15 lat retencji dziś

Sejm RPJak informowałem przed chwilą: w Komisji Infrastruktury zakończyło się wczoraj pierwsze czytanie nowelizacji prawa telekomunikacyjnego. Dziś projekt trafił do podkomisji i tam właśnie zostanie zaproponowana poprawka zobowiązująca do 15 letniego okresu przechowywania danych telekomunikacyjnych dla potrzeb bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego... To się dzieje w Polsce, niezależnie od zamieszania, które równolegle dzieje się w tym temacie w Unii Europejskiej...

Ta polska poprawka być może składana jest właśnie teraz (w tej chwili). Podkomisja będzie pracowała sobie, ale w piątek, 9 grudnia, sprawa znów trafi do komisji stałej do drugiego czytania.

A następnie czeka nas głosowanie w Sejmie. Wszystko w tydzień. Bardzo sprytne to wszystko. Ehhh, polityka. Nie znam się na tym, ale z ciekawością obserwuje. Jeszcze poprzedni rząd zgłosił projekt nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne, bo Komisja Europejska pogroziła nam palcem. Wiadomo, o co chodzi: przenoszalność numerów, kwestie księgowości dla małych przedsiębiorstw. Wszystko jakby jasne. Szybka ścieżka uzasadniona. Rach, ciach – można jeszcze zgłosić parę poprawek, na przykład wprowadzić obowiązek przechowywania danych nie przez okres 12 miesięcy a 15 lat.

Tymczasem w Parlamencie Europejskim głosowanie dotyczące dyrektywy przewidywane jest 13 grudnia. Do Eurodeputowanych trafił już list otwarty przeciwko tej dyrektywie. W Polsce nadal brak dyskusji, no, ale właściwie to czemu się tu dziwić. Tempo wprowadzenia tych poprawek w Polsce jest naprawdę imponujące. Retencja? Co to znaczy?

Co prawda są w polskim Parlamencie siły, którym zależałoby jeszcze na poczekanie na wynik debaty w Parlamencie Europejskim, jednak nie są aktywne. Efekt będzie taki, że zostanie zrealizowany wariant ustalony podczas spotkania rządów krajów członkowskich w dniach 1 i 2 grudnia, gdzie Rada ustaliła "kompromis": niektóre państwa mogą przechowywać dłużej dane telekomunikacyjne dla celów bezpieczeństwa, porządku publicznego, etc. Nie czekamy na ustalenia Parlamentu Europejskiego, który ma inne zdanie niż Rada (przedstawiciele rządów) w tej kwestii. A proces, w jakim toczą się prace nad unijną dyrektywą, nazywa się procesem "współdecyzji". Tej wspólnej decyzji na chwilę obecną jeszcze nie ma.

To warto jasno powiedzieć: nie chodzi tu o okresy przechowywania danych (12 miesiecy czy 15 lat), tylko o brak standardu kontroli nad tymi, którzy będą kontroliwali nas.

Puls Biznesu dziś pisze, że nowelizacja ustawy jest pilna. Trzeba się z tym zgodzić. Te regulacje, które leżały u podstaw zgłoszenia w Sejmie poprawek ustawy są pilną potrzebą. Poprawki zaś, jakimi posłowie zaskoczyli w pewien sposób rząd dziś, w szczególności te dotyczące 15 lat zbierania danych telekomunikacyjnych o obywatelach, nie należą do tych poprawek koniecznych i wymaganych. Te propozycje zostaną po prostu „doczepione” do lokomotywy „pilnych potrzeb nowelizacyjnych”. Mahiavelliczność całej sytuacji mnie wręcz zachwyca: przecież to poprzedni rząd zgłosił ten projekt ustawy, nad którym obecnie pracuje Parlament :)

Antoni Mężydło, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury, ma nadzieję na szybkie zakończenie prac. No nie wiem.

