Urząd Patentowy, Prokurator Generalny i Minister Gospodarki o patentach na algorytmy w RP
Moim tekstem Kto odpowiada za to, że w Polsce udzielane są patenty na algorytmy? zainteresował się dziennikarz z tygodnika "Fakty i Mity" (którego to periodyku do tej pory nie znałem i w sumie nadal nie znam). Tak czy inaczej - dziennikarz zadał pytania dotyczące patentowania algorytmów w kilku urzędach i otrzymał odpowiedzi, które to odpowiedzi przesłał mi do wykorzystania. W związku z tym odpowiedzi na zadane pytania umieszczam poniżej.
Pan Michał Charzyński z tygodnika Fakty i Mity (w tym serwisie nie zajmuję się problematyką "istotną" z punktu widzenia tego periodyku - sądząc po podtytule: "tygodnik nieklerykalny"; proszę pamiętać o tym formułując ewentualne komentarze) zapytał o kwestie patentów na algorytmy m.in. Urząd Patentowy RP, Ministra Gospodarki (jako organu nadzorującego Urząd Patentowy w imieniu Rady Ministrów) oraz Prokuratora Generalnego (poniżej jako Ministerstwo Sprawiedliwości).
Odpowiedź od rzecznika Urzędu Patentowego RP (podobna - jak mnie zapewniono - do odpowiedzi, którą dziennikarz otrzymał z Ministerstwa Gospodarki):
W związku z pytaniami przekazanymi do Urzędu Patentowego uprzejmie informuję:
W latach 2004-2007 Urząd Patentowy wydał 156 214 decyzji dotyczących udzielenia ochrony na wynalazki, wzory użytkowe, krajowe i międzynarodowe znaki towarowe i wzory przemysłowe. Na decyzje te wpłynęły do sądu 223 skargi z czego sąd uwzględnił 36 skarg.
Uprzejmie informuję, że Prezes Urzędu Patentowego nie udziela praw wyłącznych (w tym patentów). Zgodnie z art. 259 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117, z późn. zm.) centralnym organem administracji rządowej jest Urząd Patentowy RP. W imieniu organu (Urzędu) praw wyłącznych udzielają eksperci, którzy zgodnie z art. 269 w zakresie orzekania eksperci podlegają tylko ustawom. Nie stosuje się do nich obowiązku, przewidzianego odrębnymi przepisami, wykonywania poleceń służbowych przełożonego. Decyzje podjęte przez ekspertów można unieważnić lub zmienić jedynie w trybie przewidzianym w ustawie Prawo własności przemysłowej.
Ochrona udzielana jest na podstawie przepisów określonych w ustawie - Prawo własności przemysłowej po sprawdzeniu przez eksperta w ustalonym zakresie, czy są spełnione warunki wymagane do uzyskania patentu. W przypadku wynalazków są to nowość, poziom wynalazczy i możliwość przemysłowego zastosowania.
W przypadku patentów PL 193517 oraz PL 195683 badanie było prowadzone w oparciu o te same przesłanki. Po przeprowadzeniu oceny merytorycznej, ustaleniu stanu techniki i usunięciu usterek niezawisły ekspert uznał, ze zostały spełnione ustawowe warunki do przyznania patentu.
W toku postępowania w sprawie PL 195 683 ekspert miał wątpliwości do zakresu żądanej ochrony. W prowadzonej korespondencji ze zgłaszającym zostały postawione zarzuty, w wyniku których zgłaszający nadesłał nową wersję opisu i zastrzeżeń (zaakceptowaną również przez Europejski Urząd Patentowy), które stanowiły podstawę udzielonego patentu. Głównym zarzutem eksperta był fakt, że zgłoszenie dotyczyło oprogramowania realizującego sposób konwersji danych o strukturze drzewiastej i budzi wątpliwości co do technicznego charakteru przedmiotu zgłoszenia. Zgłaszający zgodził się, że sposób dotyczy zasadniczo algorytmu, jednak algorytm ten wykorzystuje środki techniczne do jego wykonania i powoduje oddziaływanie na materię czy obiekty danych.
Nadmienić należy, że na analogiczne rozwiązania zostały udzielone patenty europejskie - dla PL 193 517 - EP 107 68 45 B1, a dla PL 195683 - EP 1074090 B1. Ponadto na rozwiązanie PL 195 683 zostały udzielone patenty w Niemczech (DE 19817617) i w Czechach (CZ 2985611).
Należy także podkreślić, że w odniesieniu do patentów PL 193517 oraz PL 195683 nie wpłynęły żadne wnioski o wszczęcie postępowań odwoławczych.
Praktyka i kryteria stosowane przez Urząd w zakresie patentowania rozwiązań, których przedmiot stanowią algorytmy, są bardziej rygorystyczne niż przyjęte w Europejskim Urzędzie Patentowym. Należy podkreślić, że zgłaszane są liczne postulaty ze strony wynalazców oraz środowisk prawniczych, aby zliberalizować podejście Urzędu do tych problemów. NSA w swoim orzeczeniu z dnia 25 stycznia 2007 r. (II GSK 239/06) w innej sprawie, stwierdził, że dla oceny zdolności patentowej wynalazku nie może być obojętnym, że na zgłoszone rozwiązanie został udzielony patent europejski.
