Projekty aktów wykonawczych do informatyzacji...
Okazuje się, że najczęściej wystarczy po prostu zapytać. Otóż dostałem link do tych projektów, o których pisałem poniżej. Projekty aktów wykonawczych do ustawy o informatyzacji jednak są i były dostępne na stronach Ministerstwa, to tylko ja nie potrrafiłem ich znaleźć... Teraz czas na wnikliwą lekturę, gdyż to dość ważne sprawy...
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
uwagi
Prosiłeś o uwagi do projektów rozporządzeń - uwagę mam dość kazuistyczną: Art. 1 ust. 3 ustawy wymienia podmioty, do których nie stosuje się ustawy, jednak gdy w związku z realizacją ich zadań istnieje obowiązek przekazywania informacji OD i DO podmiotów niebędących organami administracji rządowej - ustawa się stosuje, a w szczególności art. 13 ust. 2 pkt 1 - system informatyczny do takiej komunikacji wykorzystywany musi spełniać minimalne wymagania i dodatkowo wymóg równego traktowania rozwiązań informatycznych. Tymczasem projekt rozporządzenia (par. 2 pkt 2) wymaga stosowania protokołów komunikacyjnych i formatów danych umożliwiających komunikację jedynie z innymi systemami wykorzystywanymi do zadań publicznych...
Myślę, że jest to przeoczenie sytuacji, w której administracja publiczna wymaga np. dostarczenia dokumentu stworzonego w systemie obywatela, a więc nie w systemie wykorzystywanym do zadań publicznych - w takiej sytuacji wydaje się, że rozporządzenie milczy na temat konieczności zachowania wymogów określonych w załącznikach (tzn. możliwe byłoby wymaganie komunikacji w formatach tam nie wymienionych, a w szczególności działania sprzeczne z zasadą neutralności technologicznej).
Oczywiście, całokształt przepisów - zwłaszcza art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy wskazuje, że system powinien spełniać minimalne wymagania i w takiej sytuacji, jednak wydaje mi się, że rozporządzenie nie powinno pozostawiać takich wątpliwości.
Co do wymogów dla stron www - czy standardy wskazane w rozporządzeniu są wystarczające z punktu widzenia Web Accessibility?