Centrum Otwartych Rozwiązań dla Administracji
Tadam! W dniu 20 września 2007 r. Rada Ministrów przyjęła Program szkoleń z zakresu wykorzystywania technologii informatycznych dla urzędników administracji rządowej i samorządowej – CORA, realizowany na podstawie Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010. Pisałem o tym w notatce Społeczność międzynarodowa pisze projekt ustawy o Policji... w Nowej Zelandii. Dziś na stronie MSWiA pojawił się komunikat na ten temat. Zupełnie na marginesie - zachęcam do zapoznania się z postanowieniami umowy między rządem a Microsoftem ("Umowa Microsoft Select").
W Aktualnościach na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowano notatkę Rada Ministrów przyjęła Program szkoleń z zakresu wykorzystywania technologii informatycznych dla urzędników administracji rządowej i samorządowej – CORA. Na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w dziale poświęconym wrześniowym decyzjom rządu nie ma nic o tym, ale zostawmy to. Mamy "Centrum Otwartych Rozwiązań dla Administracji" jako program szkoleń i teraz niektórzy będą się zastanawiali co znaczy "Otwartych" w kontekście "rozwiązań". Przed zacytowaniem notatki przywołam czytelnikom jeszcze teksty: Interpelacja w sprawie powołania Centrum Otwartych Rozwiązań dla e-Administracji, O neutralności technologicznej i reklamie na stronach urzędów, Administracja rządowa sprzedaje produkty Microsoft? oraz Kto będzie informatyzował polską administrację?
Zacytujmy podlinkowaną wyżej notatkę, zawierającą informację o Centrum Otwartych Rozwiązań dla Administracji:
W dniu 20 września 2007 r. Rada Ministrów przyjęła Program szkoleń z zakresu wykorzystywania technologii informatycznych dla urzędników administracji rządowej i samorządowej – CORA, realizowany na podstawie Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010.
Program został opracowany z inicjatywy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, jako ministra właściwego ds. informatyzacji. W trakcie uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz przedstawicieli środowiska informatycznego: Krajową Izbę Gospodarczą, Krajową Izbę Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji, Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji oraz Polskie Towarzystwo Informatyczne.
Priorytetowym celem projektu CORA jest wprowadzenie procesowej organizacji pracy w administracji publicznej, efektywnie wykorzystującej możliwości technologii informacyjno-telekomunikacyjnej i świadczącej obywatelom oraz przedsiębiorcom usługi publiczne z wykorzystaniem drogi elektronicznej.
Urzędnicy i funkcjonariusze publiczni w Polsce powinni poszerzyć umiejętności stosowania nowoczesnych technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych w zakresie swoich zadań, oraz zapoznać się z tendencjami zmian w gospodarce i życiu społecznym wynikającymi z ich wykorzystania. Z tego powodu proponowany program kształcenia zapewnia zarówno szkolenia i kursy w zakresie użytkowania technik ICT, ale także stałe, kompetentne doradztwo, wsparcie techniczne i organizacyjne oraz niezbędną pomoc przy transformacji procesów administracyjnych. Szkolenia obejmują także zagadnienia neutralności technologicznej oraz interoperacyjności systemów informatycznych, co powinno zapobiec monopolizacji rozwiązań i technologii informacyjnych stosowanych przez administrację publiczną.
Nad programami i jakością prowadzonych szkoleń oraz systemem oceniania czuwać będzie Rada Programowa, powołana przez ministra właściwego ds. informatyzacji. W jej skład wejdą kompetentni eksperci z zakresu administracji, samorządności, informatyki, organizacji procesów biznesowych, edukacji i szkoleń oraz przedstawiciele Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Krajowej Szkoły Administracji Publicznej.
I jeszcze proponowane programy zajęć:
Program zajęć podstawowych obejmie między innymi:
1. podstawowe szkolenie z zakresu technik komputerowych oraz korzystania z sieci i Internetu, w tym:
a. podstawy technik informatycznych,
b. użytkowanie komputerów,
c. przetwarzanie tekstów,
d. arkusze kalkulacyjne,
e. bazy danych,
f. grafika menedżerska i prezentacyjna,
g. usługi w sieciach informatycznych (umiejętności zgodne z Europejskim Certyfikatem Umiejętności Komputerowych – ECDL);2. szkolenia z zakresu e-gospodarki oraz e-usług (podpis elektroniczny, elektroniczny obieg dokumentów, e-faktura, aukcja elektroniczna, bankowość elektroniczna, e-podatki itp.);
3. podstawy prawne informatyzacji sektora publicznego, polskie i UE;
4. szkolenie z zakresu ochrony danych osobowych i podstaw zachowania bezpieczeństwa informacji.
