostatni tekst Mikhaila na ten temat, to: First hearings on amendments to Belarusian telecommunications law z lutego 2008 roku, a wcześniejszy: Belarusian draft law on informatization passed first hearings at the parliament z grudnia zeszłego roku). Wprost pisze m.in.:

Nowe prawo prasowe władze przygotowywały w trybie zamkniętym przez pięć lat z inicjatywy administracji prezydenta. Do parlamentu projekt trafił 10 czerwca, pierwsze czytanie odbyło się 17 czerwca. BAŻ otrzymał tekst nowej ustawy w przeddzień pierwszego czytania.

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

No to już wiemy jak jest...

No to już wiemy jak jest, gdyż Mikhail przeczytał tekst i skomentował go dla mnie mailem, a następnie zgodził się, bym opublikował jego komentarz pod tym tekstem, co niniejszym czynię:

It was really intersting to read your comments on "emerging" Mass Media Law: http://prawo.vagla.pl/node/8010

However, I would like to clarify some details in order to explain my silence about this issue.

Draft Mass Media Law does exist and it has passed two heariangs at Lower and one hearing at Upper Chamber of Belarusian parliament and has not been signed by president. I haven't mentioned the law at e-belarus.ORG, because there are only 4 artciles concerning internet.

The first one gives definition and "global computer network Internet" is mentioned there as a means of mass media "issue publication" whole phrase by the way sounds meaningless then in russian; information dissemination.

Article 3 defines that Mass Media Law provisions are applicable to internet versions of conventional media.

Articles 11 and 17 say the registration procedure for internet media is established by the Council of Ministers...

However, the Council of Minister regulation on this point has not been issued. Natalia Petkevich, Deputy Head, Administration of the president, says that the regulation will be designed in case the number of internet mass media "pose the problem" and not their contents.

So, sinse the situation is complicated and the draft law includes only "hints" concerning internet, I decided to take a pause until the things become more clear.

Best regards,
Mikhail Doroshevich
E-Belarus.ORG

--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination

Prezydent Białorusi podpisał

Jak donosi Rzeczpospolita w tekście Łukaszenko zaknebluje Internet - prezydent Białorusi podpisał wczoraj nowelizacje prawa prasowego, o której tu mowa w powyższej notatce. Rzeczpospolita relacjonuje:

Prawo okrzyknięte przez opozycję „kagańcem dla dziennikarzy” będzie wymagać od portali internetowych oficjalnej rejestracji domeny. Utrudni też pracę reporterom zagranicznym, zobowiązując ich do posiadania specjalnej akredytacji MSZ. Korespondenci będą mieli zakaz rozpowszechniania informacji szkodzących państwu i społeczeństwu. O zamknięcie gazety lub strony internetowej będzie mógł wnioskować prokurator.

--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>