"Przyjaciele prezydencji" dyskutowali o przepisach karnych w ACTA

Rada częściowo "odtajniła" jeden z rozdziałów negocjowanego wciąż traktatu Anti-Counterfeiting Trade Agreement (ACTA). Chodzi o Rozdział 2 (Chapter 2), który ma zawierać przepisy prawno-karne (Criminal provisions). Oczywiście odtajnienie polega na tym, że odtajniono tyle, ile można było, dlatego nie odtajniono praktycznie nic, a wszyscy zainteresowani mogą przeczytać "NOT DECLASSIFIED FROM THIS POINT UNTIL THE END OF THE DOCUMENT (page 6)"...

22 grudnia Rada zdecydowała się na częściową zmianę klasyfikacji dokumentu z 19 października 2009 roku. Chodziło o materiały negocjacyjne "Friends of Presidency" Group, w którym spisano ustalenia ze spotkania, które odbyło się 14-tego października. Była to kontynuacja wcześniejszych negocjacji. Częściowo odtajniony kilka dni temu dokument (PDF) rozpoczyna się od słów:

The “Friends of Presidency” Group met on 14 October 2009, to continue discussions on the draft text of criminal provisions to be included in the Anti-Counterfeiting Trade Agreement (ACTA), as set out in document 13876/09 DROIPEN 112 WTO 197 PI 94.

The text of the criminal provisions as it arose from the discussions in the "Friends of Presidency" Group, is set out in the Annex. Modifications with regard to the previous document are highlighted in bold and underlined. Deletions are marked out by […]. Comments and outstanding reservations are set out in footnotes.

Czyli, że efekt ustaleń znajduje się w załączniku, a ten załącznik... nie został odtajniony (jest również pewien wcześniejszy list w sprawie cytowanego dokumentu, dość podobny w przekazie do tego, który uzyskał Jarosław Lipszyc, gdy pytał Radę o treść innego nieujawnionego dokumentu; por. Klasyfikacja dokumentów UE ze względów bezpieczeństwa - na przykładzie dokumentu nt. ACTA).

Cóż to takiego ta Grupa "Przyjaciele prezydencji" (“Friends of Presidency” Group)?

Przyznam, że pierwszy raz widzę odesłanie do czegoś takiego, ale zacząłem szukać i oto, co znalazłem - Address by Minister Dr Dimitrij Rupel to the European Parliament (AFCO):

(...)
The following important but sensitive area is the issue of comitology. Considering that the entire reform of the committee procedure and executive phase of decision-making in the EU relates to the role of the European Parliament in the decision-making process – particularly its executive phase – it is important that the Council and Parliament be placed on an equal footing in the regular legislative procedure as provided for in the Lisbon Treaty. Article 249b of the Reform Treaty provides a new legal basis for regulating the transfer of executive powers and the comitology mechanism, as well as for the latter’s deletion. May I inform you that last week Coreper established a “Friends of the Presidency Group – comitology”, which will hold its first meeting on 30 January 2008. The Group will be tasked with examining alignment proposals according to the omnibus method. The European Parliament will be promptly informed of the progress achieved.
(...)

Tu jest jeszcze inny tekst na temat Przyjaciół prezydencji - UE. W środę spotkanie grupy ds. finansowania ochrony klimatu (2009-12-01):

Szwedzkie przewodnictwo zaproponowało otwartą formułę grupy roboczej w formie grupy "przyjaciół prezydencji", co oznacza, że kraje członkowskie mogą wysłać do niej dowolnie wybranych ekspertów. Polskę będzie reprezentował główny negocjator w sprawach klimatycznych, Piotr Serafin.

O co tu chodzi?

Warto sięgnąć jeszcze do tekstu Postanowienia Rady Europejskiej w Sewilli w sprawie reformy funkcjonowania Rady UE, gdzie m.in.:

COREPER współpracuje z większością grup roboczych Rady. W bezpośrednie przygotowanie jego prac zaangażowane są: Grupa Antici (COREPER II), Grupa Mertens (COREPER I) oraz Grupa Przyjaciół Prezydencji (Friends of the Presidency Group).

I jeszcze do tabelki KOMITETY USTANOWIONE NA MOCY TRAKTATÓW...

Przeczytaj również:

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>