Kłopoty w komunikacji spółki Nikon Polska ze społecznością

Wydaje się, że spółka Nikon Polska ma kłopot z krnąbrnymi konsumentami, którzy usiłują wykorzystywać chronione prawem autorskim logotypy i chronione znaki towarowe spółki w sposób sprzeczny z jej oczekiwaniami. Użytkownicy Nikona mówią zaś o tym, że Nikon poszedł na wojnę z własnymi konsumentami. W praktyce wygląda to tak, że internetowy serwis Polish Nikon Service (wcześniej dostępny pod domeną polishnikonservice.com) stał się Żółtym Serwisem Fotograficznym, a wcześniej wydawca tego serwisu otrzymał "wezwanie do zaprzestania naruszeń"...

Wezwanie można znaleźć na stronach przemianowanego już serwisu, pod tekstem Polish Nikon Service staje się Żółtym Serwisem Fotograficznym!. Tam również, że spółka posiada prawa ochronne na znak towarowy słowny "Nikon", oraz że "Bezprawne używanie jako elementu domeny oraz elementu nazwy strony internetowej znaku "Nikon", będącego renomowanym znakiem towarowym, zgodnie z przepisem 296 ust. 2 pkt. 3 ustawy prawo własności przemysłowej stanowi naruszenie prawa ochronnego na ten znak". Autor pisma wskazał również art. 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji...

Wojciech Gąsiewski, właściciel i administrator strony Żółty Serwis Fotograficzny (do niedawna Polish Nikon Service) odpisał m.in.:

(...)
Nadesłane pismo dotyczy jednak samego wykorzystania nazwy Nikon w domenie polishnikonservice.com. Powołujecie się tu Państwo na ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i prawie własności przemysłowej. Zapoznaliśmy się z obiema ustawami i nie zgadzamy się co do tego, że polishnikonservice.com je w jakikolwiek sposób narusza. Właściciel domeny nie jest przedsiębiorcą ani nie czerpie ze strony żadnych korzyści majątkowych. Inaczej mówiąc, nie jest jego „konkurencją”. Strona PNS ma jedynie charakter informacyjny. Rozumiemy jednak, że chcecie Państwo abyśmy usunęli nazwę "Nikon" z nazwy domeny. Jak pisaliśmy wcześniej, uważamy, że w żaden sposób nie naruszamy wymienionych ustaw. Zależy nam jednak na poprawie stosunków i wzajemnym poszanowaniu, a nie zwalczaniu siebie nawzajem, dlatego też na Państwa prośbę zmienimy nazwę domeny i logo na takie, które nie będzie zawierało w sobie nazwy "Nikon". Chcemy jednak poinformować naszych czytelników o powodach tych zmian, dlatego zamieścimy na PNS krótką informację na ten temat wraz z załączeniem Naszej korespondencji, tj. Państwa listu i odpowiedzi na niego.

Informujemy, że na zmianę domeny i czynności związanych z jej transferem potrzebujemy 14 dni roboczych od daty otrzymania przez Państwa tego listu.

Serwis został przebrandowiony.

To nie kończy problemu spółki Nikon Polska sp. z o.o. Nikoniarze (konsumenci produktów Nikona) jakby nie chcą się pogodzić z nową strategią spółki produkującej wykorzystywane przez nich produkty:

Nikoniarze oburzyli się na działania spółki, co sprowokowało oświadczenie Kierownika marketingu i PR Nikon Polska:

Odnosząc się do komentowanych w Internecie działań Nikon Polska wobec domen posługujących się znakiem towarowym Nikon, chcielibyśmy wyjaśnić, że wiążą się one z inicjatywą dotyczącą spójnego wykorzystywania logotypu i marki Nikon. Podejmowane przez nas kroki obejmą wszystkie domeny przywołujące w nazwie słowo Nikon, niezależnie od profilu ich działalności. Działania te mają na celu zapewnienie zgodnego z polityką korporacyjną oraz z prawem wykorzystywania zastrzeżonego znaku towarowego Nikon.

Jednocześnie chcielibyśmy zapewnić, że działania te w żadnej mierze nie są wymierzone przeciwko społecznościom naszych Klientów oraz fanom marki. Każda inicjatywa przez nich podejmowana jest cennym źródłem informacji, jakie obszary naszej aktywności wymagają ewentualnych zmian. Cieszymy się, że hasło Nikon jest przez nich często przywoływane, jednak musimy dbać, by pojawiało się w kontekście, który nie wprowadza odbiorców w błąd. Polityka firmy Nikon w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz znaku towarowego ma dać gwarancję rzetelności komunikatów sygnowanych marką Nikon. Liczymy na wyrozumiałość wszystkich osób, dla których zaistniała sytuacja stwarza jakiekolwiek niedogodności.

