Ferment hazardowy w Polsce
Tytuł tekstu jest nieprecyzyjny, bo nie chodzi o hazard, a o gry losowe i zakłady wzajemne, a ferment powstał po informacjach na temat prac prowadzonych w Ministerstwie Finansów (por. Polskie prace nad hazardem online). Ministerstwo Finansów chce dopuścić możliwość prowadzenia działalności polegającej na przyjmowaniu zakładów w internecie, jednak chce również wprowadzić monopol państwa na tego typu działalność. Nie podoba się to komercyjnym graczom na rynku.
Dziś na ten temat publikuje Rzeczpospolita w tekście Propozycje zmian w ustawie o grach wywołały wrzenie w branży. Można w nim przeczytać m.in.: "Projekt, nad którym pracuje zespół złożony z przedstawicieli resortów finansów, skarbu i sportu, przewiduje m.in. legalizację hazardu w Internecie. Jego organizacją miałaby się jednak zająć państwowa spółka. Sprzeciwiają się temu internetowi bukmacherzy. Ich biznes rozwija się w naszym kraju bardzo prężnie, mimo że nie ma umocowania w polskim prawie - Ministerstwo Finansów mówi nawet wprost: hazard internetowy jest w Polsce nielegalny. Od czego są jednak przepisy unijne".
Branża komercyjna powołuje się na wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, o którym pisałem w tekście Hazard.. czy można promować?. Chodzi o Judgment of the Court of Justice in Case C-243/01 z 6 listopada 2003 roku.
Językiem postępowania był język włoski, w serwisie Trybunału dostępna jest angielskojęzyczna notatka na temat orzeczenia:
National legislation which prohibits on pain of criminal penalties the pursuit of the activities of collecting, taking, booking and forwarding offers of bets, in particular bets on sporting events, without a licence or authorisation from the Member State concerned constitutes a restriction on the freedom of establishment and the freedom to provide services provided for in Articles 43 and 49 EC respectively. It is for the national court to determine whether such legislation, taking account of the detailed rules for its application, actually serves the aims which might justify it, and whether the restrictions it imposes are disproportionate in the light of those objectives.
Są dostępne również inne materiały związane ze sprawą C-243/01.
Ministerstwo Finansów ustami swojego rzecznika poinformowało Rzeczpospolitą, że prace nad projektem nowelizacji są jeszcze na etapie wstępnym.
Doniesienia i komentarze na podobny temat gromadzę w dziale hazard niniejszego serwisu.
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>