Od papierowej do cyfrowej – e-administracja w Polsce
Władza Wdrażająca Programy Europejskie, w ramach realizowanego przez nią „Projektu Systemowego dla wspierania działań w zakresie budowy elektronicznej administracji”, organizuje w Warszawie konferencję zatytułowaną "Od papierowej do cyfrowej – e-administracja w Polsce". W imieniu organizatorów serdecznie Państwa na tą konferencję zapraszam. Poproszono mnie również o przekazanie informacji, że ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, osoby zainteresowane udziałem w konferencji proszone są o dokonanie rejestracji w terminie do 15.11.2010 r.
W ramach konferencji swoje wystąpienia przedstawią eksperci w dziedzinie szeroko rozumianej „elektronicznej administracji”. Konferencja ma charakter otwarty, a udział w niej jest nieodpłatny. Formularz rejestracyjny oraz pełna agenda dostępne są na stronie konferencji.
Celem konferencji jest:
- Przedstawienie stanu e-administracji w Polsce;
- Omówienie głównych problemów związanych z e-administracją;
- Stworzenie „platformy” wymiany doświadczeń pomiędzy różnymi środowiskami;
Konferencja odbędzie się w warszawskim hotelu Holiday Inn. Potencjalnie zainteresowanych konferencją zdefiniowano dość szeroko: administracja rządowa, administracja samorządowa, środowisko naukowe, organizacje pozarządowe, media, przedsiębiorcy oraz osoby zainteresowane problematyką elektronicznej administracji.
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
Piotrze, czy - jeśli takie
Piotrze, czy - jeśli takie wyliczenie nie zostanie przedstawione - możesz publicznie poprosić o zaprezentowanie stanu e-administracji w Polsce jako odsetka obywateli korzystających z elektronicznych usług administracji publicznej?
Licząc bowiem tylko liczbę e-deklaracji składanych przez osoby prywatne (ok. 150 tys. w tym roku) wychodzi 0,39%. Jeśli doliczymy do tego 250 tys. posiadaczy certyfikatów kwalifikowanych, którzy potencjalnie mogą korzystać np. z ePUAP wyjdzie nam ok. 1%.
Teraz weźmy pod uwagę liczbę użytkowników usług bankowości elektronicznej w 2010 roku faktycznie korzystało prawie 30% całej populacji Polski (źródła są w mojej prezentacji z PTI). Widzimy ogromną dysproporcję w dostępności usług między sektorem publicznym i prywatnym, a oba sektory startowały z tymi usługami mniej więcej w tym samym czasie (2001).
Rozmawiamy o wielu rodzajach wykluczenia, a tu mamy wykluczenie 99% populacji, które było starannie konserwowane od 2001 roku pomimo cyklicznie powtarzanych deklaracji na temat "wprowadzania w XXI wiek", "szerokiego dostępu obywateli" itd.
Do tego trzeba dodać spadającą pozycję Polski w rankingu e-administracji OECD, co zapewne wynika z faktu, że OECD złośliwie nie bierze pod uwagę liczby posiedzeń rządu, ustaw i rozporządzeń oraz nakładów finansowych tylko liczy liczbę obywateli, którzy faktycznie mają dostęp i korzystają z tych usług. Warto o tym pamiętać, bo z punktu widzenia obywatela ani zaufany profil ani nowe formy podpisu elektronicznego zwyczajnie nie istnieją.
--
Paweł Krawczyk
IPSec.pl - Podpis elektroniczny i bezpieczeństwo IT
Echelon.pl - Blog o gospodarce, konkurencyjności i sprawach społecznych
Dane o stanie informatyzacji są dostępne i to .. w budżecie..;)
Nawiązując do Szanownego Przedmówcy – moim skromnym zdaniem, takie pytanie jest i będzie na razie bezprzedmiotowe… odpowiedź będzie krótka – jest dobrze a będzie jeszcze lepiej.
Stan rozwoju polskiej e-administracji można obserwować chociażby z perspektywy oficjalnych danych publikowanych w Internecie przez Rząd. Bardzo ciekawym i jak się wydaje – chyba wiarygodnym źródłem jest.... budżet zadaniowy (na oficjalnej stronie MF – zakładka Finanse Publiczne i dalej odpowiednio budżet, ustawy budżetowe, budżet zadaniowy, sprawozdawczość itd…..) W ramach Funkcji 16 - Sprawy obywatelskie znajduje się właśnie „Zadanie 16.8. informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa informacyjnego”. W kolejnych projektach ustaw budżetowych (a konkretniej w ich uzasadnieniach do tzw. części zadaniowej) można od razu sprawdzić mówiąc co zrobiono, za ile, z jakiej części budżetu wydatkowano środki, jakie mierniki przyjęto i czy plan wykonano….:)). Polecam – lektura jest zajmująca. Tym bardziej że pojawiają się tam wcale niebagatelne kwoty środków z budżetu. Efekty są widoczne dla wszystkich….vide post mojego Przedmówcy.
A poniżej wyciąg ze sprawozdania z wykonania budżetu zadaniowego za rok 2009 r. – zadanie informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa informacyjnego:
http://www.mofnet.gov.pl/_files_/budzet_zadaniowy/sprawozdawczosc/opis_wykonania_wydatkow_w_2009_r..pdf
str. 149
Polecam też bazę mierników w odniesieniu do funkcji 16 i zadania 16.8 – okazuje się, że tworzono ją w 2008 r. głównie w oparciu o projekt Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego do roku 2013.