To zaś żywo jest komentowane przez społeczność (np. na optyczni.pl). O tych kłopotach komunikacyjnych Nikona już się mówi na konferencjach naukowych... I tak dalej...

PS

Niektórzy zastanawiają się nad tym, dlaczego Nikon Polska sp. z o.o. usiłuje zakazać używania męskiego imienia w nazwach domen.

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

Nie tylko NIkon

W przeszłości były już takie przypadki, na przykład domeny fanów telefonów komórkowych (nokia.org.pl czy ericsson.org.pl) musiały zmienić i nazwy i domeny na żądanie "właściwych organów". Podobnie jeden z pierwszych profesjonalnych serwisów poświęconych branży telco - Fan Klub Nokia (fkn.pl) został zmuszony do zmiany nazwy, chociaż domeny mu nie odebrano :-)

I kolejne doniesienie ze "świata marek"

VaGla's picture

I kolejne doniesienie ze "świata marek" - Nabijasz się z Apple? Będziesz przepraszać...: "Okazało się jednak, że Apple nie ma poczucia humoru - z iPhone'a nabijać się nie można i już. Koncern skontaktował się ze stacją telewizyjną, w której emitowany jest program DeGeneres i zażądał przeprosin". Plus jeszcze Policja włącza się w sprawę iPhone 4G
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination

O ile sprawa Polish Nikon

O ile sprawa Polish Nikon Service może być solą w oku firmy Nikon (w końcu wytykają żenująco niską jakość autoryzowanego serwisu) to już ciężko zrozumieć próbę uduszenia największego forum skupiającego fanów marki. Jeszcze niedawno istniało http://forum.nikon.org.pl/ ale forum musiało zmienić nazwę i domenę na www.nikoniarze.pl.
Ludzie wymieniali się doświadczeniami, polecali sobie wzajemnie produkty nikona i nagle stali się "wrogami nr 1" firmy w której zostawili spore pieniądze i okazuje się że niszczyli dobre imię marki. Co potwierdził kierownik marketingu i PR: "jednak musimy dbać, by pojawiało się w kontekście, który nie wprowadza odbiorców w błąd."

Czuję się zażenowany bo sam zakupiłem sprzęt Nikona.

Dokładnie

Największy bum w sieci zrobił się kiedy Nikon Polska skierowało swoje działa na forum www.nikon.org.pl, z którym dotychczas bardzo świetnie współpracowało (http://nikoniarze.pl/stare-dobre-czasy/). Jak jeszcze sprawa z portalem polishnikonservice mogła być zrozumiała tak atak w forum zrzeszające dużą liczbę użytkowników (~30 tyś?) i które działało tylko na plus dla NP jest zupełnie niezrozumiałe. Szczególnie jeśli chodzi o zarzut, że działania forum nikon.org.pl były na szkodę NP. To jest totalne nieporozumienie i (mówiąc delikatnie) pstryczek w nos dla tych wielbicieli marki Nikon, którzy pomagali innym w wyborze sprzętu Nikona, wsparciem w obsłudze aparatu przez niedoświadczonych użytkowników, porady z dziedziny fotografii, itd. (można by tu mnożyć przykłady). Po prostu szok.

Link

Tu jeszcze wątek na forum nikoniarze.pl od którego tak na prawdę zaczął się cały ten raban: http://forum.nikoniarze.pl/showthread.php?t=142242

Kolejna firma nie

Kolejna firma nie "załapała" jak działa internet :-)
Teraz mają problem PR-owy i desperacko próbują (słowo "próbują" użyte świadomie, bo kiepsko im to idzie) zminimalizować straty (damage control)
Nawiasem mówiąc, mimo zmiany domeny jak wklepiemy do Google "serwis Nikon" to co pojawi się jako wynik na samej górze? :-)
Tego w marketingu Nikona nikt nie przewidział?
No to trzeba zadbać o ich edukację zamieszczając na blogach notki na temat tej historii o odpowiedniej kombinacji linków i słów kluczowych. Ja dołożę moją cegiełkę w najbliższych dniach :-)
Pozdrawiam
Alex

Imię Nikon

DiskDoctor's picture

Niektórzy zastanawiają się nad tym, dlaczego Nikon Polska sp. z o.o. usiłuje zakazać używania męskiego imienia w nazwach domen.

