TP: my nie blokujemy, sprawdź swój komputer
Jeden z czytelników przesłał mi skan odpowiedzi, której udzieliła Telekomunikacja Polska, a która dotyczyła skargi na działanie usługi neostrada tp. Czytelnik zwrócił uwagę, że nie może połączyć się z serwerem polska.irc.pl. Treścią reklamacji było - jak podkreśla czytelnik - zablokowanie przez Telekomunikację hosta. Konsultant TP dowiedział się również, że skarżący zna wypowiedzi Rzecznika TP o planowanej blokadzie (por. Techniczna czkawka poszukiwania linii demarkacyjnej między wolnością słowa, a odpowiedzialnością za słowo - wraz z dyskusją pod tekstem, w której głos zabiera także przedstawiciel TP).
W piśmie otrzymanym niedawno przez czytelnika można przeczytać, że "...Telekomunikacja Polska posiada określony zakres numerów IP, które są przydzielone dynamicznie Klientom korzystającym z usługi neostrada tp. TP nie odpowiada za treści przesyłane przez Klientów oraz nie ma wpływu na wprowadzanie i zdejmowanie blokad przez administratorów serwerów, z których korzystają Klienci neostrady.tp. Ponadto informujemy, że może Pan zwrócić się do administratora zablokowanego serwera z prośba o odblokowanie swojego konta pocztowego w domenie neostrada.pl. Proponujemy, żeby sprawdził Pan sprzęt komputerowy programem antywirusowym i ewentualnie skontaktował się z doradcą infolinii technicznej 0 800 102 102 w celu ponownego skonfigurowania ustawień sprzętu..."
Jak wspomniałem - czytelnik złożył skargę na to, że nie może połączyć się z serwerem IRC (ang. Internet Relay Chat), pod adresem polska.irc.pl. W tamtym czasie (15 grudnia 2008) Rzecznik TP opublikował w firmowym blogu notatkę pt. Nowe zabezpieczenia przed cyberprzestępczością, a w niej m.in:
(...)
Ze względu na to, że sieci Botnet są bardzo często kontrolowane za pośrednictwem serwerów IRC, wprowadzenie nowych zabezpieczeń może spowodować zablokowanie niektórych usług i serwerów tego typu.
(...)
Poniżej skan cytowanej wyżej odpowiedzi, którą czytelnik otrzymał właśnie z TP, a w której mowa o "Polska.ird.pl" (pewnie to literówka, ale uprzedzam):
Odpowiedź Telekomunikacji Polskiej na zgłoszenie niemożności połączenia się ze stroną intenetową znajdującą sie pod domena Polska.ird.pl (sic!)
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
W uzupełnieniu do treści informacji...
... dodaję, że usiłowałem złożyć REKLAMACJĘ, na co uzyskałem na Błekitnej Linii informację, że nie mogą przyjąć takiej reklamacji (???) i konsultant zaproponował mi złożenie SKARGI (co ma odzwierciedlenie w tytule pisma). Ponieważ nie jestem biegły w zawiłościach Prawa Telekomunikacyjnego byłbym zainteresowany uzyskaniem od bardziej biegłych w tej sprawie czytelników informacji, czym różni się Reklamacja od Skargi, i co w związku z tym powinienem odpisać TP w preambule mojego pisma jutrzejszego? ;-)
--
McGuru (składający skargę)
Reklamację można zgłosić
Reklamację można zgłosić przez Błękitną Linię - sam to uczyniłem - trzeba mieć tylko dużo samozaparcia w sobie i ładnie wytłumaczyć konsultantowi, że ma obowiązek ją przyjąć.
Tylko po co się męczyć?
Też miałem zniechęcające do dalszych kontaktów doświadczenia z błękitną linią i dlatego sam złożyłem reklamację na papierze. A o ile pamiętam regulamin - wydawało mi się że treść nie może decydować o nie przyjęciu złożonej formalnie reklamacji (chociaż potem reklamacja może być oczywiście odrzucona) - czy umiałby to ktoś zweryfikować?
Szczerze radzę złożyć
Szczerze radzę złożyć reklamację - poczytaj sobie art. 106 Prawa telekomunikacyjnego. "Skargi" tam nie ma ;-) A i o skutkach "skargi" przepis milczy.
Reklamacja od skargi rozni
Reklamacja od skargi rozni sie tym, ze reklamacje trzeba w okreslonym terminie rozpatrzyc. Jesli TP tego nie zrobi, to z mocy prawa staje sie ona rozpatrzona pozytywnie.
Reklamacja na Błękitnej Lini
Nie zawsze jest możliwość zgłoszenia na BL. Ostatnio kolega miał problem z neostradą, miesiąc wcześniej zrezygnował z abonamentu telefonicznego, bo ma komórkę. Zadzwonić z komórki nie może na 0800102102 (ERA), ja szukając informacji, jaki jest inny "normalny" numer na tą infolinię i okazuje się, że takiego brak. Znalazłem informację, że można próbować na 9393 poprzedzone prefixem (bądź nie - zależy od lokalizacji i sieci) i łaskawie poprosić o przełączenie na BL. Zadziałało, ale ile kopiejek za telefon on stracił w tym czasie.
"odblokowanie konta
"odblokowanie konta pocztowego"? widać, że to pismo to szablonowy bełkot nie na temat, wysyłany jak podejrzewam klientom w nadziei że się poddadzą...
Tak na marginesie...
Takie odpowiedzi prawie zupełnie nie na temat to chyba powszechne zjawisko. Sam niedawno wysłałem informację do pewnego banku, że na ich stronie jest błąd (pojawiał się komunikat, że klucz do google maps jest zarejestrowany dla innej strony). W odpowiedzi otrzymałem zupełnie bez związku ze sprawą instrukcję, co trzeba wpisać i kliknąć, żeby dostać się na żądaną stronę (tę, na której był błąd)...