Kazza z branżą zawarła milionową ugodę

znikające logo KazaaKończy się powoli spektakl. W zeszłym roku australijski sąd uznał, że spółka Sharman Networks umożliwiała internautom łamanie praw autorskich. Spółka zapowiadała wówczas apelację. Dziś wiemy, że branża (czyli RIAA i IFPI) doszła do porozumienia ze spółką, która ma zapłacić ponad sto milionów dolarów oraz wprowadzić filtry blokujące wymianę utworów publikowanych w tej sieci z naruszeniem prawa. W ten sposób zakończą się wszystkie związane z KaZaa sprawy, toczące się w USA i Australii.

Po jednej stronie frontu stanęły Recording Industry Association of America (RIAA) wraz z brytyjską organizacją International Federation of the Phonographic Industry (IFPI). Po drugiej stronie Sharman Networks. Branża muzyczna wyraża publicznie swoje zadowolenie z ugody (dodać trzeba: pozasądowej a konkretna kwota to 115 milionów dolarów), komentatorzy zaś zauważają, że spółka oferuje narzędzie, które nie jest już tak atrakcyjne jak kiedyś. Wszyscy, którzy korzystają z sieci wymiany plików w sieciach p2p przsiedli się na nowocześniejsze rozwiązania. Branża głośno podkreśla, iż ruch w znanych sieciach P2P po wprowadzeniu opłat i filtrów radykalnie spada (ruch w sieci Kazza to dziś podobno 6% wymiany plików w sieciach p2p na całym świecie). Pewnie, że spada. Branża zaś podkreśla, że jest to dowód na to, że spółki stojące za popularnymi sieciami wymiany czerpią w efekcie zyski z wymiany plików, nazywanych pirackimi.

W moim odczuciu to żadna nowość. Problem w tym, co nazwiemy "piractwem" (już czuję, że się naraziłem). W każdym razie toczy się walka o ograniczanie i kontrolę dostępu oraz kanałów dystrybucji.

Kazaa zapowiada, że będzie oferować płatny kanał dystrybucji plików. Historia się powtarza (chociaż Napster i Grokster zostały w wyniku prawnej batalii zamknięte). Kto będzie następny?

W kwietniu miało się okazać, że Nikki Hemming, CEO (chief executive officer) Sharman Networks Inc., sprzedała swoją - wartą miliony - posiadłość w okolicach Sydney. Nie wiem, czy to na pokrycie kosztów sądowych, czy z innych przyczyn. Fakt, ze walka z zadowolonymi dziś przedsiębiorstwami branży muzycznej (że są zadowolone – wnioskuje z komentarzy, które publikują ich przedstawiciele), które stanęły wcześniej wspólnie do walki przeciwko spółce technologicznej (by wymienić niektóre: Universal, Festival/Mushroom, EMI, Sony BMG and Warner Music Australia), trochę kosztuje.

Jak wynika z komentarzy mediów - w "spłacie ugody" będą również partycypowali panowie Niklas Zennstrom oraz Janus Friis - twórcy Kazza oraz Skype'a (sprzedanego następnie spółce eBay). Brali oni czynny udział w negocjowaniu warunków ugody...

screenshot kazaa.com

Screenshot serwisu Kazaa.com. Downloads: Last Week: 821,951, Total: 389,392,921; wielki czerwony komunikat zaś informuje użytkowników z Australii, by nie pobierali programu Kazaa Media Desktop, którego używanie w Australii jest zabronione na podstawie zarządzenia australijskiego sądu federalnego.

Czytaj również:

Treść notatki prasowej opublikowanej na stronie Sharman Networks Ltd.:

SYDNEY – Sharman Networks Ltd. announced today that an historic turning point has been reached for both technology and content industries with the global settlement of the Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc, et al., v. Grokster, Ltd and the Universal Music Australia Pty Ltd & Ors v. Sharman License Holdings Ltd & Ors copyright cases.

The global settlement of all legal disputes between Sharman, which owns and distributes the Kazaa peer-to-peer (P2P) software application, and the major entertainment content providers and trade groups, clears the way to enable distribution of the broadest range of licensed content over Kazaa.

“This settlement marks the dawn of a new age of cooperation between P2P technology and content industries which will promise an exciting future for online distribution in general and Kazaa users in particular,” said Nikki Hemming, CEO of Sharman Networks.

“It has been our long standing goal for Kazaa to play a significant role in the growing market for licensed online distribution and authorised exchange of copyrighted content using peer-to-peer technology, and this settlement ensures that we will be working together with the content providers to the benefit of consumers, businesses and artists,” said Hemming.

All the parties involved now recognize the time is right to work together, and we are looking forward to collaborating with the music and motion picture companies to make P2P an integral part of the future of online digital entertainment,” said Hemming.

Również w zeszłym roku Sąd Najwyższy USA zdecydował, że firmy rozwijające oprogramowanie do korzystania z sieci peer-to-peer mogą ponosić odpowiedzialność za naruszanie prawa autorskiego przez ich użytkowników, a chodziło o sieci prowadzone przez firmy Grokster oraz StreamCast Networks. W wyniku tego orzeczenia zakończono działalność Grokstera. Poszukujących informacji o historii serwisu Napster, zachęcam do skorzystania z wyszukiwarki.

Podobne doniesienia odnotowuje w działach: prawo autorskie oraz własność intelektualna.

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>