Programy analizujące dane o obywatelach na celowniku

Demokraci przechwycili przywództwo w amerykańskim Senacie i Kongresie, zatem złożono projekt ustawy the Federal Agency Data Mining Report Act. Wedle intencji projektodawców - po przyjęciu ustawy administracja rządowa USA będzie musiała ujawnić wszelkie realizowane programy związane z inwigilacją i analizowaniem danych dotyczących obywateli.

I znów - jak w poprzednim newsie o projekcie ustawy PERFORM - wcześniej już składno podobne propozycje legislacyjne w Kongresie, jednak w republikańskim kongresie utknęły w komisjach. Również w przypadku tego projektu komentatorzy wiążą jego losy z faktem, iż nowym przewodniczącym Judiciary Committee został Demokrata Patrick Leahy. Ten przewodniczący komisji również jest zwolennikiem nowej regulacji. Na jego stronie dostępny jest obok oświadczenia również sam projekt ustawy (PDF)

Projekt ustawy zgłosili senatorowie Russell Feingold (D-Wis.), Leahy Daniel Akaka (D-Hawaii) oraz Republikanin John Sununu (R-N.H.). Wedle senatorów w USA prowadzi się obecnie prace nad przynajmniej 199 różnymi programami szpiegowania obywateli i analizowania informacji o nich. Zajmuje się tymi programami przynajmniej 52 agendy federalne (wynika to z dostępnego raportu US General Accounting Office: "DATA MINING Federal Efforts Cover a Wide Range of Uses" PDF z maja 2004 roku). Wśród programów, nad którymi prace trwają wymienia się takie jak: U.S. Department of Homeland Security's Automated Targeting System czy the Transportation Security Administration's Secure Flight. Bez wiedzy o tych programach nikt nie będzie wstanie stwierdzić czy tak olbrzymie banki danych sprzyjają budowaniu bezpieczeństwa obywateli czy wręcz przeciwnie - stanowią zagrożenie dla ich prywatności. W dyskusji np. podnosi się, że rząd USA dysponuje specjalną listą osób fizycznych, które są monitorowane w związku ze strategią walki z terroryzmem. Na liście, na której jest 300 tys osób, są również członkowie Kongresu.

Wielu obywateli i dziennikarzy nie ma wątpliwości: wiele programów realizowanych przez administrację federalną narusza prawo. Wystarczy sięgnąć do takich doniesień publikowanych wcześniej w tym serwisie, jak Rząd nielegalnie podsłuchuje obywateli - stwierdził amerykański sąd czy Sprawa EFF przeciwko AT&T - bitwa o prywatność obywateli (por. również Ustawa USA Patriot Act przeszła przez Senat i EFF: najpierw musicie uzasadnić retencję).

Pomijając coraz liczniejsze systemy informatyczne projektowane w Polsce, które będą zbierały, przechowywały czy analizowały dane obywateli - w Polsce nie da się np. uzyskać oficjalnych danych dotyczących podsłuchów stosowanych w Polsce (por. Podsłuchują coraz częściej).

Na temat propozycji ustawy można przeczytać w następujących źródłach:

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

Podsłuch i sąd

Rzeczpospolita o zmianie w kursie administracji rządu amerykańskiego dotyczącego podsłuchów w tekście O podsłuchiwaniu Amerykanów ma decydować sąd: "Republikanie obawiają się, że utrzymanie obecnego systemu podsłuchów okazałoby się potężną bronią w rękach demokratów przedwyborami prezydenckimi w 2008 roku. Dlatego zgodnie z nową polityką decyzje o podsłuchiwaniu rozmów i kontrolowaniu poczty elektronicznej muszą być zaakceptowane przez sąd. Jego posiedzenia i wyroki pozostają tajne, a procedury mają być maksymalnie przyspieszone. Sędziowie będą jednak musieli wydawać osobne orzeczenia wobec każdego podejrzanego. Jak ogłosił Biały Dom, w ostatnich tygodniach sąd zadecydował o utrzymaniu podsłuchu u dotychczas monitorowanych osób. Program podsłuchów nie będzie zatem przerwany ani nawet ograniczony".

To zmiana w stosunku do poprzedniej sytuacji, w któej podsłuchoiwano obywateli na podstawie odnawilnego, tajnego nakazu (pisałem o tym w jednej z podlinkowanych wyżej notatek).
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>