Wizja realnych podatków wirtualnych światów

Jest coraz ciekawiej. Wiadomo, że w wirtualnych światach gier takich jak Second Life oraz World of Warcraft mają miejsce wirtualne transakcje. Wirtualna gotówka ma wartość w tradycyjnie postrzeganym świecie realnym (już sam nie wiem jak to określać). Wirtualne dobra mają realną cenę i można je kupować również na aukcjach internetowych, etc. Sprawie przyglądają się władze (The Congressional Joint Economic Committee), bo nie wiedzą jeszcze jak mają oceniać te przepływy kapitału. Czy np. nie należałoby tego opodatkować?

Już wcześniej informowałem, że pojawiły się już karty płatnicze, które w realnych bankomatach pozwalają zamieniać wirtualną gotówkę na prawdziwe dolary (por. Społeczeństwo wirtualne: opium czy remedium). Ta informacja dotyczyła gry Project Entropia. Jednak również wirtualny dolar firmy Linden (z gry Second Life) również ma wartość przeliczalną na dolary amerykańskie, a transakcje dokonywane wewnątrz gry Second Life powodują, że "wolnorynkowa" gospodarka gry wzrasta w tempie od 10 do 15% w skali miesięcznej (nie jestem ekonomistą). Jak to teraz wszystko opodatkować? Temat staje się ważny dla amerykańskich prawodawców. Nie są jasne relacje prawne związane z obiegiem wirtualnych dóbr (próbowałem odpowiedzieć na pewne pytania w tekście Umowa o przeniesienie prawa do korzystania z awatarów i artefaktów).

A gdyby można było dokonywać wymiany dóbr wirtualnych za realną gotówkę, ale gra miałaby taki scenariusz, który nie przewiduje gospodarki wolnorynkowej? To również należałoby wprowadzić wirtualny urząd podatkowy do takiej gry? Wiadomo, że już dziś osoby, które zarabiają na graniu (spieniężają wirtualne dobra) powinny zgłosić zarobek w U.S. Internal Revenue Service...

Ciekawe do czego dojdą specjaliści w Kongresie? Na razie można zapoznać się z notatką prasową Virtual Economies need clarification, not more taxes. O sprawie pisze również Reuters.

Podobne komentarze i doniesienia gromadzę w działach gry oraz podatki niniejszego serwisu.

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Członek Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji, ekspert w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego Ministerstwa Rozwoju, felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również Członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>