Ruszyła społeczna kampania na rzecz wykreślenia art. 212 Kodeksu karnego

W czasie wczorajszej konferencji prasowej na ul. Foksal w Warszawie ruszyła kampania społeczna, której celem jest doprowadzenie do wykreślenia z Kodeksu karnego art. 212. Organizatorami kampanii społecznej są Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Izba Wydawców Prasy oraz Stowarzyszenie Gazet Lokalnych. Do grona popierających akcję przyłączyły się również inne organizacje społeczne: Stowarzyszenia Wolnego Słowa, Stowarzyszenie 61 i inne.

Informacji na temat akcji można poszukiwać na stronie wykresl212kk.pl. Tam m.in można przeczytać zebrane przez organizatorów historie oskarżonych z art. 212 KK. Organizatorzy chcą "wskazać na to, że przestępcą z art. 212 kk może zostać każdy obywatel, zwrócić uwagę na wiążące się z tym zagrożenia dla swobody wypowiedzi oraz przedstawić alternatywne metody egzekwowania odpowiedzialności sprawców zniesławienia".

O wejściu w życie znowelizowanych w zeszłym roku przepisów § 1 i 2 w art. 212 pisałem w tekście Wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu karnego: pomówienie, grooming, nagość i totalitarny system.

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

Inicjatywa OK, ale wykonanie....

No bo wejść na jej strony to próba cierpliwości, a na przywitanie - ortograf.

Proponuję też wykreślenie 178a oraz 280 kk

Przestępcą też może zostać każdy obywatel.

A zaraz, czy to nie jest przypadkiem cecha nowożytnego prawa - jego powszechność?

tresc artykulu

no ale mogli tresc artykulu wrzucic gdzies na strone, zeby nie trzeba bylo szukac :) a tak jest kampania o wykreslenie czegos, czego wiekszosc ludzi nawet nie kojarzy (tak, tak, znajda sobie, jak im sie zechce)

Więzienie za słowo - to może też wykreślić 190?

Na stronie znalazłem odniesienie do facebookowej kampanii "zniesienie więzienia za słowo". Czyli jak rozumiem autorzy uważają, że za słowa nie powinno się karnie odpowiadać. Czy to znaczy, że w ramach tej kampanii postuluje się także zniesienie art. 190 kk, penalizującego groźbę? Bo przecież grożący często będą używali słów do grożenia, stąd wniosek, że może i to warto byłoby wykreślić. Jak by nie patrzeć narusza to przecież swobodę wypowiedzi ;)

A co z innymi artykułami które przewidują "więzienie za słowo"?

Co z art. 135 paragraf 2 ("Kto publicznie znieważa Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ..."), art. 226 ("Kto znieważa funkcjonariusza publicznego lub osobę do pomocy mu przybraną podczas i w związku z pełnieniem obowiązków służbowych ...", "Kto publicznie znieważa lub poniża konstytucyjny organ Rzeczypospolitej Polskiej ...") i innymi podobnymi? Ja bym zaczął najpierw od ich wykreślenia, a dopiero potem brał się za "zwykłe" zniesławienie...
No i jeszcze art. 196 oczywiście, czyli słynna "obraza uczuć religijnych"...

Art 226 paragraf 1 jest

Art 226 paragraf 1 jest aktualnie mocno ograniczony. Znieważenie musi być podczas i w związku z pełnieniem obowiązków.
Czyli nie obejmuje znieważania po służbie, oraz znieważania na służbie, ale nie w związku z pełnieniem obowiązków służbowych.

A ogólnie - technika małych kroków może być sensowna.

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>