Program zajęć zaawansowanych obejmie między innymi:
1. szkolenia tematyczne związane z rozwojem społeczeństwa informacyjnego, wykluczenia cyfrowego, edukacji elektronicznej, elektronicznej gospodarki opartej na wiedzy itp. w zakresie:
a. polityki rządu,
b. roli i zadań administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego,
c. podstaw prawnych funkcjonowania administracji, polskich i UE,
d. polityki UE, w tym Funduszy Strukturalnych;2. zarządzanie informatyzacją w administracji publicznej – nietechniczne zagadnienia dotyczące zarządzania;
3. e-administrację: zastosowanie technologii informatycznych do zwiększenia efektywności działania administracji, w tym:
a. definicja zakresu działania e-administracji,
b. informatyzacja usług administracji publicznej,
- elektroniczny obieg dokumentów,
- elektroniczne usługi publiczne dla obywateli,
- elektroniczne usługi publiczne dla przedsiębiorców,
c. rozwiązania IT usprawniające pracę urzędów (jak planować i realizować zadania w samorządach)
d. informatyzacja w jednostkach służby publicznej – PSP, OSP, policja itp.,
e. e-Powiat – projekt informatyzacji JST, usługi publiczne on-line,
f. numer alarmowy 112,
g. systemy teleinformatyczne w urzędach administracji publicznej,
h. rodzaje miejskiego dostępu szerokopasmowego, publiczne punkty dostępu do Internetu,
i. elektroniczna karta miejska i publiczne punkty dostępu do Internetu,
j. informatyzacja na obszarach wiejskich;4. technologia internetowa (IP), telefonia internetowa (VOIP), możliwości transferu
danych, łącza szerokopasmowe;5. bezpieczeństwo przetwarzania danych przy zastosowaniu technologii informatycznych, polityka bezpieczeństwa systemów, rozpoznawanie nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemów;
6. e-nauczanie, nauczanie na odległość;
7. informatyzacja zarządzania oświatą i procesu edukacyjnego;
8. e- zdrowie:
- zastosowanie technologii teleinformatycznych w służbie zdrowia,
- e-szpital – cyfrowa platforma danych medycznych i tele-konsultacji;9. zwalczanie wykluczenia cyfrowego, e-integracja grup społecznie wykluczonych, odległych przestrzennie, osób niepełnosprawnych itp.;
10. zarządzanie i re-inżynieria procesów biznesowych oraz ich analiza i modelowanie;
11. zakupy systemów teleinformatycznych w trybie zamówień publicznych oraz narzędzia teleinformatyczne wspomagające udzielanie zamówień publicznych.
I jeszcze jeden fragment z dokumentu CORA opis syntetyczny (PDF):
Wszystkie szkolenia realizowane w ramach programu szkoleń CORA muszą uwzględniać zasadę równego traktowania rozwiązań informatycznych wykorzystywanych w procesie informatyzacji administracji publicznej i świadczeniu usług publicznych za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych (neutralność technologiczną) oraz aktywnie promować interoperacyjność systemów informatycznych poprzez obowiązkowe uwzględnienie w tematyce szkoleń obowiązujących standardów i wymagań dla systemów teleinformatycznych. Program danego szkolenia, we właściwym dla siebie zakresie, powinien również uwzględniać dobre praktyki związane z wykorzystaniem danych standardów i możliwy zakres ich zastosowania. Rada Programowa Projektu określi wytyczne do szkoleń mające na celu zachowanie neutralności technologicznej oraz uwzględnienie zagadnień interoperacyjności systemów.
Sygnalizowana wyżej notatka na marginesie: jeśli będziecie Państwo mieli ochotę, to możecie zapytać Ministerstwo o umowę SELECT, na bazie której administracja publiczna w Polsce kupuje (i "sprzedaje") licencje na produkty Microsoftu. Jeśli zapytacie o tę umowę, to powinniście ją uzyskać od ministerstwa, chociaż... Może lepiej kliknąć w PDF'a. "Postanowienia niniejszej umowy są poufne. Klient i Microsoft zobowiązani są do nieujawniania tych postanowień, ani treści ustaleń i negocjacji..."
W niniejszej umowie terminy "Panstwo", "Klient" oraz zaimek "Wy" oznaczają Ministra Nauki, natomiast termin "Microsoft" oraz zaimek "my" odnosi sie do Microsoft, która podpisała niniejszą umowę lub rejestracje...
Z jednej strony umowa została zawarta z Ministrem Nauki, Przewodniczącym Komitetu Badan Naukowych, z drugiej z Microsoft Ireland Operations Limited B. V.; umowa zawarta w 2000 roku była następnie prolongowana 20 grudnia 2005 roku przez Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, Grzegorza Bliźniuka, na okres 36 miesięcy.
Ale to tak na marginesie.
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
podręczniki do ECDL sygnowane przez PTI =marketing M-S?
małżonka udała się na multikurs, w tym szkolenia i egzaminy zakończone uzyskaniem ECDL.
Z ciekawości przejrzałem podręczniki do poszczególnych modułów, zgodne z sylabusem ECDL v.5.0, podaję ich ISBN'y:
1. 978-83-924808-2-2
2. 978-83-924808-9-1
3. 978-83-924808-4-6
4. 978-83-924808-5-3
5. 978-83-924808-6-0
6. 978-83-924808-7-7
7. 978-83-924808-8-4
wydawnictwo KISS (Stowarzyszenie Komputer i Sprawy Szkoły z Katowic), tytułów i nazwisk autorów nie podaję (chwilowo).
każdy jeden z tych podręczników (modułów), dla mnie,
jest marketingowym instruktażem dla użytkownika oprogramowania koncernu z Richmond i w sumie niczym więcej.
+/-20% objętości to printscreen'y okienek czytaj produktów Microsoft (Windows, pakiet M-S Office, IE, OE).
Na zalecenia KUE stosowania open source patrzę teraz trochę inaczej;)