PESEL2 - kończą się konsultacje społeczne

Od miesiąca trwają konsultacje społeczne dotyczące dokumentu "Podstawowego Dokument Programu PESEL2 Przebudowa i integracja rejestrów państwowych. Sposób budowy systemu". Pomyślałem, że chociaż konsultacje się już praktycznie zakończyły, to jednak warto przeczytać udostępniony pakiet materiałów i zachęcić Państwa do komentowania. Lepiej późno niż wcale. Rada Informatyzacji będzie formułowała swoją opinię do tego dokumentu podczas czwartkowego posiedzenia w Legionowie.

Na stronie MSWiA czytamy:

W ramach realizacji projektu PESEL2 opracowany został Podstawowy Dokument Programu PESEL2 "Przebudowa i integracja rejestrów państwowych. Sposób budowy systemu." Dokument określa co w Programie PESEL2 ma zostać wykonane oraz jakie przyjęto założenia dla dalszej rozbudowy systemu po roku 2008 w celu rzeczywistego uczynienia z rejestru PESEL rejestru referencyjnego i zapewnienia jego interoperacyjności z innymi rejestrami i systemami realizującymi zadania publiczne.

W szczególności dokument zawiera odpowiedzi na pytania:

  • Jaką wizję systemu informatycznego ZSI PESEL ma MSWiA?,
  • Jaki jest cel Programu?,
  • Jaki jest zakres Programu i jego ograniczenia?,
  • Kto powinien zostać włączony do współpracy w ramach Programu?,
  • Kto (jakie zespoły),
  • W jaki sposób wytworzy produkt(y)?

Dokument w wersji 1.0 z sierpnia 2006r. zostaje upublicznieniu aby możliwa była publiczna dyskusja i analiza w ramach konsultacji społecznych z zainteresowanymi tym zagadnieniem. Zostaje on także przekazany do konsultacji w ramach administracji publicznej.

Realizatorzy projektu, tj. Komitet Sterujący, Szef Programu - Główny Użytkownik, Główny Dostawca i zespoły realizacyjne oczekują na opinie, uwagi, propozycje i zmian i uzupełnień w terminie do dnia 15 września 2006r.

Ostateczna wersja "Podstawowego Dokument Programu PESEL2. Przebudowa i integracja rejestrów państwowych. Sposób budowy systemu" po konsultacjach społecznych i rekomendacji Komitetu Sterującego zatwierdzona zostanie przez Ministra właściwego ds. informatyzacji i administracji publicznej jako obowiązująca i podlegająca realizacji i wdrożeniu. Dokument będzie okresowo aktualizowany w miarę upływu czasu, zmiany uwarunkowań prawnych, zmian technologicznych oraz zmiany wymagań i oczekiwań w zakresie funkcjonalności systemu.

Wykaz dokumentów opublikowanych w ramach programu PESEL2. Kluczowe znaczenie ma zaś Przebudowa i integracja rejestrów państwowych.
Sposób budowy systemu (PDF, 61 stron)

Proszę o komentarze. Zwłaszcza jeśli będą dotyczyły zapewnienia bezpieczeństwa gromadzonych w takim referencyjnym systemie danych obywateli. W dokumencie kilka razy przeczytać można o bezpieczeństwie systemu, ani razu nie pada słowo "prywatność". Jednak nie jest najważniejszą kwestią łapanie projektodawców za słówka. Proszę rzucić okiem i podzielić się uwagami.

Przeczytaj również:

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

w koncu?

pomysl jest swietny - jeszcze wczoraj myslalem ze w urzedach nic sie nie zmieni przez najblizsze 128 lat ale lektura sposobu budowy systemu daje nadzieje ze cos sie jednak zmieni. '0 redundancji' - tego najbardziej mi brakuje w administracji publicznej. wkoncu wielkrotne podawanie tych samych danych jest absurdalne i nikt tego nie lubi. Zadawalajacy jest fakt iz system bedzie mogl przeprowadzic wiele operacji, z pominieciem lokalnych jednostek administracji publicznej. Docelowo system powinien udostepniac obywatelowi wykonanie wszelkich operacji dynych mu przez prawo, byc moze nawet kiedys w ten sposob bedziemy mogli zlozyc pozew sadowy, a nawet zmienimy nazwisko [w koncu numer PESEL identyfikuje nas w systemie, nazwisko powinno byc nasza sprawa]:) najwazniejsze by budowany system nie byl zamkniety - by mial konstrukcje pozwalajaca na ciagla rozbudowe! Cos mnie jednak tknelo - zasada '0 redundancji' powinna byc zastosowana rowniez w ustawodastwie - nie rozumiem po co tak nadmiarowe czynnosci jak: powiadomienie urzedu o zmianie zameldowania?! Mysle ze juz najwyzszy czas skonczyc z dozorem panstwa nad obywatelm i zaczac dozor obywatela nad panstwem! Powinien wystarczyc adres korespondencjny - przeciez i tak ten kto popelnia przestepsto trzyma sie zdala od wlasnego adresu zamieszkania! I na koniec jeszcze jedna nadzieja: mam nadzieje ze to nie bedzie kolejny system ala zus cepik czy jeszcze inny niewypal ktorego naprawa i uruchamianie potrwa 256 lat

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>