Interpelacja w sprawie reklamy na stronach Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych

W dniu 21 grudnia 2011 r. Poseł Szymon Giżyński złożył do ministra obrony narodowej interpelację poselską nr 934 w sprawie udostępnienia strony internetowej Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych do reklamy jednego z serwisów spółki medialnej TVN SA. Odpowiedzi - z upoważnienia ministra - udzielił podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Marcin Idzik.

Interpelacja nr 934 do ministra obrony narodowej w sprawie udostępnienia strony internetowej Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych do reklamy jednego z serwisów spółki medialnej TVN SA

"Szanowny Panie Ministrze! ˝(...) Dowództwo Operacyjne stanowi organ wykonawczy szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, odpowiedzialny za przygotowywanie dokumentów normatywnych, ekspertyz, opinii i koncepcji w zakresie planowania, przygotowania i dowodzenia polskimi kontyngentami wojskowymi i wydzielonymi jednostkami realizującymi zadania poza granicami kraju w ramach misji pokojowych, operacji ratowniczych, humanitarnych i zapobiegania aktom terroru i ich skutkom (...)˝ - tak brzmi informacja zamieszczona na stronach internetowych Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych: http://www.do.wp.mil.pl/

Dlaczego na głównej stronie podległego Ministerstwu Obrony Narodowej DOSZ znajduje się banner jednego z serwisów znanej spółki medialnej?

Kto i z jakim uzasadnieniem podjął decyzję o wyborze tego konkretnego serwisu?

Czy i na jakich warunkach MON udostępnia strony internetowe reklamodawcom?

Łączę wyrazy szacunku

Poseł Szymon Giżyński

Warszawa, dnia 21 grudnia 2011 r. "

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 934 w sprawie udostępnienia strony internetowej Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych do reklamy jednego z serwisów spółki medialnej TVN SA:

"Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na interpelację pana posła Szymona Giżyńskiego w sprawie udostępnienia strony internetowej Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych do reklamy jednego z serwisów spółki medialnej TVN SA (SPS-023-934/12), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Na wstępie pragnę poinformować, że resort obrony narodowej nie dostrzega nieprawidłowości w kwestii funkcjonowania na stronie internetowej Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych znaku rozpoznawczego telewizji TVN 24. Znak ten został zamieszczony za jej zgodą, nieodpłatnie. Telewizja TVN 24 nie jest kontrahentem biznesowym dowództwa, a więc nie można domniemywać, że wykazuje ono jakiekolwiek preferencje względem tego podmiotu na niekorzyść innych potencjalnych oferentów.

Logo telewizji nie zostało umieszczone na portalu internetowym dowództwa w celach reklamowych telewizji TVN 24, ale służy jako link do materiałów informacyjnych promujących Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej przez portal internetowy tej stacji. Dowództwo Operacyjne Sił Zbrojnych otwarte jest również na propozycje innych stacji telewizyjnych, które zechcą zamieszczać na swoich portalach internetowych materiały promujące Siły Zbrojne RP.

Zgodnie z pkt 32 decyzji nr 108/MON ministra obrony narodowej z dnia 7 kwietnia 2009 r. w sprawie zasad realizacji polityki informacyjnej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 7, poz. 82, ze zm.) każda jednostka (komórka) organizacyjna może posiadać własny serwis WWW po uzyskaniu zezwolenia dyrektora Departamentu Prasowo-Informacyjnego. Natomiast pkt 34 tej decyzji stanowi, że rzecznik (oficer) prasowy właściwej jednostki (komórki) organizacyjnej resortu odpowiada za treść zamieszczanych informacji i ich redagowanie. W przypadku Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych jest to rzecznik prasowy.

Jednocześnie informuję, że strony internetowe Ministerstwa Obrony Narodowej, obsługiwane przez Departament Prasowo-Informacyjny Ministerstwa Obrony Narodowej (www.mon.gov.pl i strona Biuletynu Informacji Publicznej) nie są udostępniane reklamodawcom.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, pozostaję w przekonaniu, że uzna je Pani Marszałek za wystarczające.

Z poważaniem

Podsekretarz stanu

Marcin Idzik

Warszawa, dnia 2 lutego 2012 r."

Screenshot serwisu Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych

Screenshot serwisu Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych. Pod grafika przedstawiającą Kontakt TVN24 znajduje się link, który kieruje do strony bez żadnej treści...

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

informacyjno promujące

"Logo telewizji nie zostało umieszczone na portalu internetowym dowództwa w celach reklamowych telewizji TVN 24, ale służy jako link do materiałów informacyjnych promujących Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej ..."
link to: http://kontakt24.tvn.pl/profil/1495,DO_SZ
a informacje na linkowanej stronie wyglądają (14.03.2012, godz. 18:22) tak...

Normalnie jak z dowcipu z dawnych lat: a po co litery, przecież wszystko jasne – odpowiedział opozycjonista aresztowany za rozrzucanie niezadrukowanych ulotek.

Zastanawiam się...

Zastanawiam się czy w ramach prowadzonej strony firmowej nie utworzyć zakładki z informacjami dotyczącymi Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych. Liczę, że logo mojej firmy znajdzie się obok grafiki TVN 24. Chyba, że DOSZ otwarte jest jedynie na oferty stacji telewizyjnych.

Logo TVN24 przeszkadza, a YouTube i Facebook juz nie?

Panu Posłowi przeszkadza logo polskiej firmy TVN24, ale logo YouTube i Facebook to już nie - a przecież są to firmy komercyjne, które zapewne nie zapłaciły nawet jednego centa za reklamę na tej tak ważnej stronie.

Oczywiście ktoś powie, że przecież DOSZ chce być nowoczesne i blisko fanow FB. Ale przeciez prawdziwi fani FB i YouTube dobrze wiedzą jak się można dostać na te witryny. A jeżeli już chcą aby trafili na właściwą treść, to przecież można pokazać neutralną ikonę.

Oj, będziemy płakać, jak z czasem wszystkie reklamy przejdą z TVN24 do Facebooka(z płatnością dla M.Z.).

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>