e-WOM

W kolejnej dzielnicy Warszawy instalowany jest system e-WOM (czyli elektroniczny Wydział Obsługi Mieszkańców). Założenie jest takie, by każdy mieszkaniec zgłaszający się osobiście dostał numer swojej sprawy i przez internet mógł sprawdzić jej aktualny stan lub dowiedzieć się o jej zakończeniu. Podpis elektroniczny przesunięto do 1 maja 2008 roku...

Gazeta.pl: "Nowy system ma też inny cel. Powinien ułatwić monitorowanie stanu spraw mieszkańców przez szefów wydziałów i biur ratusza. I poprawić organizację pracy w dzielnicy. Na ekranie komputera urzędnicy zobaczą, ile spraw i jakiego rodzaju wpływa dziennie do urzędu, ilu pracowników zajmuje się nimi i jak długo".

Ze strony poświęconej eWOM, elektronicznemu Wydziałowi Obsługi Mieszkańców:

Jak korzystać z systemu?

  1. W menu z lewej strony znajdziecie Państwo główne kategorie spraw.
    1. Prosimy wybrać poszukiwana grupę,
    2. jej wybranie spowoduje wyświetlenie wszystkich spraw,
    3. następnie wystarczy kliknąć na tytule interesującego Was wniosku.

    Możecie również skorzystać z alfabetycznej listy spraw umieszczonej tutaj.

  2. System wyświetli informację o procedurze realizacji sprawy oraz czynnościach, które musicie Państwo wykonać. Prezentowana jest również lista dokumentów niezbędnych do jej załatwienia (załączniki). Formularze wniosków i niezbędne załączniki publikowane są jako pliki .pdf. Do ich czytania potrzebny jest darmowy program Adobe Acrobat Reader. Program znajduje się w dziale "Pliki do pobrania".
  3. Po zainstalowaniu, po kliknięciu w ikonkę można zapisywać dokumenty załączników na dysku, bądź otworzyć je i wydrukować. Informujemy, że publikowane na naszych stronach wzory formularzy, akceptowane będą o ile zostaną wydrukowane na drukarce laserowej o rozdzielczości 600 dpi oraz przy zachowaniu pełnego nasycenia czerni. Osoby, które nie zastosują się do tych warunków, mogą zostać poproszone o ponowne wypełnienie wniosku na oryginalnym formularzu dostępnym w Delegaturze BAiSO. Utrudnienia te są spowodowane koniecznością zastosowania się do warunków technicznych skanerów odczytujących dane z formularzy. Część wniosków dostępna jest również w postaci formularzy elektronicznych.
  4. Wypełniony wniosek należy złożyć osobiście w Urzędzie.

Nasz eWOM przygotowywany jest do wdrożenia systemu umożliwiającego w pełni elektroniczne świadczenie usług publicznych z zastosowaniem podpisu elektronicznego. Do czasu zmiany przepisów ustawowych, Urząd m.st. Warszawy nie ma podstaw prawnych do kompleksowego załatwienia sprawy w formie elektronicznej. Przygotowane przez nas ułatwienia mają na celu zaoszczędzenie przez Państwa czasu przy załatwianiu niezbędnych spraw urzędowych.

screen strony Zgłoszenie działalności gospodarczej

Screen strony "Zgłoszenie działalności gospodarczej". Po zaakceptowaniu certyfikatów można zgłaszać działalność gospodarczą, ale to nie zwalnia nas z obowiązku osobistego stawiennictwa w urzędzie. Przeszedłem przez to. Fakt, że przyspiesza to nieco rejestrację, bo po stronie urzędu nikt już nie musi przepisywać z papierowych formularzy danych przyszłego przedsiębiorcy. Potem trzeba przyjechać, by złożyć podpis pod wnioskiem, a potem przyjechać raz jeszcze by odebrać dokumenty. Dopiero potem zaczyna się walczyk z ZUS'em, GUSem (słyszałem historię faceta, który zrobił awanturę w GUS, bo dostał numer REGON składający się z czterech trzynastek i jednej dodatkowej, mniej istotnej dla tej historii cyfry, a to jego zdaniem "podcina skrzydła nowym przedsiębiorcom już na samym starcie!"; w GUS załatwia się sprawy osobiscie, po wypełnieniu dośc irytującego formularza, nie do końca wiadomo po co), bankiem i całą resztą. W każdym razie wierzę w urząd dostępny online (chociaż wiem, że jest sporo zagrożeń wynikających z działania takiego urzędu, np. zagrożenie dla prywatności danych petentów)...

Wedle nowego brzmienia art. 58 ust. 2 ustawy o podpisie elektronicznym: "w terminie do dnia 1 maja 2008 r. organy władzy publicznej umożliwią odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej w przypadkach, gdy przepisy prawa wymagają składania ich w określonej formie lub według określonego wzoru". Być może w niektórych urzędach będzie można korzystać z podpisu elektronicznego przed tą datą graniczną. Jak klarował poseł Starosta w czasie prac nad nowelizacją ustawy:

...przytłaczająca większość wszystkich organów władzy publicznej nie przygotowała się do wdrożenia ustawowego obowiązku. Ocenia się bowiem, że zaledwie 10% jednostek samorządu terytorialnego, w tym głównie dużych miast, część województw samorządowych oraz nielicznych powiatów, jest gotowa wprowadzić omawianą procedurę...

Chodzi oczywiście o przygotowanie do zrealizowania obowiązku ustawowego, który właśnie odroczono w czasie. Czy takie odroczenie wystarczy, by całe państwo działało zgodnie z prawem? Czy drugi etap nowelizacji ustawy o podpisie elektronicznym (chodzi o etap "merytoryczny") pozwoli na wdrożenie jednolitego, otwartego standardu podpisu elektronicznego? Czy nadal będzie dochodzić do przepychanek na rynku certyfikatorów i oferowanie usług jedynie pod system z Redmond? Zastanawiam się również jak często będą wykorzystywane te wszystkie wdrażane systemy informatyczne (przedstawianie sukcesów w zakresie lokalnej informatyzacji) w nadchodzącej samorządowej kampanii wyborczej? Czas pokaże.

A wracając do eWOM, Gazeta podsumowuje swój artykuł:

Wprowadzanie systemu w Śródmieściu potrwa jeszcze trzy tygodnie. Teraz informatycy zaczynają zasilać system danymi "z życia" - czyli konkretnymi sprawami z dzielnicy, których bieg można śledzić w systemie e-WOM. W ratuszu wybrano na początek Śródmieście, bo jest najtrudniejszą dzielnicą z powodu ilości i różnorodności spraw. Potem informatycy zajmą się Rembertowem. Nowy system będą wprowadzać w każdej dzielnicy, która ma Wydział Obsługi Mieszkańców.

Podobne doniesienia gromadzę w działach e-government oraz podpis elektroniczny

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>