Wyróżnik oraz Jednolity Identyfikator - warto dyskutować

Na forum Stowarzyszenia PEMI opublikowano opracowania związane z projektem e-PUAP. "Wyróżnik i Jednolity Identyfikator mają największy wpływ na szerokorozumianą Interoperacyjność e-administracji. Wynika to z faktu, że obiekty te powinny umożliwiać automatyczną identyfikację wraz z interpretacją (automatycznym przetwarzaniem) dokumentów elektronicznych powstających i przetwarzanych przez urzędy. Takie pojęcia jak "Wyróżnik", "Jednolity identyfikator", "Struktura logiczna dokumentu elektronicznego", czy "Zakres użytkowy dokumentu elektronicznego" mają już swoje definicje w obowiązujących już rozporządzeniach. Ale powstaje pytanie o to, jak te pojęcia będą rozumiane w praktyce. Przygotowano zatem pewne opracowania, które mają zainicjować dyskusję - do której zachęcam.

Chodzi o to, że w czerwcu 2007 roku weszło w życie rozporządzenie MSWiA z dnia 27 listopada 2006 r. w sprawie sporządzania i doręczania pism w formie dokumentów elektronicznych. (Dz.U. 2006 nr 227 poz. 1664), a w październiku 2007 weszło w życie rozporządzenie z 24 lipca 2007 w sprawie warunków udostępniania formularzy i wzorów dokumentów w postaci elektronicznej. (Dz.U. 2007 nr 151 poz. 1078). Oba te rozporządzenia odwołują się w swojej treści do tak zwanego Wyróżnika oraz Jednolitego Identyfikatora. W związku z tym na forum Stowarzyszenia PEMI dostępne są następujące dokumenty:

O projekcie rozporządzenia pisałem w tekście Formularze i wzory: zręby nowego quasi prawa - projekt rozporządzenia. Można też sięgnąć do tekstu Niezbędne elementy struktury dokumentów. O wyróżnikach zaś m.in. w tekstach: Sporządzanie i doręczanie pism w formie dokumentów elektronicznych - rozporządzenie czy Struktura i sposób sporządzania pism w formie dokumentów elektronicznych.

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

Niespójności we wskazanych dokumentach

Dyskusje na ten temat toczą się też na forum e-Puap. Zwróciłem tam uwagę na problem niekonsekwencji MSWiA i niespójności proponowanych struktur z innymi przepisami. W efekcie zamiast interoperacyjności administracji publicznej projekt może spowodować jeszcze większy bałagan i brak możliwości zrealizowania jakiegokolwiek projektu.

Pozdrawiam,
Lukasz

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>