Próba zmiany "ustawy hazardowej"...
Prawo i Sprawiedliwość miało podobno ochotę znowelizować ustawę o grach losowych, a wśród tych zmian chodziło również o przepisy dotyczące zakładów internetowych. Po publikacji "Dziennika" PiS zrezygnowało z tych pomysłów.
Internet Standard: "2 sierpnia "Dziennik" ujawnił, że politycy Prawa i Sprawiedliwości próbowali po cichu znowelizować ustawę hazardową. Za projektem miał stać Krzysztof Jurgiel, poseł PiS i były minister rolnictwa w rządzie Kazimierza Marcinkiewicza. Krzysztof Jurgiel zaprzeczał, że ma cokolwiek wspólnego z projektem zmian w ustawie, jednak przyparty do muru przyznał, że pracował nad nowelizacją ustawy hazardowej. Wysłał Przemysławowi Gosiewskiemu z kancelarii premiera "wstępne propozycje nowych rozwiązań prawnych" (...) Jedną z rewolucyjnych zmian miało być zalegalizowanie zakładów internetowych".
Internet Standard cytuje również przegląd prasy tygodnika Wprost, w którym czytamy m.in. na temat publikacji w Dzienniku: "Minister Gosiewski z kolei propozycjom nadał bieg i posłał je do konsultacji do Ministerstwa Finansów. Proponowane zmiany były radykalne. Miał zyskać państwowy Totalizator Sportowy, który mógłby prowadzić kasyna, byłyby też zalegalizowane zakłady internetowe, pewne ułatwienia miały zyskać firmy bukmacherskie. PO wczorajszej publikacji "Dziennika" PiS błyskawicznie zrezygnowało z tych pomysłów. "Dzisiaj otrzymałem informację, że Ministerstwo Finansów negatywnie opiniuje propozycje. Sprawa jest więc zamknięta" - powiedział "Dziennikowi" Przemysław Gosiewski. Minister zapewnia, że nie wie, jakie były kulisy zmian w ustawie hazardowej. "Dziennik" w artykule "PiS wycofuje się z hazardu" zaznacza, że dotąd wszystkim zmianom ustawy o grach losowych w III RP towarzyszyły podejrzenia o korupcję, lobbing i związki z ludźmi branży hazardowej".
Mój komenatrz, który przesłałem na prośbę redakcji Internet Standard:
Myśle, że wobec coraz powszechniejszego wykorzystywania Sieci przez grupy przestępcze oraz faktu, że działalność organizacji gier hazardowych w Sieci może być wygodnym narzędziem zarówno do prania "brudnych pieniędzy", ale i do bezpośredniego oszukiwania grających - uzasadnione jest w moim odczuciu zainteresowanie ustawodawców tym - coraz powszechniejszym zjawiskiem. Na świecie w rożny sposób podchodzi się do tego zagadnienia, poprzez niezwykle sformalizowane licencje dla przedsiębiorców chcących prowadzić działalność tego typu, po zakazy prowadzenia działalności i dalej nawet - działania mające na celu pozbawienie owoców działalności hazardowej (w tym np. restrykcje dotyczące banków, a polegające np. na zakazie wykonywania przelewów czy transferowania pieniędzy z kart kredytowych na konta elektronicznych kasyn). Problem na polskim podwórku polega miedzy innymi na tym, że wiele jest jeszcze do zrobienia w zakresie podniesienia umiejętności korzystania z internetu osób zaangażowanych w proces stanowienia prawa.
Na razie prawodawca obawia się internetu (co powodować może również nadregulacje, lub regulacje nieskuteczna), a - pomimo deklaracji, które można znaleźć w mediach - obywatel odwiedzając komisariat by podzielić się informacją o naruszeniu prawa - często nadal zobaczy panikę w oczach funkcjonariuszy policji. Przykład listy organizacji Redwatch (gdzie policja działa we współpracy z FBI, strona zniknąła a potem znów się pojawiła) pokazuje jak trudno stosować prawo wobec transgraniczności Sieci. Sprawa jest skomplikowana.
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>