Ministerialne ankiety na temat systemu e-Deklaracje

Ministerstwo Finansów przygotowało ankiety, które mają za zadanie pomóc w prawidłowej budowie systemu e-Deklaracje. Ministerstwu chodzi o to, by w jak największym stopniu spełnić oczekiwania przedsiębiorców, a to dlatego, że przeprowadzana jest procedura zbierania wymagań dla systemu (przy czym wiemy, że część systemu już jakiś czas ruszyła, o czym pisałem w dziale podatki niniejszego serwisu, np. w linkach do tekstu Co tam słychać w e-deklaracjach?).

Na stronie e-Deklaracje - Ankiety udostępniono szereg ankiet związanych z systemem e-Deklaracje. Można się zalogować - w zależności od roli, którą się odgrywa w systemie podatkowym, np. można się zalogować jako osoba prowadząca działalność gospodarczą i wówczas do wypełnienia jest tylko jedna ankieta, której opis brzmi: "Projekt e-Deklaracje ma na celu stworzenie systemu bezpośredniej komunikacji elektronicznej pomiędzy podmiotami zewnętrznymi (przedsiębiorcami) a administracją podatkową. System ten ma umożliwić m.in. wymianę wszelkich przewidzianych przepisami dokumentów w formie elektronicznej. Celem ankiety jest zebranie opinii przedstawicieli podatników - osób fizycznych dotyczących oczekiwań w zakresie przyszłego funkcjonowania tego systemu".

Reprezentanci podatników, biura i kancelarie podatkowe mają do wyboru trzy ankiety, zatytułowane: e-Poltax - portal podatnika, e-Poltax - aplikacja off-line oraz System e-Deklaracje - oczekiwania podatników. Ostatnia jest taka jak w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą, zaś pierwsze dwie opisane są odpowiednio następującymi komentarzami: "Celem ankiety jest zebranie opinii i oczekiwań podatników w zakresie korzystania z e-POLTAX - Portal podatnika oraz życzeń dotyczących przyszłego funkcjonowania systemu e-Deklaracje. Projekt e-Deklaracje ma na celu stworzenie systemu bezpośredniej komunikacji elektronicznej pomiędzy podmiotami zewnętrznymi (przedsiębiorcami) a administracją podatkową. System ten ma umożliwić m.in. wymianę wszelkich przewidzianych przepisami dokumentów w formie elektronicznej." - w przypadku pierwszej. Druga ankieta zaś: "Aplikacja off-line jest programem służącym do podpisywania i przesyłania do systemu e-Poltax deklaracji i podań przygotowanych jako dokumenty XML zgodnie z odpowiednim schematem. Celem ankiety jest zebranie opinii i oczekiwań podatników w zakresie korzystania z e-POLTAX - aplikacja off-line oraz życzeń dotyczących przyszłego funkcjonowania systemu e-Deklaracje. Projekt e-Deklaracje ma na celu stworzenie systemu bezpośredniej komunikacji elektronicznej pomiędzy podmiotami zewnętrznymi (przedsiębiorcami) a administracją podatkową. System ten ma umożliwić m.in. wymianę wszelkich przewidzianych przepisami dokumentów w formie elektronicznej".

Z takimi samymi ankietami będą mieli do czynienia również podatnicy - osoby prawne, zaś reprezentanci podatników - instytucji państwowych będą mieli tylko jedną ankietę, analogiczną do tej, którą mogą wypełnić przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą.

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

PIT internet

Polecam rozliczenie PIT przez Internet za pomocą programu z www.e-deklaracje.gov.pl

Mankamenty e-Deklaracji

Z racji wykonywanego zawodu (tester oprogramowania) nie mogę się powstrzymać, żeby nie wytknąć zauważonych mankamentów wspomnianego programu (dot. wersji 2.0.3; obecnie dostępna jest aktualizacja do 2.0.4):

  • Pomimo deklarowanej zgodności aplikacja jednak nie zadziałała na moim Ubuntu. Nie żebym jakoś specjalnie z tym walczył, ale fakt należy odnotować.
  • Aplikacja wykorzystuje interaktywne formularze w technologii firmy Adobe, co sprawia, że musimy zaakceptować obszerną niczym encyklopedia Gutenberga licencję. Oczywista, że jej nie przeczytałem. Ciekawe, na co się zgodziłem...
  • Weryfikacja tożsamości, aczkolwiek pomysłowa, to chyba jednak niedorobiona. Przykładowo mojej żonie nie udało się wysłać swojej deklaracji. Sądząc z błędu, który dostaliśmy w informacji zwrotnej z systemu, może chodzić o to, że rozliczając się w roku ubiegłym nosiła inne nazwisko niż obecnie a system wychwycił i źle zinterpretował rozbieżność danych osobowych.
  • Deklaracje nieintuicyjnie się zapisuje, przez co łatwo stracić pieczołowicie wprowadzane dane.
  • Instrukcja nakazuje wyraźnie zostawiać puste pola w miejscach, gdzie mielibyśmy wpisać zero. Zazwyczaj jest to prawda, jednak nie zawsze - napotkałem sytuację, gdzie pozostawienie pustego pola sprawiło, że deklaracji nie można było wysłać. Wpisanie zera (przypominam: wbrew instrukcji) usunęło problem.
  • Najpoważniejszy moim zdaniem błąd (zamierzone działanie?) jest następujący. Otóż w przypadku wypełniania deklaracji z załącznikiem wszystkie pola głównej deklaracji, na które mają wpływ kwoty wprowadzone w załączniku, przeliczą się samoistnie zgodnie z nowymi danymi, z wyjątkiem pola zawierającego kwotę 1% podatku, która pozostanie na poprzednim, niższym poziomie (jeśli dane z załacznika zwiększą kwotę całego podatku; sytuacji odwrotnej nie sprawdzałem)! A ponieważ nie ma obowiązku przekazania całego 1% (można mniej), toteż łatwo przez zwykłe przeoczenie wzbogacić fiskusa kosztem np. Fundacji Nowoczesna Polska albo głodujących dzieci...
  • Nie znalazłem kanału komunikacji do zgłaszania błędów i uwag.

Żeby zakończyć pozytywnym akcentem dodam, że spośród licznych zalet omawianego rozwiązania bodaj największą jest otwarte API, udostępniane poprzez webservice'y i doskonała specyfikacja tegoż, wspierana dodatkowo przez samą aplikację (można "podejrzeć" xml'e generowane w oparciu o wypełnione deklaracje, dzięki łatwo o przykładowe wywołania do testów).

Pity z e-Deklaracjami

kravietz's picture

Warto w związku z tym odnotować, że darmowy program IPS miał obsługę e-Deklaracji przy pomocy tego WS API dostępną już w ubiegłym roku i to w obu trybach, z podpisem lub bez, oraz tryb testowy. Do tego - w przeciwieństwie do "oficjalnych" formularzy - wykonuje on wszystkie obliczenia.

Generalnie wydaje mi się, że administracja publiczna powinna dać sobie w ogóle spokój z implementowaniem strony klienckiej różnych usług bo jest to rzecz, która jej wychodzi średnio i bardzo drogo.

--
Paweł Krawczyk
IPSec.pl - Podpis elektroniczny i bezpieczeństwo IT

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>