Podpis elektroniczny - nie będzie cudu nad Wisłą

Komitet Rady Ministrów zaproponował zmiany w ustawie o podpisie elektronicznym. Administracja publiczna miałaby obowiązek posługiwania się bezpiecznym podpisem elektronicznym od 1 maja 2008 r. Nie dajemy sobie rady z realizacją prostych obowiązków wynikających z dostarczania obywatelom podstawowych informacji, a chcemy mieć podpis elektroniczny? Nad Wisłą potrzebny nam cud.

Informację za PAP podała Rzeczpospolita: "Przepisy dają do 16 sierpnia 2006 r. czas na wdrożenie e-podpisu, które jest nieodzownym warunkiem elektronicznej korespondencji z obywatelami. Wiele urzędów nie zdąży jednak się do tego przygotować. Dlatego Komitet Rady Ministrów w projekcie zmiany ustawy o podpisie elektronicznym zaproponował przesunięcie terminu na 1 maja 2008 r."

Ja zaś chciałem dotrzeć do źródła i okazało się, że nie potrafię znaleźć zasobów internetowych Komitetu Rady Ministrów... Nowa witryna Kancelarii Prezeza Rady Ministrów nie pomogła mi w tym (strona główna ma 153 błędy semantyczne języka opisu dokumentu webowego, a jeśli chodzi o WAI to powiem jedynie, że mimo całej swej determinacji nie daję rady korzystać z tych rozwijanych w dół menu, ale widać nie zasługuje na to, by móc korzystać z serwisu internetowego rządu; jestem jedynie obywatelem).

W BIP Kancelarii Prezesa Rady Ministrów znalazłem jedynie Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie stałego komitetu Rady Ministrów wydane na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów... Może ja po prostu nie umiem szukać, a te zasoby, projekty, dokumenty przechodzące przez Komitet Rady Ministrów spokojnie czekają w internecie gdzieś dwa kliknięcia dalej...

screenshot Biuletynu Informacji Publicznej Kancelari Prezesa Rady Ministrów

Screenshot Biuletynu Informacji Publicznej Rady Ministrów - efekt jaki uzyskuje się przeszukując BIP rządu w poszukiwaniu wyników hasła "Komitet Rady Ministrów". Mechanizm przenosi na stronę główną BIP Kancelarii Prezesa Rady Ministrów... Szukaj wiatru w polu. Ale informuje się mnie - obywatela, że: "Zgodnie z ustawą z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej każdy obywatel ma prawo do informacji o działaniach, kompetencjach, statusie prawnym, zasadach funkcjonowania oraz podejmowanych decyzjach organów władzy publicznej. Jednocześnie organy władzy publicznej są zobowiązane do udostępniania informacji jawnych o swojej działalności w Biuletynie Informacji Publicznej..."

Za podpis elektroniczny odpowiedzialne jest Ministerstwo Gspodarki, zatem wszedłem na stronę tego ministerstwa i zacząłem szukać podpisu elektronicznego...

Screenshot strony Ministerstwa Gospodarki z wynikami wyszukiwania hasła podpis elektroniczny

Screenshot strony Ministerstwa Gospodarki z wynikami wyszukiwania hasła "podpis elektroniczny". Są wyniki wyszukiwania, w szczególności "Podpis elektroniczny - sposób działania, zastosowanie i korzyści – broszura informacyjna"... Klikam.

Ministerstwo Gospodarki - nie jestem uprawniony do tego, by obejrzeć stronę..

Kliknąłem w wynik wyszukiwania, ale niestety jestem na czarnej liście nieurpanionionych do obejrzenia tego zasobu: "You are not authorized to view this page. The Web server you are attempting to reach has a list of IP addresses that are not allowed to access the Web site, and the IP address of your browsing computer is on this list". Doigrałem się. Ministerstwo Gospodarki umieściło numer IP mojego komputera na czarnej liście - nie mogę z tego komputera oglądać niektórych stron internetowych, które jednak znajdowane są w wynikach wyszukiwania... Zaraz. Przecież Ministerstwo Gospodarki nawet nie wie o moim istnieniu. To pewnie nic osobistego (link prowadzi do katalogu "INTRANET", ale dlaczego zatem jest na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania?)...

Wracając do podpisu elektronicznego - wniosek z doniesień PAP jest taki, że cudu nad Wisłą nie będzie. Przeczytaj felieton: Czy będzie nowy cud nad Wisłą?

Na stronie Ministerstwa Gospodarki dostępne jest opracowanie z 5 lutego 2003 roku (jeden z 7 elementów pojawiających się na liście wyników wyszukiwania): Funkcjonowanie e-podpisu. To takie jakby pytania i odpowiedzi, jak w poniższym przykładzie:

Kiedy podpis elektroniczny zacznie obowiązywać np. w urzędach i bankach?
Od 16 sierpnia 2006 obywatele będą mieli możliwość wnoszenia wniosków i podań do urzędów drogą elektroniczną. Banki i organy władzy publicznej, które już świadczą usługi certyfikacyjne, do końca grudnia 2002 r. dostosują je do wymogów ustawy. Inne podmioty (osoby fizyczne i prawne) nie mają obowiązku stosowania podpisu elektronicznego.

Pod tym dokumentem m.in. komentarz jakiejś Magdy (ministerstwo pozwoliło internautom komentować dokumenty zgromadzone na stronie): "Dziwię się, że powyższa strona nie została zaktualizowana, chociaż NCC funkcjonuje już od pół roku..." Komentarz dodano w lutym 2006 roku. Są też inne komentarze.

Art. 58 ust. 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym:

...w terminie 4 lat od dnia wejścia w życie ustawy organy władzy publicznej umożliwią odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej, w przypadkach gdy przepisy prawa wymagają składania ich w określonej formie lub według określonego wzoru...

Ustawa weszła w życie 16 sierpnia 2002 roku.

Chcemy mieć w Polsce podpis elektroniczny? Czy naprawdę chcemy mieć taki podpis? Jestem pełen obaw. Przeczytaj również: Czekając na Plan Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010, Bariery podpisu elektronicznego w Polsce. Doniesienia nt. podpisu elektronicznego zbieram w dziale podpis elektroniczny właśnie...

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

Różnie bywa, przeważnie kiepsko...

Nie wiem serwisy rządowe zazwyczaj są kiepsko obsługiwane ze strony merytorycznej i technicznej, chyba z pół roku temu zgłosiłem poprzez odpowiedni formularz na stronie Ministerstwa Gospodarki drobny błąd w podstawie prawnej odnośnie dostępu do informacji publicznej oraz fakt, że koszmarnie stary tekst ujednolicony tej ustawy oferują i zero odzewu, pomimo tego, że musiałem podać paskudnie duże ilości swoich danych (imię, nazwisko, adres, etc.) - gdzie tu KPA na które sami się powołują lub byustawa o ochronie danych osobowych? Pomijając takie sytuacje jak wysłanie emaila na adres typu webmaster@pewna_agencja_rolnicza.gov.pl i otrzymanie odpowiedzi, że ten adres nie ma nic wspólnego z właściwą stroną...

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>