Wyskakujące okienka reklamowe oczami regulatora - przygotowywane są postępowania

W tym serwisie wielokrotnie pojawiał się problem spamu, a więc przesyłania niezamawianych informacji. Wskazywałem również, że reklamy typu pop-up mogą - na gruncie dzisiejszych przepisów - być uznane za delikt nieuczciwej konkurencji (por. Wyskakujące okienko to nie spam?; UOKiK twierdzi, że "zgodnie z prawem reklama typu pop-up nie jest zakazana"). Tematowi przyglądał się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministerstwo Infrastruktury, które to instytucje, w ramach akcji Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów, sprawdziły blisko 200 stron w sieci i uznały, że "internetowa reklama bywa uciążliwa".

Reklama internetowa typu pop-up zwróciła uwagę UOKiK w związku z Międzynarodowymi Dniami Przeszukiwania Internetu (Internet Sweep Day; por. International Internet Sweep, czy Dzwonki, tapety (do komórek) i prawa konsumentów oczyma Brukseli). Myślę, sobie, że urząd mógłby się też zainteresować reklamą typu pop-under, i innymi jeszcze formami uciążliwej reklamy (też wyświetlanej na różnych warstwach). A może się interesował, a to problem jedynie nomenklatury... Tak czy inaczej przygotowywane są postępowania...

Na stronach UOKiK opublikowano komunikat Pop-up na cenzurowanym, a tam czytamy:

Reklama internetowa jest jednym z narzędzi służących przesyłaniu informacji marketingowych i pozyskiwaniu klientów – wzrost wydatków na ten cel cechuje od 2000 roku największa dynamika (CR Media Consulting, 2007). Formą komunikacji za pośrednictwem sieci jest m.in. reklama typu pop-up, czyli wyskakujące na ekranie monitora okienka prezentujące treści promocyjne – często trudne do zignorowania lub zamknięcia.

Metody stosowane przez internetowych reklamodawców wzbudziły również wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministerstwa Infrastruktury. W ramach wspólnej akcji zbadano reklamy typu pop-up. Efektem jest blisko 200 przeszukanych stron internetowych i planowane postępowania.

Wśród zakwestionowanych reklam znalazły się m.in. takie, w których pole krzyżyka jest nieaktywne bądź ucieka przed kursorem, w ogóle nieposiadające pola zamknięcia lub z zamknięciem pojawiającym się dopiero po kilkunastu sekundach odtwarzania lub dźwiękowe, często bardzo głośne. Należy podkreślić, że wszystkie przeglądarki, za pośrednictwem których prowadzono kontrolę, były wyposażone w blokadę okienek wyskakujących. Mimo to reklamy uruchamiały się bez problemu.

Zgodnie z prawem reklama typu pop-up nie jest zakazana. Jednak w opinii Urzędu, niektóre jej formy – w szczególności okienka internetowe pozbawione funkcji natychmiastowego wygaszenia lub zaprojektowane specjalnie w celu obchodzenia blokad stosowanych w programach antywirusowych posiadających opcję blokady – mogą stanowić istotną ingerencję w sferę prywatności użytkowników sieci. Tego obowiązujące przepisy zakazują.

Obecnie wyniki przeglądu prowadzonego przez Ministerstwo Infrastruktury są analizowane przez UOKiK. Na podstawie zgromadzonych informacji Urząd może wszcząć postępowania wyjaśniające, celem ustalenia czy zasadne jest podjęcie dalszych działań, np. ukaranie zleceniodawców sankcją finansową wysokości do 10 proc. ubiegłorocznych przychodów.

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

Nie da się ukryć że

Nie da się ukryć że omijam z daleka portale atakujące mnie wyskakującymi oknami i agresywną reklamą. To jest Spam! Dla mnie to przykład chciwości i dowód przerostu firmy nad internetowym produktem.

Z ulgą witam wszystkie dodatki do przeglądarek, które ukrywają agresywnie atakujące oferty.

I chociaż okulary narciarskie rosną mi na drugi micromiękki, to muszę przyznać, że robi to w innym stylu, styl ten przejawia się w interoperacyjności i właśnie w delikatności i dopasowaniu ich reklam.

[...] Myślę, sobie, że

[...] Myślę, sobie, że urząd mógłby się też zainteresować reklamą typu pop-under, i innymi jeszcze formami uciążliwej reklamy (też wyświetlanej na różnych warstwach). A może się interesował, a to problem jedynie nomenklatury...[...]

a ja myślę, Szanowny Panie VaGla, że mimo wszystko i wbrew ogólnej opinii, w Urzędzie i Ministerstwie nie pracują debile.
Nazywając coś "typ reklamy pop up" nasz rozmówca od razu wie o co chodzi. Myśli Pan, że mówiąc "intersitial" też zrozumie?

ja uwazam, ze umieszczanie

ja uwazam, ze umieszczanie takich reklam to prawo wlasciciela strony (mam kilka nie malych serwisow ale nie daje takich reklam, bo uwazam ze przynosza wiecej zlego niz dobrego...)

ale skoro pop-upy sa spamem to za takowy mozna tez uznac samochod z wymalowana reklama, z ktorego na dodatek jest puszczana reklama audio...

a co powiecie na reklame o2?
bylem zmuszony uzywac przez 3 dni poczty o2 i oto co zwrocilo moja uwage

Od: "Karol A. Niezłomno...
Temat: Re: Re: Gdzie kredyt?

