Internetowa dystrybucja polskich telewizji: spory i rozstrzygnięcia

Spory o dystrybucje telewizyjnych programówW maju br. Polsat oraz TVN złożyły w sądzie w Chicago pozwy przeciwko serwisom "Polska Wizja" oraz Telewizja Plus. Stacje telewizyjne zarzucają prowadzącym te serwisy nielegalną dystrybucję swoich programów telewizyjnych. Dostępne są również interesujące orzeczenia w kanadyjskiej sprawie Polsat przeciwko Radiopol Inc. Te konflikty dotyczą już polskich przedsiębiorców, a internet jest transgraniczny. Robi się coraz ciekawiej.

Gazeta.pl: "Jerry Kozlowski z Arlington Heights w stanie Illinois wpadł na prosty pomysł na biznes: nagrywał programy telewizyjne nadawane w Polsacie, TVP czy TVN, po czym umieszczał je na stronie internetowej www.telewizjaplus.com. Zainteresowanym sprzedawał kod dostępu do serwisu za kilkunastodolarowy miesięczny abonament. Podobnie robili Cezary Lesniewski oraz Michael Konarski. Dwójka przedsiębiorców, również ze stanu Illinois, założyła konkurencyjną witrynę www.polskawizja.com."

screenshot serwisu Telewizji Plus

Autorzy strony Telewizji Plus "z przyjemnością informują" dziś, że prace nad wznowieniem działalności dobiegają końca i tym samym już w ktrótce wszyscy zainteresowani internetową telewizją polską w najlepszym wydaniu z jeszcze lepszą jakością niż dotychczas będą mogli z niej korzystać. Jednocześnie przypominają, że pomimo chwilowych kłopotów użytkownicy, którzy wykupili abonament roczny w dalszym ciągu mogą korzystać z serwisu. Jest też klauzula: "Kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie sygnalu i materialów z witryny www.telewizjaplus.com jest prawnie zabronione" oraz nota copyrightowa: "© Wszelkie prawa zastrzezone 2004-2005 www.telewizjaplus.com". Autorzy serwisu polecają za to takie materiały jak: Zakochany Anioł
(Komedia, Polska 2005), Czterej pancerni i pies (Serial, Polska, 1966), Taniec z gwiazdami (Program rozrywkowy, Polska 2006) czy Wielkie ucieczki (Serial fabularno-dokumentalny, Polska 2006). Serwer Telewizji Plus znajduje się w Dubaju.

W części serwisu zatytułowanej "O nas" czytamy:

Telewizja Plus to pierwszy polski 24 godzinny internetowy kanał telewizyjny o charakterze filmowo-sportowo-dziecięcym przeznaczony głównie do Polaków mieszkających poza granicami kraju.

24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu dzięki Telewizji Plus widz ma dostęp do oferty której nie znajdzie w żadnym innym serwisie, czyli do największych filmowych hitów,popularnych seriali i wydarzeń sportowych.

Filmy w Telewizji Plus to obok znanych hitów równiez filmy europejskie i polskie. To również prezentowanie dokonań twórców z najdalszych zakątków świata. Filmy z Ameryki Łacińskiej, Dalekiego Wschodu czy Australii. Megahity, filmy akcji, komedie, thrillery w Telewizji Plus dostarczą nawet najwybredniejszym widzom dużo rozrywki i prawdziwych emocji.

Sport w Telewizji Plus to przede wszystkim relacje na żywo.

Telewizja Plus to nie tylko film i sport. To również cała gama filmów i seriali animowanych skierowanych do dzieci jak i dorosłych. Wbrew pozorom oni też uwielbiają kreskówki.

Telewizja Plus to telewizja dla wszystkich widzów spragnionych dobrego filmu, emocji sportowych jak i również całej masy innych ciekawych materiałów w najlepszym wydaniu.

Gazeta.pl: "Polsat szacuje, że z powodu działalności obu serwisów stracił łącznie co najmniej 200 tys. dolarów i domaga się od ich właścicieli odszkodowania wraz z odsetkami oraz pokrycia kosztów procesu. Wysokość odszkodowania ustali amerykański sąd. TVN ma identyczne żądania. Pozwy są bardzo podobne, oba wpłynęły do sądu 17 maja.

Już następnego dnia serwis Polska Wizja został zamknięty…"

Pod adresem polskawizja.com dostępne są następujące notatki:

Dostajemy bardzo dużą ilość emailów i telefonów, z góry przepraszamy, że nie jesteśmy
w stanie odebrać wszystkich telefonów

2006/07/03 17:05 CST
Część naszych użytkowników miała pobrane pieniądze z kart kredytowych, zostało to zrobione automatycznie za co najmocniej przepraszamy. Wszystkie pieniądze będą zwrócone.

2006/06/03 18:35 CST
Nadal kontynuujemy prace, w tym momencie nie mamy żadnych dodatkowych informacji.
Dziękujemy za cierpliwość.

2006/05/23 18:05 CST
Ze względu na "Digital Millennium Copyright Act" (DMCA) nasz provider zablokował dostęp do naszej strony. Nasi adwokaci pracują nad tym, aby rozwiązać to jak najszybciej, w tym momencie nie jesteśmy w stanie powiedzieć jak długo to zajmie. Jak tylko będziemy mieli więcej informacji to natychmiast umieścimy je na stronie.

