Certyfikaty od UKE
Urząd Komunikacji elektronicznej zaczyna certyfikować usługi telekomunikacyjne. Ogłoszono właśnie początek przyjmowania zgłoszeń do programów "Bezpieczny Internet", "Bezpieczny telefon" oraz "Uczciwy transfer". To programy dla operatorów, którzy chcieliby móc posługiwać się w działaniach marketingowych specjalnym znakiem. Muszą tylko spełnić wymagania stawiane przez UKE.
Ogłoszenie dotyczące programów można przeczytać na stronie urzędu, w notatce Zgłoszenia do programu Certyfikat UKE. Tam również Regulamin Programu Certyfikat UKE (PDF)...
Ja zacytuję może fragment informacji UKE, a mianowicie ten, który przedstawia "Warunki przystąpienia do Programu Certyfikat UKE":
Bezpieczny Internet
- organizacja szkoleń przez operatorów telekomunikacyjnych w szkołach dot. zagrożeń w sieci i cyberprzemocy,
- udostępnienie użytkownikom usług telekomunikacyjnych poradników dot. bezpieczeństwa w sieci Internet,
- udostępnienie odrębnego adresu mailowego dla użytkowników usług telekomunikacyjnych, pod którym konsumenci będą mogli uzyskać podstawowe informacje dot. bezpiecznego użytkowania sieci Internet, dane teleadresowe organizacji niosących pomoc ofiarom cyberprzemocy oraz przestępstw internetowych,
- udostępnienie narzędzi umożliwiających ochronę komputera oraz dostępu do treści przeznaczonych dla osób dorosłych przez dzieci i osoby niepełnoletnie (programy filtrujące, antywirusy oraz programy antyspamowe).
Bezpieczny telefon
- przyjęcie przez operatorów telekomunikacyjnych modelu zakładającego, iż każdy nowy aparat telefoniczny będzie używany przez dziecko,
- „odgórne” ograniczenie dostępu do zasobów sieci Internet z telefonów komórkowych przeznaczonych dla osób dorosłych,
- organizacja szkoleń przez operatorów telekomunikacyjnych w szkołach dot. zagrożeń w sieci i cyberprzemocy,
- udostępnienie użytkownikom usług telekomunikacyjnych poradników dot. bezpieczeństwa w sieci Internet,
- udostępnienie odrębnego adresu mailowego dla użytkowników usług telekomunikacyjnych, pod którym konsumenci będą mogli uzyskać podstawowe informacje dot. bezpiecznego użytkowania sieci Internet, dane teleadresowe organizacji niosących pomoc ofiarom cyberprzemocy oraz przestępstw internetowych,
Uczciwy transfer
- jasna i rzetelna informacja handlowa (informacje dot. przepustowości łącza, limitów transferu, ograniczeń przepływności łącza)
- jasna procedura usuwania awarii, weryfikacji łącza połączona z informacją dla klienta
- możliwość odstąpienia bez negatywnych konsekwencji dla klienta od umowy zawartej na czas określony w przypadku utrzymującego się zaniżonego transferu lub awarii przez okres 30 dni od zgłoszenia.
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
"możliwość odstąpienia
"możliwość odstąpienia bez negatywnych konsekwencji dla klienta od umowy zawartej na czas określony w przypadku utrzymującego się zaniżonego transferu lub awarii przez okres 30 dni od zgłoszenia".
30 dni?
ja bym napisał 30 godzin
30 DNI??
Ja też nie wiem jak wyjaśnić zapis o 30 dniach, przecież w tym czasie mała firma bazująca na nowych technologiach może spokojnie zbankrutować.
Firma to niekoniecznie konsument
O ile się nie mylę w tych zapisach chodzi o ochronę konsumentów, czyli „zwykłych ludzi”, którzy używają internetu w domu. Oni nawet do końca nie wiedzą czego potrzebują. Oczekują „Internetu”, a nie konkretnych parametrów i technologii.
Jak ktoś bawi się we własną firmę, to niech sam dba o interesy. Jeśli jego biznes zależy od jakości łącza, to nie kupuje łącza konsumenckiego, ale właściwe dla swoich potrzeb, z odpowiednimi gwarancjami… i wielokrotnie droższe. I bardzo dobrze, że tu państwo się nie miesza do ustaleń między firmami.
No i obniżony transfer (pół megabita zamiast dwóch) to co innego, a nie dostarczenie usługi (a za to uznałbym i łącze „działające” z przepustowością 1 kbit/s zamiast 1Mbit), to coś innego.
konsument
Ja jestem „zwykłym człowiekiem”.
Nie do końca wiem czego potrzebuję?
Oczekuję „Internetu”, a nie konkretnych parametrów?
To, że nie zarabiam pieniędzy wykorzystując Internet nie oznacza, że nie jest mi on potrzebny do realizacji ważnych zadań w życiu (np. komunikacja).
Zaniżony transfer może całkowicie uniemożliwić mi korzystanie z niektórych funkcji Internetu.
Domyślam się, że jeżeli nie będziesz mógł korzystać z telefonu przez mniej niż 30 dni, to operator dostanie certyfikat „bezpieczny telefon” (w formie nagrody).