To ciekawe. Ale nie uogólniałbym, że zakazuje w ogóle. Po prostu jako (TM) słowo Nikon jest chronione. Każdy o imieniu (lub nazwisku) Nikon ma, logicznie rzecz biorąc, legitymację do używania domeny z Nikon w nazwie.

To taka sama sprawa jak ta z nazwiskami, każdy Waglowski ma legitymację do domeny waglowski.com (plus wszystkie firmy z Waglowski w nazwie). Decyduje pierszeństwo ale pierwszeństwo w tym ograniczonym kręgu.

Tutaj per analogiam.

Moja opinia odnośnie konfliktów na tle znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa czy oznaczeń przedsiębiorcy sprowadza się do wyznaczenia kręgu legitymowanych podmiotów (a nie każdy jest legitymowany według mnie). I już w obrębie owych podmiotów prawo IP chroni pierszeństwo; może ono być również współistniejące (np. terytorialność) co ewentualnie może prowadzić do rozstrzygnięć na bazie deliktowej, ale to już inny temat.

Parodia a prawa autorski

W Polsce o ile się orientuję w przypadku parodii nie potrzeba uzyskiwać zgody właścicieli praw autorskich do korzystania i zarządzania utworem pochodnym. Czy nie jest podobnie ze znakami handlowymi?

Dla ciekawych jak to się zaczęło

Łatwo jest dyskredytować dziś tj. w maju 2010 uczestników .... napaści (?) na Nikon Polska i Polski serwis nikona
Kiedy emocje sięgają zenitu trudno wymagać od wszystkich opanowania i tylko merytorycznych i stonowanych wypowiedzi. Szczególnie w internecie. Takie głosy usuwane są min. na Polskim profilu Nikona na portalu Facebook. Ale początek konfliktu tak nie wyglądał.
Grupa niezadowolonych z działania serwisu nikona osób zorganizowała się najpierw na stronie http://forum.nikoniarze.pl/ ( wtedy jeszcze nikon.org.pl) a następnie duża część z nich umieściła opisy poczynań serwisu nikona na stronie http://zoltyserwisfotograficzny.info ( wtedy jeszcze polishnikonservice ). To forum potrafiło spisać kilka postulatów dotyczących poprawy pracy serwisu nikona i wysłała je w formie listu otwartego do Nikon Polska.
Z jego tonem oraz treścią można zapoznać się tutaj:
http://zoltyserwisfotograficzny.info/pl/ogolnie/komunikaty/98-list-otwarty-do-serwisu-nikon-polska.html
jeszcze wszystko jest dobrze. Życzenia konkretne, ton dyskusji cywilizowany, prośba o odpowiedź i zaproszenie do dyskusji.
Pojawia się oficjalna odpowiedź Nikon Polska :
http://zoltyserwisfotograficzny.info/pl/component/content/article/55-komunikaty/115-oficjalna-odpowied-nikona-na-qlist-otwartyq.html
Potem jeszcze na stronach portalu http://forum.nikoniarze.pl/index.php wypowiadał się Pan Wiktor Sobolewski:
http://forum.nikoniarze.pl/showthread.php?t=120815
Nie wiem, bo nie mam danych, czy od tego czasu jakość usług świadczonych przez Polski serwis nikona się poprawiła. Wiem natomiast , że nagle w 2010 Nikon Polska wysuwa żądania zmian w nazwach domen serwisów. Pismami sygnowanymi przez nową kierowniczki działu marketingu i PR prezentuje nam pisma mające ten krok uzasadnić.
Jako prawie 45 latek wychowany w Polsce mam chyba nadwrażliwość na próby kneblowania mi ust, i wmawianie mi że : system jest dobry, to ludzie do niego nie dorośli.
Nikon Polska funduje sobie medialną wizerunkową katastrofę na własne życzenie. Pretensje o rozjuszonych internautów umieszczających agresywne pod adresem nikona wpisy to jakieś postawienie sprawy na głowie. To po stronie korporacji powinien znaleźć się ktoś potrafiący tą sprawą pokierować.
Prywatnie jestem głęboko oburzony i zniesmaczony zaistniałą sytuacją i będę czekał na najtrudniejsze do wypowiedzenia ze strony Nikona słowo : PRZEPRASZAM.
Uważam że nikon Polska jest to winna nikoniarzom

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Członek Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji, ekspert w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego Ministerstwa Rozwoju, felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również Członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>