Jak nie płacić podatków? Wystarczy skasować rekordy bazy

The Inland Revenue (obecnie departament w HM Revenue & Customs - agendzie rządowej Wielkiej Brytanii zajmującej się podatkami) zainstalowało sobie specjalne oprogramowanie, którego zadaniem było usunięcie starych spraw (rekordów bazy). Tak jakoś wyszło, że usunięto również prawie milion wciąż aktualnych rekordów (a dotyczących spraw z lat 1997 - 2000). Public Accounts Committee przygotowała raport w tej sprawie...

Problem dotyczy narodowego systemu the National Insurance Recording System (NIRS 2). Wykorzystane oprogramowanie miało wyczyścić bazę danych ze spraw sprzed trzech lat, jednak to czyszczenie dotknęło również danych aktualnych. Wszystko wyszło na jaw w 2003 roku (podczas inauguracji nowego systemu informatycznego).

W efekcie takich zabaw z czyszczeniem danych przechowywanych w systemach informatycznych, prawie milion rekordów zostało usuniętych bezprawnie. Oznacza to (mniej więcej), że 364 tys podatników nie uzyskało zwrotu nadpłaconych podatków (repayments due), co daje 82 miliony funtów; Jednocześnie około 22 tys podmiotów nie musiało zapłacić sześciu milionów funtów zaległych podatków. Sprawą zajęła się komisja brytyjskiego Parlamentu Public Accounts Committee.

W Polsce przyjęto już Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 roku w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119). Jednocześnie Ministerstwo Finansów prowadzi prace dotyczące projektu e-Podatki, który "być może już w 2012 r. będzie gotowy", a ma pozwolić firmom i obywatelom na elektroniczne rozliczanie się z fiskusem... Na stronie Ministerstwa Finansów dostępne są materiały dotyczące tych konsultacji: "Uczestnicy spotkania zwracali uwagę na szereg czynników ryzyka we wdrażaniu projektów informatycznych tak dużej skali, jaką stanowi program e-podatki. Jedną z głównych uwag, jaką formułowali uczestnicy spotkania, to postulat nie koncentrowania się na aspektach technologii informatycznych ale na konstrukcji samej usługi "e-podatki" i organizacji aparatu obsługi podatnika".

A więc mamy nie koncentrować sie na aspektach technologii informatycznych. Hmm...

Raport the Public Accounts Committee (PDF: 42 strony, 754KB)

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>