Więcej na temat "ujmowania sygnałów telekomunikacyjncych" w dziale tego serwisu: Retencja danych

Przeczytaj również referat wygłoszony w zeszłym roku przez prof. dr hab. Andrzeja Adamskiego na konferencji CERT: Problem retencji danych o ruchu na tle przepisów ustawy - Prawo telekomunikacyjne (PDF). Można tam min. przeczytać:

"Gromadzenie i przechowywanie danych stanowiących „prawdziwą kopalnię wiedzy o życiu prywatnym i zawodowym użytkowników sieci telekomunikacyjnych” dla potrzeb ewentualnych postępowań karnych jest uznawane za nielegalne. Narusza bowiem zasadę proporcjonalności ingerencji państwa w prawa i wolno ci obywatelskie, gwarantowane przez Europejską Konwencję Praw Człowieka (art. 8) oraz ustawy zasadnicze większości krajów europejskich, w tym Konstytucją RP (art. 31 ust. 3). Trzeba w związku z tym przypomnieć, że na naruszenie zasady proporcjonalności - w odniesieniu do nadmiernego gromadzenia informacji o obywatelach - powołuje się uzasadnienie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 listopada 2002 r., który za niezgodne z konstytucją uznał „nałożenie na obywateli powszechnego obowiązku ujawniania majątku w deklaracjach podatkowych” przez ustawę z dnia 26 września 2002 r. o jednorazowym opodatkowaniu nieujawnionego dochodu oraz o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa i ustawy – Kodeks karny skarbowy (zawekowaną przez Prezydenta RP i uchyloną następnie wspomnianym Wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego)

Alternatywnym dla retencji danych i zgodnym z zasadą proporcjonalności rozwiązaniem, które uwzględnia m.in. Konwencja Rady Europy o cyberprzestępczości oraz znowelizowane niedawno przepisy kodeksu postępowania karnego, jest instytucja „zabezpieczenia danych” (preservation of data)..."

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

Trzeba się z posłami z opozycji skontaktować

Szanowny Panie Piotrze, czy kontaktował się Pan już z posłami z Komisji Infrastruktury? Z tego co czytam to pomysły Prawa i Sprawiedliwości, a oni maja mniejszość w Parlamencie. Tu na tej stronie komisji Infrastruktury jest lista posłów, którzy ją tworzą, może warto się z nimi skontaktować?

http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/skladkom5?OpenAgent&INF

* Abgarowicz Łukasz Maria /PO/
* Adamczyk Andrzej /PiS/
* Bestry Jan /Samoobrona/ - zastępca przewodniczącego
* Brudziński Joachim /PiS/
* Budnik Jerzy /PO/
* Chmielowiec Zbigniew /PiS/
* Czarnecki Witold /PiS/
* Czesak Edward /PiS/
* Dudziński Tomasz Mirosław /PiS/
* Dutka Bronisław /PSL/
* Fedorowicz Andrzej /LPR/
* Gadowski Krzysztof /PO/
* Huskowski Stanisław Tadeusz /PO/
* Jarmuziewicz Tadeusz /PO/ - zastępca przewodniczącego
* Jeneralski Sławomir /SLD/
* Kołodziej Janusz /LPR/
* Kowalski Bogusław /LPR/ - przewodniczący
* Maniura Edward /PO/
* Mężydło Antoni /PiS/ - zastępca przewodniczącego
* Misztal Piotr /Samoobrona/
* Młyńczak Aldona /PO/
* Pawlak Mirosław /PSL/
* Pierzchała Elżbieta /PO/
* Poncyljusz Paweł /PiS/
* Romaniuk Wojciech /Samoobrona/
* Seliga Dariusz /PiS/
* Staroń Lidia /PO/
* Stępień Włodzimierz /SLD/
* Szczepański Wiesław Andrzej /SLD/
* Szwarc Jan /SLD/
* Tchórzewski Krzysztof /PiS/ - zastępca przewodniczącego
* Tobiszowski Grzegorz /PiS/
* Tomaka Jan Walenty /PO/
* Wojtkiewicz Michał /PiS/
* Woszczerowicz Lech /Samoobrona/
* Wziątek Stanisław /SLD/
* Żaczek Jarosław /PiS/
* Żmijan Stanisław /PO/
* Żyszkiewicz Jerzy /Samoobrona/

To nie takie proste

Szanowna LadyA, to nie takie proste. Ta bitwa jest znacznie bardziej skomplikowana. Wystarczy rzucić okiem na dzisiejsze doniesienia Reutersa z drugiej linii frontu. A My jesteśmy na pierwszej i też nie wszystko nadaje się do publikacji. Dość, że w UE dwie frakcje porozumiały się ponad głowami reszty Parlamentu. Teraz rozgrywka dotycz tego czy uda się poinformować opinię publiczną o kulisach tego porozumienia oraz czy uda się doprowadzić do rzetelnej debaty publicznej wokół tych projektów. W Polsce jest jeszcze ciekawiej. Niebawem opublikuje pewne wypowiedzi, które wskażą stanowisko doktryny prawa w projektowanych kwestiach.
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>