Z poważaniem
Adam Taukert
Rzecznik Prasowy
Urzędu Patentowego
Rzeczypospolitej Polskiej
Jak wspomniałem - p. Charzyński zwrócił się również do Ministerstwa Sprawiedliwości (Prokuratora Generalnego) z prośbą o następujące informacje:
- czy w latach 2006-2008 do Prokuratora Generalnego wpłynęły wystąpienia organizacji społecznych zawierające apel/prośbę o rozważenie możliwości skorzystania przez PG z ustawowych uprawnień dotyczących możliwości wystąpienia przez niego z wnioskiem o unieważnienie patentu (art. 86 ustawy prawo własności przemysłowej).
Chodzi w szczególności o przypadki uznania przez Urząd Patentowy RP za wynalazek algorytmów.
Jeżeli zaś tak to czy PG skorzystał z tego prawa.
- czy PG w latach 2006-2008 z własnej inicjatywy występował z takimi wnioskami lub przyłączał się do toczącego się postępowania,
- czy w sprawach patentów PL193517 oraz PL195683 wobec publicznie zgłaszanych wątpliwości co do bezprzedmiotowości ich udzielenia oraz bezczynności Prezesa Urzędu Patentowego RP Prokurator Generalny prowadzi czynności sprawdzające istnienie przesłanek skorzystania przez niego z uprawnień z ustawy prawo własności przemysłowej
Dziennikarz Faktów i Mitów otrzymał następującą odpowiedź z Ministerstwa Sprawiedliwości:
W odpowiedzi na pytania uprzejmie informuję że od 2000 r. nie wpłynął do Prokuratora Generalnego żaden wniosek dot. "spraw patentowych", w sprawach takich Prokurator Generalny nie podejmował też żadnych działań z własnej inicjatywy.
Z poważaniem
Ewa Piotrowska, Rzecznik Prasowy Prokuratora Generalnego
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
genialne
> algorytm ten wykorzystuje środki techniczne do jego
> wykonania i powoduje oddziaływanie na materię czy
> obiekty danych
No śliczne po prostu :)
Są lepsze
Na przykład zgłoszenie WO0237344 z maja 2002 roku: "SYSTEM AND METHOD OF ATTRACTING AND LODGING PCT NATIONAL PHASE APPLICATIONS" (czyli zgłoszenie o patent na wystąpienie z wnioskiem o wszczęcie postępowania na etapie krajowym w ramach procedury Patent Cooperation Treaty, rutynowy etap pracy rzecznika patentowego). W opisie zgłoszenia:
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination
Pytania do Urzędu Patentowego RP i Ministra Gospodarki
1. Skoro na 156 214 decyzji wpłynęły 223 skargi, to w ilu decyzjach uznano, że zgłoszenie nie zawiera wynalazku technicznego, a np. program komputerowy, czy metodę biznesową?
2. Skoro zgodnie z ustawą
to co mówią te dyrektywy odnośnie odróżniania wynalazku od "niewynalazku" i na czym polega większy rygoryzm tych dyrektyw w stosunku do przyjętych w Europejskim Urzędzie Patentowym?
3. Czy w ramach nadzoru nad Urzędem Patentowym Minister Gospodarki interesował się treścią wytycznych Prezesa UP?
sprzeczność
moim zdaniem w liście od rzecznika Urzędu Patentowego RP tkwi wyraźna sprzeczność:
- z jednej strony wskazuje, że polskie prawo jest bardziej rygorystyczne niż przyjęte w Europejskim Urzędzie Patentowym
- a zarazem broni się, że
Ponadto
ale roztrząsanie takowych postulatów to robota dla ustawodawcy, w żadnym razie UP nie może przecież się tym kierować. Na chwilę obecną ustawodawca uznał, że patentujemy bardziej restrykcyjnie niż reszta Europy i należy się tego trzymać. To, że są naciski na liberalizację to zrozumiałe - producenci piwa też by chcieli wrzucać reklamy po dobranocce.
Ciekawi mnie jeszcze to orzeczenie z dnia 25 stycznia 2007 r. (II GSK 239/06)...
II GSK 239/06
Wybaczcie proszę ale nie chce mi się formatować.
gdzie tu logika i sąd europejski,
Bo może dla urzędu europejskiego też nie powinno być obojętnym
Data decyzji odmownej polskiego urzędu: 11 kwietnia 2005
Odmowa w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy: 10 sierpnia 2005
Data udzielania patentu europejskiego: 26 stycznia 2006 (opublikowano 3 marca 2006 )
Opis spornego zgłoszenia METHOD OF AND APPARATUS FOR DIGITALLY RECORDING INFORMATION ON A CARRIER
PL332277