Jaki BIP dla dużego i małego?

Trwa dyskusja na temat kształtu systemu udostępniania informacji publicznej. Jedną z kontrowersji jest to, czy Biuletyn Administracji Publicznej winien mieć kształt zcentralizowany czy też rozproszony? Od czasu przyjęcia stosownych regulacji poszczególne podmioty zainwestowały realne pieniądze by spełnić wymogi prawa. Boją się zmian.

W Serwisie samorządowym PAP opublikowano artykuł Sprzeczne wizje BIP: "Trudno będzie zaproponować jeden uniwersalny model Biuletynu Informacji Publicznej dla całego kraju, bo jest on innym narzędziem w rękach dużych miast, a innym z perspektywy gmin wiejskich"

Trwają prace roboczego zespołu ds. BIP, który działa przy Ministerstwie Nauki i Informatyzacji. Po wczesnej fazie spotkań i dyskusji teraz toczy się dyskusja w postaci elektronicznej. Czy w BIPie powinna być publikowana jedynie sucha informacja (pozbawiona komentarza i reklamy)? Czy też BIP powinien spełniać funkcje transakcyjne (to znaczy: za pomocą biuletynu można by załatwiać sprawy urzędowe)? A jak te BIP'y adresować? Czy należy zarejestrować domenę bip.pl (jak się to ma do pozycji i uprawnień NASK jako niezależnego rejestratora domen)? W jaki sposób łączyć polskie akty normatywne z polskimi normami (PN) i ze standardami międzynarodowymi tworzonymi przez międzynarodowe organizacje standaryzacyjne? Czy informacje publiczną publikować tylko na stronach www, czy też zaprząc do tego zarówno Usenet jak i na przykład systemy do wymiany plików takie jak P2P?

Przeczytaj również: BIP taki, a jak nie taki, to jaki?

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>