Konsolidacje na rynku medialnym

Nawet w dobie powstawania nowych kanałów dystrybucji informacji takich jak internet - wielkie media dominują w szumie informacyjnym. Amerykańska Komisja Komunikacji (Federal Communications Commission) zorganizowała publiczne konsultacje w sprawie konsolidacji mediów. Czy jest miejsce na niezależną działalność informacyjną? Wszystko jest "sformatowane", obywatele stale dostają dawkę tych samych doniesień i komentarzy. U nas ta dyskusja odbywała się przy okazji przesłuchań przed Komisją Śledczą ds Afery Rywina, ale chyba skala zjawiska u nas i w USA jest nieporównywalna?

O konferencji, która odbyła się na Uniwersytecie Południowej Kalifornii, w centrum konferencyjnym w Los Angeles, donosi News.com, w tekście Hollywood bashes media consolidation. Pytanie, na które organizatorzy spodziewają się usłyszeć odpowiedź, brzmi: czy konsolidacja na rynku mediów zmniejsza różnorodność programów (informacyjnych), do których Amerykanie mają dostęp (whether consolidation in the media has hurting the diversity of programming that Americans see and hear on the open airwaves).

"Duże media" ponoć stoją na stanowisku, że potrzebują więcej swobody w konsolidacji na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. W opozycji do nich stawiają się organizacje konsumenckie, przedstawiciele grup walczących o prawa obywatelskie oraz niezależni twórcy treści i dziennikarze (?). Twierdzą oni podobno, że konsolidacja zabija kreatywność i różnorodność. Niektórzy podpowiadają z boku, że sporo kreatywności wymaga stworzenie takiego modelu biznesowego, który udźwignie presję konkurencyjnego rynku.

Internetowe dziennikarstwo jest trendy! Ale dziennikarstwo takie napotyka na szereg przeciwności. Net neutrality, wielokrotnie przywoływane ostatnio ograniczanie i kontrola dostępu oraz kanałów dystrybucji. Osobne wyzwanie stanowi konwergencja mediów. Można by pewnie wymieniać długo. Ciekawy jestem komentarzy czytelników na ten temat. Czy przysłowiowy "Web 2.0" może stać się konkurencją dla dużych medialnych koncernów?

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>