Hej,

Czy to prawda, że ostatnio brałeś kredyt? W którym banku?
Z góry dzięki za pomoc. Ja właśnie zastanawiam się nad
kupnem mieszkania...

Karol

[odstep jakies 20-30 linijek]

---
Reklama rozesłana przez Portal o2.pl
zgodnie z regulaminem kont e-mail.

Nadawcą listu jest:
o2.pl Spółka z o.o.
ul. Jutrzenki 177
02-231 Warszawa

dzisiaj przyszedl kolejny mail
Od: "Karol A. Niezłomno...
Temat: Re: Re: Gdzie kredyt?

Dobra, już nieważne :). Adrian dał mi namiar na www.bankowo.pl.
Tam są chyba prawie wszystkie banki...
Jeszcze raz przepraszam za zamieszanie...

K.

---- Wiadomość Oryginalna ----
Od: Karol A. Niezłomnowski
Data: 24 września 2008 16:46
Temat: Re: Gdzie kredyt?

>
> Hej,
>
>
> Czy to prawda, że ostatnio brałeś kredyt? W którym banku?
> Z góry dziękuję za pomoc. Ja właśnie zastanawiam się nad
> kupnem mieszkania...
>
>
>
> Karol
>
>

[duzy odstep]

---
Reklama rozesłana przez Portal o2.pl
zgodnie z regulaminem kont e-mail.

Nadawcą listu jest:
o2.pl Spółka z o.o.
ul. Jutrzenki 177
02-231 Warszawa

czy to nie przejaw nieuczciwej konkurencji?

Chyba coś zgubiłeś w tej wiadomości.

Zarówno nadawca jak i odbiorca jasno wskazują, ze to reklama:

Od: Karol A. Niezłomnowski - przesłane przez o2.pl
Do: Reklama wysłana przez portal o2.pl

(Polecam w programie pocztowym włączyć filtr na ".*przesłane przez o2.pl")

Niedobrze...

Do tej pory większość użytkowników internetu udawała, że widzi reklamy, w czym skutecznie pomagały im takie programy i wtyczki jak flashblock, AdMunch, NoScript itp. Właściciele witryn też udawali, że reklamy są skuteczne, co pozwalało im zgarniać kasę od naiwnych reklamodawców. Teraz, kiedy Przenajświętsze Ministerstwo zabroni reklam pop-up (a może i wszelkich innych), usługi nagle zdrożeją, znikną bezpłatne konta itd.

Dla równowagi przyznam, że nie miałbym nic przeciwko odpływowi użytkowników z takich portali jak Tlen czy Wirtualna Polska. Witajcie w Google. Tu nie dokleja się reklamy do poczty.

Witam. Portal mozna porownac

Witam.

Portal mozna porownac do chodnika, po ktorym sie poruszamy. Zas reklamy do ulotkarzy stajcych po bokach. Dopuki staja grzecznie jest ok. To ja wybieram ktora ulotke wziasc/kliknac baner. Pop-upy to ulotkarz, ktory co 3 metry zastepuje droge i rzuca w twarz ulotka. Niepodzisz dalej az nie usuniec switnistwa. Pop-upy omijajace zabezpieczenia to tak jakby ulotke posmarowali superglue

Kwestia edukacji

Kwestia edukacji obywatelskiej - średnio rozgarnięta małpa potrafiłaby się nauczyć instalacji firefoxa i adblock+. Zainteresowanie urzędu ochroną konsumentów przed naporem reklam w sieci świadczy o tym, że urzędnicy mają nas za idiotów.

A być może

VaGla's picture

A - być może - jest Pan osobą o ponadprzeciętnej wiedzy i umiejętności - w stosunku do innych konsumentów na rynku oraz - znów być może - nie pochylił się Pan zbyt nisko nad rolą, jaką odgrywa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w systemie prawa konkurencji i konsumentów w Polsce.
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination

z dużym smutkiem

maniak713's picture

Z wielkim smutkiem muszę się zgodzić z tą uwagą. Zdecydowana większość internautów a) nie wie, że można zablokować reklamy i b) nawet jak usłyszy, to niekoniecznie umie to zrobić...

AdBlock+ jest świetny, ale żeby się naprawdę pozbyć reklam, trzeba np dopisywać własne wzorce do blokowania, rozumieć jak ten program działa itp. A to jest ten łatwy sposób...

Choć nie liczę na jakieś wielkie zmiany wywołane przez UOKiK, może przynajmniej jakaś świadomość wzrośnie w społeczeństwie.

Dodaj nowy komentarz

Zawartość tego pola nie będzie publicznie dostępna.
  • Dopuszczalne tagi HTML: <a> <em> <del> <ins> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rozpoczynanie akapitów i łamanie wierszy następuje automatycznie.
  • Użyj [# ...] by dodać automatycznie numerowany przypis dolny (footnotes).

Więcej informacji na temat opcji formatowania

CAPTCHA
Niestety spamerzy atakują, dlatego muszę się bronić.
1 + 14 =
Rozwiąż to proste zadanie matematyczne. Dla przykładu: 1+3 daje 4.

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Członek Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji, ekspert w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego Ministerstwa Rozwoju, felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również Członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>