Interpelacja w sprawie postępów w procesie informatyzacji
Interpelacja nr 2009 do ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie postępów w procesie informatyzacji administracji publicznej w Polsce, którą złożył poseł Sławomir Kopyciński. Odpowiedzi udzielił
Witold Drożdż - podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Interpelacja:
"Szanowny Panie Ministrze! Przed administracją publiczną w Polsce stoi paląca potrzeba dokonania jej pełnej informatyzacji i umożliwienia obywatelom załatwiania spraw przy wykorzystaniu możliwości, jakie dają najnowocześniejsze technologie informatyczne.
Do chwili obecnej administracja publiczna w Polsce jako całość nie jest jednak przygotowana nawet do wykorzystania możliwości, jakie daje podpis elektroniczny czy wykorzystanie drogi elektronicznej przy składaniu pism w postępowaniu administracyjnym.
Co prawda przygotowano cały szereg przedsięwzięć mających na celu wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych w administracji, jednak nie widać najmniejszego postępu przy ich wdrażaniu.
Można tu wymienić na przykład rejestr usług medycznych. Jego wprowadzenie w sposób radykalny mogłoby obniżyć koszty generowane przez system ochrony zdrowia (możliwe do osiągnięcia oszczędności szacuje się nawet na 4 mld zł rocznie). Projekt ten nie wyszedł poza wstępne koncepcje, a ponadto okazał się niespójny z planowanym wprowadzeniem dowodu biometrycznego.
Zahamowaniu uległy prace nad e-PUAP, czyli Platformą Usług Administracji Publicznej, nie wdrożono również projektu PESEL2.
Informatyzacja administracji publicznej obniży koszty jej funkcjonowania i w sposób znaczący przyspieszy załatwianie spraw, a także poprawi jakość działania administracji.
W związku z powyższym proszę Pana Ministra o odpowiedź na następujące pytania:
1. Na jakim etapie znajdują się prace nad rejestrem usług medycznych i kiedy przewidywane jest wdrożenie w pełni zinformatyzowanego rejestru usług medycznych?
2. Na jakim etapie znajdują się w tej chwili prace nad Platformą Usług Administracji Publicznej i kiedy przewidywane jest wdrożenie tego programu, jak również programu PESEL2?
Łączę wyrazy szacunku
Poseł Sławomir Kopyciński
Kielce, dnia 13 marca 2008 r."
Treść interpelacji na stronie Sejmu RP
"Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. SPS-023-2009/08) przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Sławomira Kopycińskiego, w sprawie postępów w procesie informatyzacji administracji publicznej w Polsce, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Program PESEL2 ma charakter kompleksowy, obejmuje zmiany uregulowań prawnych, rozwiązań organizacyjnych i infrastruktury technicznej. Jego pełne wdrożenie przewidziane jest na okres najbliższych kilku lat. Celem strategicznym Programu PESEL2 jest usprawnienie obsługi obywatela i przedsiębiorcy oraz budowa zintegrowanego systemu informatycznego PESEL2 (ZSI PESEL2 lub inaczej nazywanego systemem PESEL2) jako rejestru referencyjnego dla ewidencji ludności. Istota proponowanych w programie PESEL2 rozwiązań sprowadza się do wprowadzenia takich uregulowań prawnych, organizacyjnych i technologicznych, by o zaistniałym zdarzeniu powodującym zmiany w obszarze stanu cywilnego, spraw meldunkowych i dowodów osobistych obywatel informował państwo tylko jeden raz, za pośrednictwem jednego urzędu lub wszędzie tam, gdzie jest to możliwe bezpośrednio drogą elektroniczną, bez konieczności osobistego stawiennictwa w urzędzie.
Projekt PESEL2 jest jednym z elementów programu PESEL2 - realizowany jest ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw˝ (SPO WKP). Wykonany w grudniu 2007 r. przez komitet sterujący przegląd realizacji projektu PESEL2 wykazał, iż istnieje istotna różnica pomiędzy deklarowanymi wcześniej zamierzeniami a faktyczną możliwością realizacji projektu. Opracowany został plan naprawczy budowy systemu PESEL2, zawężający i urealniający funkcjonalność w ramach perspektywy finansowej SPO WKP. Znacząca większość prac nad budową systemu zogniskowana zostanie na modernizacji centralnego rejestru PESEL. Decyzja ta podyktowana jest względami strategicznymi - technologie użyte do budowy poprzedniej wersji systemu PESEL są dziś przestarzałe i w praktyce uniemożliwiają jakikolwiek rozwój systemu. Realizacja pozostałych zadań, w tym zbudowanie warstwy lokalnej (dostarczenie komputerów i infrastruktury sieciowej do gmin i modernizacja oprogramowania lokalnego) oraz wdrożenie nowych procesów informacyjnych w systemie odbędzie się w ramach projektu pl.ID, który stanowi kontynuację działań rozpoczętych w ramach projektu PESEL2 i jest drugim etapem programu PESEL2. Z tego powodu bezpośrednie korzyści dla administracji wynikające z wprowadzenia ZSI PESEL2 oraz wsparcie dla procesów administracyjnych będą dostępne w późniejszym okresie (perspektywa Program Operacyjny ˝Innowacyjna gospodarka˝, w ramach której projekt pl.ID ma być finansowany, obejmuje lata 2008-2013). Jednocześnie projekt architektury całego systemu PESEL2, stworzony przez wybranego w postępowaniu przetargowym konsultanta, zawierający dokładne definicje nowych procesów informacyjnych i zakresy przechowywanych danych, będzie zapewne podlegał zarówno weryfikacji wewnętrznej w MSWiA, jak i konsultacjom społecznym.
Projekt: Elektroniczna platforma usług administracji publicznej (ePUAP) realizowany jest zgodnie z harmonogramem. W kwietniu 2008 r. udostępnione zostaną pierwsze funkcjonalności, tj. elektroniczna skrzynka podawcza oraz centralne repozytorium wzorów dokumentów. Zgodnie z § 3 rozporządzeniem ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 24 lipca 2007 r. w sprawie warunków udostępniania formularzy i wzorów dokumentów w postaci elektronicznej (Dz. U. Nr 151, poz. 1078) centralne repozytorium wzorów dokumentów to miejsce, gdzie będą publikowane obowiązujące wzory elektroniczne dokumentów i formularzy.
Podkreślić należy, iż zgodnie z art. 58 ust. 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.) - od dnia 1 maja 2008 r. urzędy publiczne mają obowiązek umożliwienia odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej. Dlatego też uruchomienie skrzynki podawczej na platformie ePUAP będzie dla urzędów ułatwieniem w wypełnieniu ww. obowiązku. Zakończenie prac nad projektem ePUAP przewidziane jest na dzień 31 maja 2008 r., wtedy też zostaną udostępnione kolejne funkcjonalności, w tym m.in.:
- portal interoperacyjności - narzędzie, za pomocą którego przygotowywane będą rekomendacje w zakresie standardów świadczenia usług administracji publicznej drogą elektroniczną,
- narzędzia ePUAP do konfiguracji usług - aplikacja umożliwiająca dowolnemu urzędowi skonfigurowanie prostej usługi na platformie ePUAP i świadczenie jej drogą elektroniczną,
- około 30 usług dokumentowych - usługa prosta polegająca na przekazywaniu niezbędnych dokumentów w celu zainicjowania obsługi danej sprawy przez urząd (umożliwiająca bieżące monitorowanie stanu jej obsługi),
- usługa koordynatora - usługa złożona, wymagająca współdziałania co najmniej dwóch urzędów w celu jej pełnej obsługi, umożliwiająca również stałe monitorowanie stanu jej obsługi.
Jednocześnie uprzejmie informuję, iż właściwy do udzielenia odpowiedzi w kwestii realizacji prac nad Rejestrem Usług Medycznych jest minister zdrowia.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Witold Drożdż
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
Przekladajac z polskiego na nasze
Mowiac tekstem niebiurokratycznym sytuacja wyglada tak:
- Pesel2 zostal ograniczony do kadlubka. Bedzie jakos kontynuowany w ramach Pl.ID
- ePUAP tez bedzie jakos wygladal ale bedzie kontynuowany i rozwijany
Jedyny konkret to ze za RUM odpowiada Min Zdrow
Taki drobiazg: jako służba
Taki drobiazg: jako służba zdrowia często dostaję pisma z ZUS-u z prośbą o dokumentację leczenia (na podstawie art. 77 ust. 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z 13.10.1998). Jako dane osobowe występują: imię, nazwisko, adres i data urodzenia. Ani śladu PESEL-u. Jak za Gomułki...