A jak to jest w Polsce?

To pewnie niebezpieczne pytanie, ale... Jakimi zasadami kierują się polskie służby, gdy przeglądają "serwisy społecznościowe" w poszukiwaniu informacji o osobach i ich aktywności? Electronic Frontier Foundation wykorzystała ustawę Freedom of Information Act (FOIA), by wydobyć materiały z Internal Revenue Service oraz z Department of Justice Criminal Division. W jaki sposób służby wykorzystują internet, by przyglądać się obywatelom?

To pierwszy z cyklu materiałów, które ma zamiar opublikować Fundacja: EFF Posts Documents Detailing Law Enforcement Collection of Data From Social Media Sites...

Wiadomo, że w Polsce czasem policja potrafi znaleźć w serwisie aukcyjnym przedmioty, o których wiadomo (albo przypuszcza się), że pochodzą z kradzieży. Wiadomo, że sprawdza się czasem, czy obywatele płacą podatki, a wytypować takich można w internecie. W internecie można sprawdzić, czy komuś przysługuje jakieś świadczenie społeczne... Tylko, jakie są zasady tego typu hmm... inwigilacji?

Zgodnie z art 51 ust. 2 Konstytucji RP: "Władze publiczne nie mogą pozyskiwać, gromadzić i udostępniać innych informacji o obywatelach niż niezbędne w demokratycznym państwie prawnym"...

Wydaje się, że znaczna część tych informacji, mam na myśli informacje, które ludzie udostępniają o sobie w Sieci, jest po prostu "powszechnie dostępna". Tylko pytanie dotyczy pewnego "procesu". Kto podejmuje decyzje o rozpoczęciu przyglądania się, jak daleko można posunąć się w gromadzeniu danych, co się dzieje z tymi danymi później?

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>