Sąd Najwyższy o podsłuchach: tylko konkretnych ludzi i tylko przy najcięższych przestępstwach
W czasie, gdy w Sejmie raz za razem pojawia się retencja danych telekomunikacyjnych, gdy w Niemczech trwają prace nad narzędziami do zdalnego przeszukania komputerów użytkowników internetu (por. Koń jaki jest, nie każdy widzi, czyli niemieckie prace nad projektem "Federal trojan"), należy z uwagą odnotować stanowisko Sądu Najwyższego ogłoszone 26 kwietnia, zgodnie z którym efekt podsłuchu może być dowodem w postępowaniu karnym jedynie wobec tych osób, co do których sądy wydały zgodę na zastosowanie takiej kontroli operacyjnej oraz wyłącznie wobec ściśle określonych, najgroźniejszych przestępstw, określonych w art. 19 ust. 1 ustawy o Policji (Sygn. akt I KZP 6/07).
W sprawie, którą zajmował się siedmioosobowy skład Sądu Najwyższego sąd rozpatrywał wniosek Prokuratora Generalnego, który domagał się aby SN, ze względu na "rozbieżności w orzecznictwie", wydał uchwałę, że dowody uzyskane z kontroli operacyjnej mogą się odnosić także do przestępstw spoza katalogu wymienionego w ustawie o policji oraz do osób, wobec których sąd nie wydał zgody na ich podsłuchiwanie, ale zostały one podsłuchane, bo taką zgodę wydano np. wobec jego rozmówcy - tak to przedstawiła PAP, ale na stronie Aktualności Sądu Najwyższego zacytowano zadane pytanie:
Czy przez 'uzyskane dowody pozwalające na wszczęcie postępowania karnego lub mające znaczenie dla toczącego się postępowania karnego' w rozumieniu art. 19 ust. 15 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r., Nr 7, poz. 58 z późn. zm.) należy rozumieć tylko dowody popełnienia przestępstw wymienionych w katalogu z art. 19 ust.1 tej ustawy i odnoszące się jedynie do osoby, wobec której zarządzono kontrolę operacyjną?
Jak donosi PAP - we wniosku Prokurator Generalny argumentował, że sądy dyscyplinarne dla prokuratorów dopuszczały taką możliwość.
Co prawda Sąd Najwyższy odmówił odpowiedzi na pytanie prawne ze względów proceduralnych, ale jednak takie odmowy SN również są interesującą lekturą. Również tym razem SN zajął stanowisko (chociaż nie odpowiedział, bo taka odpowiedź możliwa jest w przypadku rozbieżności w orzecznictwie sądów powszechnych, a nie sądów dyscyplinarnych ;)
W pierwszej kolejności SN potwierdził, że "przez dowody pozwalające na wszczęcie postępowania karnego lub mające znaczenie dla toczącego się postępowania należy rozumieć wyłącznie dowody popełnienia przestępstw wymienionych w katalogu z art. 19 ustęp 1. ustawy o policji", a po drugie, że wyniki podsłuchu mogą być dowodem tylko w sprawie konkretnej osoby, wobec której sąd wydał zgodę na zastosowanie kontroli operacyjnej. Wynikać to ma z ustawy o policji, "która nakazuje we wniosku do sądu o zgodę na podsłuch podawać nie tylko opis przestępstwa, o które jest podejrzewana określona osoba, ale także dane tej osoby".
Będzie chyba trzeba nieco poczekać na opublikowanie jakichkolwiek materiałów SN na temat tego "braku odpowiedzi" (w leadzie umieściłem sygnaturę akt, więc gdyby ktoś akurat miał dostęp do tej odmowy odpowiedzi...), ale uważam, że stanowisko Sądu Najwyższego jest niezwykle ważne. Nie znając dokładnej treści stanowiska trudno jest mi się odnieść do tego jak SN odnosi się do kwestii swobodnej oceny dowodów, bo z tego co powyżej przytoczyłem wygląda prawie tak, jakby Sąd przychylał się do koncepcji "owoców zatrutego drzewa" (por. m.in. Jeszcze wniosek o ściganie)
Art. 19. ustęp 1 ustawy o Policji
Przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych, podejmowanych przez Policję w celu zapobieżenia, wykrycia, ustalenia sprawców, a także uzyskania i utrwalenia dowodów ściganych z oskarżenia publicznego, umyślnych przestępstw:
1) przeciwko życiu, określonych w art. 148-150 Kodeksu karnego,2) określonych w art. 134, art. 135 § 1, art. 136 § 1, art. 156 § 1 i 3, art. 163 § 1 i 3, art. 164 § 1, art. 165 § 1 i 3, art. 166, art. 167, art. 173 § 1 i 3, art. 189, art. 204 § 4, art. 223, art. 228 § 1 i 3-5, art. 229 § 1 i 3-5, art. 230 § 1, art. 230a § 1, art. 231 § 2, art. 232, art. 245, art. 246, art. 252 § 1-3, art. 253, art. 258, art. 269, art. 280-282, art. 285 § 1, art. 286 § 1, art. 296 § 1-3, art. 296a § 1, 2 i 4, art. 296b § 1 i 2, art. 299 § 1-6 oraz w art. 310 § 1, 2 i 4 Kodeksu karnego,
3) przeciwko obrotowi gospodarczemu, określonych w art. 297-306 Kodeksu karnego, powodujących szkodę majątkową lub skierowanych przeciwko mieniu, jeżeli wysokość szkody lub wartość mienia przekracza pięćdziesięciokrotną
wysokość najniższego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie odrębnych przepisów,4) skarbowych, jeżeli wartość przedmiotu czynu lub uszczuplenie należności publicznoprawnej przekraczają pięćdziesięciokrotną wysokość najniższego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie odrębnych przepisów,
5) nielegalnego wytwarzania, posiadania lub obrotu bronią, amunicją, materiałami wybuchowymi, środkami odurzającymi lub substancjami psychotropowymi albo ich prekursorami oraz materiałami jądrowymi i promieniotwórczymi,
6) określonych w art. 8 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Przepisy wprowadzające Kodeks karny (Dz.U. Nr 88, poz. 554 i Nr 160, poz. 1083 oraz z 1998 r. Nr 113, poz. 715),
7) określonych w art. 43-46 ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz. U. Nr 169, poz. 1411),
8) ściganych na mocy umów i porozumień międzynarodowych, gdy inne środki okazały się bezskuteczne albo zachodzi wysokie prawdopodobieństwo, że będą nieskuteczne lub nieprzydatne, sąd okręgowy, na pisemny wniosek Komendanta Głównego Policji, złożony po uzyskaniu pisemnej zgody Prokuratora Generalnego albo na pisemny wniosek komendanta wojewódzkiego Policji, złożony po uzyskaniu pisemnej zgody właściwego miejscowo prokuratora okręgowego, może, w drodze postanowienia, zarządzić kontrolę operacyjną.
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
uzasadnienie
Postanowienie Sygn. akt I KZP 6/07 z dnia 26 kwietnia 2007 r.
nie ma problemu z dostępem do orzecznictwa izb karnych SN - wszystko (często jeszcze tego samego dnia) jest na oficjalnej stronie
Obszerny fragment uzasadnienia (Sygn. akt I KZP 6/07)
Dziękuję za link. Poniżej obszerny fragment podlinkowanego wyżej uzasadnienia Postanowienia z 26 kwietnia 2007 r. Sąd Najwyższy – Izba Karna w Warszawie (Sygn. akt I KZP 6/07), w którym Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów postanowił odmówić podjęcia uchwały. Może kiedyś się przyda, więc będzie "pod ręką":
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination