Mam nadzieję, że uda mi się opublikować kolejny film
Właśnie przygotowuje się do wystąpienia na konferencji Internet Płaszczyzną Globalizacji Handlu, która odbywa się od wczoraj w Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Wobec tego, że przedmiotem mojego wystąpienia jest "utwór audiowizualny" - zobaczę, czy uda mi się w czasie wystąpienia sprowokować studentów do wspólnego odśpiewania pewnej piosenki.
Gdyby kogoś to interesowało, to strona konferencji dostępna jest online. Organizatorem konferencji jest Studenckie Koło Naukowe e-commerce. Jak sugeruje oznaczenie - jest to już czwarta edycja konferencji (miałem przyjemność uczestniczyć w dwóch poprzednich, było bardzo fajnie):
Głównym celem konferencji jest propagowanie idei internetowej przedsiębiorczości wśród młodych Polaków oraz ukazanie ogromnych możliwości, jakie daje handel elektroniczny. Istotne jest także przybliżenie uczestnikom tematyki technologii informatycznych, tych stosowanych przez firmy działające na wirtualnym rynku oraz takich, które w niedalekiej przyszłości mogą zmienić oblicze Internetu oraz warunki działania przedsiębiorstw na wirtualnej płaszczyźnie.
Tym razem nie nagrywam wszystkich wystąpień (co byłoby nieco utrudnione logistycznie), ale mam nadzieję, że uda mi się nagrać przynajmniej swoje :)
Tymczasem mam "ograniczony dostęp" do Sieci (w tym sensie, że nie siedzę cały czas przy komputerze, a częściowo czas spędzam również w pociągach, gdzie lepiej poczytać książkę - jak uważam), tak więc proszę się nie niepokoić, że nie odpisuję na maile, a proces "moderacji" komentarzy przebiega nieco wolniej niż zwykle :)
- VaGla's blog
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
...
Szkoda, że tak późno się dowiedziałem. Konferencja ciekawa i w Poznaniu, ale jakoś tak cicho o niej było. Przynajmniej wśród studentów informatyki PP :/
...
Wśród studentów informatyki na UAM również cicho :(
A szkoda :(
po konferencji...
No to po prezentacji. Film pokazany, publiczność przeistoczona w artystów wykonawców. Nagranie - mam nadzieję - opublikuję po powrocie do Warszawy. Tymczasem poniżej screen z wymiany komunikatów na blipie...
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination
nagrania
"Tym razem nie nagrywam wszystkich wystąpień"
Tym razem ja nagrałem, co prawda tylko audio ale to chyba najważniejsze. Prezentacje były rozdane na CD co też mógłbym osobno wrzucić a zdjęcia prelegentów dostępne są w Internecie :)
Adres:
http://www.tulipan.user.icpnet.pl/!ipgh4/
Rozpowszechnianie
To od razu się zapytam czy mogę rozpowszechniać fonogramy dostępne pod w/w linkiem? Dokładniej seedować w systemie BitTorrent?
I dziękuję bardzo VaGli i innym za zadanie m.in. w moim imieniu pytań na temat automatycznego przetwarzania moich prac dyplomowych.
Dzień drugi
Osobiście byłem tylko dnia pierwszego, bo tak mi pozwolił czas. Nie będę zaprzeczał, że mi osobiście się podobało (uogólniając). Mam też nieśmiałe i ciut odchodzące od tematu pytanie, na które odpowiedź rozwiąże moją małą przepychankę słowną ze znajomym. Czy Pan Piotr był na konferencji i na kuluarach w czwartek? Pytam bo nigdy nie miałem sposobności, aby Pana poznać więc jedynie mogłem się próbować domyśleć, że to Pan po zdjęciach na vagla.pl :D
Przechodząc do spraw bardziej konkretnych - czekam z niecierpliwością na audiowizualne nagranie z Pańskiego wystąpienia w drugim dniu. Z ciekawości. Po za tym, czy ktoś mógłby w kilku słowach opisać jak to wyglądało w odniesieniu do wszystkich prelegentów?
PS: jeśli ktoś miałby ochotę zapoznać się z moją subiektywną opinią ścieżki web 2.0 zapraszam tutaj.
Utwór audiowizualny i artystyczne wykonanie w Poznaniu...
Fragment wykładu zatytułowanego: "Utwór audiowizualny i niezbywalna opłata dodatkowa". Konferencja Internet Płaszczyzną Globalizacji Handlu 4, Aula Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 9 maja 2008 roku.
Wspólnie ze studentami zgromadzonymi w Auli AE w Poznaniu wykonaliśmy fragment starej, tradycyjnej jamajskiej piosenki "The banana boat song". Tak, wiem: tam powinno być "daylight", a ja uparcie ćwiczyłem ze studentami "moonlight", ale ostatecznie zaśpiewaliśmy zgodnie ze słowami. Piosenkę zaś tradycyjnie wykonywali robotnicy ładujący banany na statek, co czynili w nocy. Wraz z nadejściem dnia chcieli iść do domu, a ja prawdopodobnie zafiksowałem się na tym, że po całym dniu wykładów nadchodził wieczór i studenci pewnie również chcieli już iść do domu, stąd podświadomie uparłem się początkowo na "moonlight"...
Problem zaś do rozważenia - komu przysługuje niezbywalne wynagrodzenie z tytułu artystycznego wykonania w przypadku utworu audiowizualnego (chodziło właśnie o to, by nagrać to artystyczne wykonanie), jak miałaby być zbierane i wypłacane (jak sprawdzić kto śpiewał, a w Auli było chyba ponad setka osób)...
Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych: artystycznymi wykonaniami są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania (art. 85 ust. 2).
Zgodnie z nowododanym art. 70 ust. 2 prim ustawy - współtwórcy utworu audiowizualnego oraz artyści wykonawcy są uprawnieni do (...) stosownego wynagrodzenia z tytułu (...) publicznego odtwarzania [utworu audiowizualnego], ale również "nadawania utworu w telewizji lub poprzez inne środki publicznego udostępniania utworów"...
Wynagrodzenie to nie podlega zrzeczeniu się, zbyciu ani egzekucji...
I co teraz? Wideogram (a jednocześnie utwór audiowizualny) z całości wystąpienia już niebawem (jak odeśpię podróż do Warszawy)...
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination
A co z tantiemami?
Ja się przewrotnie zapytam czy autor serwisu opłacił tantiemy na rzecz
StoArt'uartystów wykonawców, zbierane przez StoArt?Czy nie jest to tak, że wynagrodzenie się komuś należy, a OZZ ma prawo to wynagrodzenie pobrać nawet, gdy nie wiadomo komu się należy?
Art.8. ust.3. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Przy czym należy pamiętać, że nawet gdy współtwórca/artysta wykonawca się ujawni, to płacimy odpowiedniemu OZZtowi, nigdy bezpośrednio artyście, o czym mówi ust.3. art.70.:
Jakby się nie ustawić kasa zawsze płynie w jednym kierunku, jestem ciekaw ile trafia do właściwych współtwórców.
A ja myślę...
A ja myślę, że próba pobrania tantiem w tym przypadku byłaby próbą wykonania prawa w sposób sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa i zasadami współżycia społecznego, co również wrzucam do otwartego worka dyskusji.
Zwracam uwagę, że "twórca" utworu audiowizualnego jest ujawniony, bo twórcą tego utworu jestem ja (podobnie jak producentem wideogramu). Tu konkretnie problem polega na pojęciu "artystyczny wykonawca". Ale istotnie, cała sytuacja była tak wymyślona i zaaranżowana, by stworzyć jak największy problem (chociaż to jeszcze nie jest największy z możliwych) ze stosowaniem przepisów obecnie nam panującego prawa autorskiego. Odśpiewanie zaś nastąpiło z pełną świadomością tego, że artystyczne wykonanie jest rejestrowane, a nagranie (utwór audiowizualny) będzie dostępne online.
--
[VaGla] Vigilant Android Generated for Logical Assassination