Komisja po raz kolejny bada działanie dyrektywy Re-use

Przygotowujemy się do prac nad ustawą o ponownym wykorzystaniu informacji publicznej (por. ostatnio Uwagi PIIT i SLLGO do projektu założeń ustawy o re-use; Komisja UE pozwała Polskę w związku z brakiem wdrożenia dyrektywy 2003/98/WE), a tymczasem Komisja Europejska uruchomiła właśnie kolejne już konsultacje związane z funkcjonowaniem tej dyrektywy o ponownym wykorzystaniu informacji z sektora publicznego. Konsultacje potrwają do 30 listopada 2010 roku. A więc ponownie już kraje członkowskie (ale również organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy i zwykli obywatele) mogą przedstawić swoje uwagi do działania dyrektywy z dnia 17 listopada 2003 r.

Informacje na temat konsultacji, które ogłoszono 9 września, można znaleźć na dedykowanej stronie: An on-line survey on the PSI Directive. Tam również można znaleźć informację, że Agenda Cyfrowa dla Europy (o czym pisałem też relacjonując przyjęcie tej agendy) wskazuje konieczność przeglądu stosowania dyrektywy re-use do 2012 roku. Jest to nawet wskazane już w pierwszym "kluczowym zadaniu" Agendy Cyfrowej, w ramach działania zatytułowanego "Simplify copyright clearance, management and cross-border licensing". Mamy więc związek ponownego wykorzystania informacji publicznej z prawem autorskim i - szerzej - prawami własności intelektualnej...

Pytania w ankiecie Komisji dotyczą np. tego, czy uważacie Państwo, że potencjał dyrektywy Re-use został w Europie w pełni wykorzystany (ciężko będzie na te pytania odpowiedzieć będąc obywatelem kraju, który właśnie sądzi się z Komisją w związku z brakiem wdrożenia dyrektywy, ale trzeba zacisnąć zęby i wypełniać ten formularz). Czy Komisja ma podjąć nowe działania w celu promocji ponownego wykorzystania informacji publicznej? Czy należy zmodyfikować dyrektywę, czy też może silniej akcentować "miękkie prawo" (jak rozumiem chodzi o rekomendacje oraz poradniki Komisji (Commission guidance or recommendations), ale też samoregulacje i "lobbing" - niepokojące słowo - w administracji publicznej tam, gdzie pewne kwestie regulowane są przepisami podustawowymi). Czy re-use powinno dotyczyć również takich sfer jak edukacja, rozgłośnie publiczne, instytucje kultury? Czy definicje wykorzystywane w dyrektywie są jasne, czy też może należy je zmodyfikować?

To tylko niektóre pytania z tych, które pojawiły się w ankiecie.

Napisałem w tytule oraz we wstępie, że jest to już kolejny przegląd od dnia, w którym dyrektywa została przyjęta. Wnioski z poprzedniego przeglądu dyrektywy można znaleźć w dokumencie pt. KOMUNIKAT KOMISJI DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY, EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO I KOMITETU REGIONÓW Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego: – Przegląd dyrektywy 2003/98/WE – [SEC(2009) 597] (PDF).

Życzę Państwu miłej lektury przedstawionych materiałów (a także tych, które zgromadziłem do tej pory w dziale re-use niniejszego serwisu) oraz bezstresowego wypełniania formularzy udostępnionych przez Komisje Europejską.

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

15 min. na wypełnienie

KE we wstępie pisze, że wypełnienie ankiety zajmie ok. 15 min. Bardzo to ciekawe, jak to obliczyli, bo zakładali chyba, że nikt nie będzie miał żadnych uwag do Dyrektywy. Jeśli odpowiadać serio, mając jakieś przemyślenia, to nie ma szans i trzeba z godzinę poświęcić (tak na oko).
Swoją drogą UE jednak jest potwornie arogancka dając taką ankietę tylko po angielsku.

nie jest tak źle

Bez przesady, mi wypełnienie jej parę dni temu nie zajęło więcej niż 15 minut. Oczywiście jak chcesz się rozpisać na każde z pytań otwartych, to potrzeba na to więcej czasu. Ale pytania otwarte raczej nie są zbyt szczegółowo analizowane.

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>