2006/05/20 15:10 CST
Ze względu na weekend nie mamy żadnych dodatkowych informacji, więcej informacji będzie umieszczone na stronie w Poniedziałek lub Wtorek

2006/05/18 19:30 CST
Podczas zamkniętej strony pieniądze nie będą pobierane, aby się z nami skontaktować
prosimy pisać do support@polskawizja.com lub dzwonić pod numer 800-916-6907

2006/05/18 12:00 CST
Strona jest chwilowo niedostępna, więcej informacji będzie umieszczane na stronie

W artykule Gazety wspomina się jeszcze o pozwie Polsatu oraz Telewizji Polskiej Canada przeciwko Jarosławowi Bucholcowi (Radiopol). Postanowiłem przekopać się przez Sieć w poszukiwaniu materiałów na ten temat.

Jak twierdzili powodowie - Radiopol skopiował bez ich zgody 2009 programów telewizyjnych, które nastęnie udostępniał odpłatnie w Sieci. Powodowie domagali się odszkodowania w wysokości 20 tys. dolarów za każdy z programów (łącznie ponad 40 mln dolarów). Poszukując informacji na temat tej sprawy można przeszukiwać Sieć z wykorzystaniem hasła "Telewizja Polsat S.A. v. Radiopol Inc., 2005 F.C. 1179" (jest też dostępny wstęne orzeczenie w tej sprawie z sierpnia 2005 roku: 2005 FC 1179). Oznaczenia innych omówionych poniżej spraw to również: Telewizja Polsat S.A. and Telewizja Polska Canada Inc. v. Radiopol Inc. and Jaroslaw Bucholc 2006 FC 137 (T-1402-05) (Lemieux, J.) oraz Telewizja Polsat Canada Inc. v. Radiopol Inc., 2006 FC 584 (Lemieux J., May 10, 2006).

Z dostępnych materiałów wynika, że powodowie zarzucali pozwanym również nieautoryzowane wykorzystanie logo stacji oraz nieautoryzowane dekodowanie sygnału cyfrowego. Generalnie zarzucono pozwanym naruszenie kanadyjskich przepisów radiowo telewizyjnych, prawa autorskiego oraz prawa znaków towarowych (Radiocommunication Act, Copyright Act and Trade marks Act).

Przy okazji pierwszej "odsłony" sporu (gdy wydawał orzeczenie zabezpieczające roszczenia) sąd przywołał sprawę RJR-MacDonald v. Canada, [1994] 1 S.C.R. 311, w której ustanowiono pewnego rodzaju test stosowania klauzul generalnych (czy doszło do powstania znacznej szokdy oraz zachwiania ochrony słusznych interesów powoda - "must be a serious issue to be tried, that the applicant must demonstrate that it would suffer irreparable harm should the application be refused, and that the balance of the interests must lie in favour of the applicant"). Polsat argumentował, że przez internetową publikacje materiałów telewizyjnych miał gorszą pozycję w negocjacjach z ewentualnymi redystrybutorami sygnału na terenie Kanady, a w efekcie utracił tam potencjalnych konsumentów. Sąd dał się przekonać (sąd wziął m.in. pod uwagę sprawę Church & Dwight Ltd. v. Sifto Canada Inc. (1990), 20 O.R. (3d) 483).

W efekcie pozwany miał przekazać powodom wszelkie posiadane z naruszeniem prawa materiały, a jeśli to nie byłoby możliwe - miał je zniszczyć (pod kontrolą sądu). Zarządzenie sądu zostało przekazane pozwanemu (z dalszej lektury dostępnych materiałów wynika, że to ważne, bo okazało się, że pozwany nadal publikował materiały, tak jakby nie otrzymał wstępnego rozstrzygnięcia sądu, mającego za zadanie zabezpieczenie roszczeń; w tej sprawie ważne jest również to, że pozwany i jego pełnomocnicy procesowi otrzymali kopię nakazu sądu drogą elektroniczną i wykazano następnie, że zapoznali się z jego treścią). Sąd uznał, że skoro skutecznie przekazano pozwanemu zarządzenie (order), a on kontynuował swą działalność - nie wywiązał się na nałożonych postanowieniem sądu obowiązków.

Stąd właśnie wzięła się grzywna w wysokości 10 tys. dolarów wymierzona Jarosławowi Bucholcowi oraz 25 tys. dolarów dla prowadzonej przez niego spółki, a także kara 6 miesięcy pozbawienia wolności w wypadku, gdyby w ciągu pięciu dni od orzeczenia nie zaprzestał publikowania swojego serwisu, który prowadził pod adresem www.trpol.com. To orzeczenie zapadło w lutym 2006 roku, a serwis nadal działał (por. Jail Time for Contemptuous Infringement Following Receipt of Injunction Order by Email; oznaczenie sprawy: Telewizja Polsat S.A. and Telewizja Polska Canada Inc. v. Radiopol Inc. and Jaroslaw Bucholc 2006 FC 137 (T-1402-05) (Lemieux, J.)).

W maju tego roku kanadyjski sąd przyznał polskiemu nadawcy odszkodowanie (statutory damages) w wysokości 300 tys. dolarów (a konkretnie 301,350 tys; to trzecie z przywołanych rozstrzygnięć: Telewizja Polsat Canada Inc. v. Radiopol Inc., 2006 FC 584 (Lemieux J., May 10, 2006), rozstrzygnięcie również dostępne jest online: 2006 FC 584).

Teraz chyba Polsat powinien zainteresować się faktem, że pod adresem polsat.com znajduje się jakiś niezwiązany z tym nadawcą serwis internetowy. Być może czeka nas kolejny spór z udziałem naszej rodzimej, komercyjnej telewizji.

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Członek Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji, ekspert w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego Ministerstwa Rozwoju, felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również Członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>